Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

CAltGo Snabbsökning som den ska vara

Permalänk

CAltGo Snabbsökning som den ska vara

Hej allihopa!
Jag tänkte att jag kunde ta och belysa ett litet program som jag knåpade ihop i AutoIt för ett par dagar sedan.

Det är ett väldigt simpelt program, men det har fortfarande sparat mig mycket dyrbar tid. Och då slog tanken mig, kanske det finns fler som skulle kunna ha användning av mitt lilla skript. Så vad skriptet gör är att när du slår in tangentbordskombinationen Ctrl + Alt + G kommer skriptet att ta texten som du markerat och göra en sökning efter texten på internet.

Det spelar ingen roll om du har markerat ett ord på internet, ett filnamn på din dator eller något ord i ett textdokument.

Jag fick idén av en vän till mig som hade vant sig att använda sökmotorer till det mesta när han gick igenom textdokument. Han gjorde det ofta när det var ett ord han inte förstod sig på, eller om det rörde sig om webbdesign så använde han sökmotorer för att förstå sig på vad en del av hans egna kod egentligen gjorde.

Han hade efter ett tag blivit lite less på att om och om igen kopiera vad för ord han ville söka efter, öppna sin webbläsare för att sedan klistra in sökordet/orden i sökmotorn för att slutligen trycka på sök.
Det var då han, under en helt vanlig konversation pratade om en sökknapp som gjorde hela det jobbet åt honom, han markerar ett ord och slår in en tangentbordskombination så gör datorn resten av jobbet själv.
Snäll som man är erbjöd man sig självklart att skapa just det programmet.

Från början trodde jag inte direkt att jag skulle ha någon användning av programmet själv, men nu efter ett par dagar inser jag att jag hade fel. Jag använder den minst lika flitigt som han använder den, mest för att söka efter felkoder när man sitter och programmerar, men även för att kolla upp vad olika funktioner i andras programmeringsprojekt gör.

Förhoppningsvis så är jag och min vän inte ensamma om att utnyttja detta lilla skript, att den kanske kan hjälpa dig att spara lite tid också.
Som standard lägger den sig i Startup mappen på din dator, så om ni inte tycker om den så vet ni i alla fall var ni ska leta

((Värt att noteras att programmet endast fungerar i Windows))

Ladda ner CAltGo här!

Permalänk
Medlem

Programmet fungerar ju perfekt! Jag kommer nog också använda det ofta!
Men måste ikonen i systray blinka när man har scriptet avaktiverat? Det kan bli lite störande i längden. Dessutom känns det ovant att den automatiskt markerar script paused när man trycker på ikonen.
Annars ett program som jag älskar!

Visa signatur

citera!

Permalänk

Tack för de vänliga orden Dosshell!

Det är nog inga problem att ta och fixa de två små störande sakerna som du nämnde, anledningen till att det inte har fixats tidigare är för att det är skriptets 'standardinställningar'.
Jag vet inte riktigt varför AutoIt har det som en standard då jag, precis som du finner problemen som du tog upp som väldigt störande.

Men jag får se vad jag kan göra, så återkommer jag med en uppdatering inom kort!

***

Uppdateringen är klar, alla ändringar som skett går att se på hemsidan.

***

Permalänk
Medlem

det känns lite sådär att programmet automatiskt lägger sig själv i autostart, du borde göra det till en option eller liknande, iaf låta användaren få välja ska prova det lite och se hur det känns, återkommer med mer feedback

edit: möjlighet att ändra vad det är för kommando vore smidigt, jag vill oftast inte släppa musen bara för att trycka ett kommando, utan gör det helst med en hand eller med något med musen

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Tack för feedbacken E_maN!

De funktionerna som du nämner är sådana som jag växlat till och från om man skulle ta med, men jag tog väl antagligen inte med det för att skriptet egentligen inte skulle komma ut alls.

Men nu när jag har fått lite större spridning av programmet så känns det som smarta tillägg till skriptet, så vi får se om det inte blir ännu en uppdatering idag

Permalänk
Medlem

Jag har en knapp som gör just detta på min Logitech MX Revolution, Följer med som standard... Väldigt användbart. Om det inte är påslaget som standard så tror jag det finns att välja så man kan sätta en knapp till att göra detta i programvaran för Logitechs produkter (Setpoint).

Permalänk

Intressant sida man kom till när man klickade på ladda hem:

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Usch då, jag antar väl att det är någonting i delen som letar efter tangentbordskombinationen är skurken i det hela.
Jag kan dock absolut säga att programmet INTE innehåller ett virus.

Jag vet dock inte vad jag skulle kunna göra för att överbevisa att det inte är det dock, förutom att skicka all min kod det vill säga.

Så om det skulle få någon att vila lite lugnare så kan jag ta och skicka er koden till programmet så att ni kan ta en titt på det, eller alternativt kompilera det själva med AutoIt.

Edit: Det verkar också som att Kaspersky har haft lite problem med AutoIt kompilerade Exe filer förut när jag läste den här tråden och den här tråden på AutoIt forumet.

Dock så hette inte viruset samma sak, men sedan så har det också gått en tid sedan den tråden skapades. Men jag kan ta mig en titt i morgon (när jag sitter på min pc) om det löser sig när man kompilerar skriptet utan obfuscator.

***Jag har nu testat att lägga till en version som jag stängt av några funktioner för under kompilering (Bland annat komprimeringen). Så om någon skulle kunna se om den fortfarande klassas som ett "virus" för Kaspersky så skulle jag bli mycket tacksam.
Det är inget vidare roligt att få sitt program klassat som ett virus när man har lagt ner tid för att underlätta någonting i folks vardag.

((Den versionen som ni med Kaspersky kan testa är den okomprimerade versionen, jag har även lagt till en fråga i början om den ska installeras eller bara köras där den ligger.))