Permalänk
Medlem

Dator i bil

Hej!

Tänkte höra om ni har några fler idéer på vad man skulle kunna ha användning av en dator i bilen.

Det jag kan komma på är:

* GPS / Navigation
* Avläsa data från OBD-uttaget
* Musik/Film/Webb
* Backkamera

Permalänk

Jaadu.. Som värme aggregat kanske..

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk

Kupévärmare

Permalänk
Medlem

Ja du, jag har en UMPC (Shift) i bilen och överallt annars och man kan i proncip inte göra mer på en 7" touch.

Jo, spela popcap spel förståss men det är typ allt.

EDIT: Ärligt talat, du får ut mer av att skaffa en HTC Shift och skaffa/bygga fäste för bilen än att bygga en bildator. Shiften är ju lika stor som en skärm. Du får en sån för typ 4k på blocket.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

7" är ändå i minsta laget, kör själv en 8" i mittkonsollen och även den känns lite liten. Plockar man bort allt av krimskrams runt DDIN uttaget borde det gå att få in en 9;a.

Men UMPC tycker jag inte är speciellt vettigt, en fast installerad maskin är bättre då det ser mycket mer integrerat ut. Gärna med multizone audio så man kan köra musik på högtalarna och film (eller annan musik) på hörlursuttagen bak.

Ang. användningsområde har du väl tänkt på det mesta. Dock behöver man inte begränsa kamerafunktionen till backkamera, kan även ha som övervakningskamera av bilen i sig. Med konstant internet förbindelse kan du också implementera en tracker så du kan se precis vart fordonet befinner sig till envar tid. Nästan så man går och hoppas på att någon stjäl min så man kan överraska dem

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
7" är ändå i minsta laget, kör själv en 8" i mittkonsollen och även den känns lite liten. Plockar man bort allt av krimskrams runt DDIN uttaget borde det gå att få in en 9;a.

Men UMPC tycker jag inte är speciellt vettigt, en fast installerad maskin är bättre då det ser mycket mer integrerat ut. Gärna med multizone audio så man kan köra musik på högtalarna och film (eller annan musik) på hörlursuttagen bak.

Ang. användningsområde har du väl tänkt på det mesta. Dock behöver man inte begränsa kamerafunktionen till backkamera, kan även ha som övervakningskamera av bilen i sig. Med konstant internet förbindelse kan du också implementera en tracker så du kan se precis vart fordonet befinner sig till envar tid. Nästan så man går och hoppas på att någon stjäl min så man kan överraska dem

Tyvärr kan man enligt lagen inte göra ett skit när dom snor bilen och polisen gör inte ett skit heller.

Så det enda är väl en egen larm helt enkelt, undra vad tjuvarna gör ifall växelspaken låses, bromsarna slutar fungera och gasen trycks ner mot mattan.

Staden slipper pröjsa 30.000kr per nisse i månaden, bilägaren har sina personliga saker från bilen kvar och förhoppningsvis en nyare bil utan inbrottsskador.

Man får fantisera hur det skulle gå, men jag hoppas ingen gör verklighet av det.

Fast man vill det så gärna när man haft inbrott i bilen 3 gånger och allt från bilen har tagits med, 10.000kr ren förlust och snutarna gör inte ett skit, tar inte ens emot polisanmälan.
Förra veckan fick 2 bilar sina tankar tömda på bensin på samma parkering, borrat hål i tanken, snutarna gör inget..

När snutarna slutar bry sig börjar folk se till att olyckor händer, mina bilar har varit orörda av obehöriga sen jag blev vän med grannarna som är raggare.. men ett par ambulanser har man fått se vid parkeringen.. som sagt olyckor händer så lätt när man minst anar.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.