Permalänk
Medlem

Jöp av bärbar max 15k?

Jo jag har glott igenom det som är skrivet på senare tid, men det blir så mycket av är den eller den bäst osv.

Själv tänkte jag skaffa mig en laptop nu i stället för den urgamla towerburk jag haft i evighet.

Jag tänker mao mest ha den som stationär så storleken har ingen enorm betydelse.

Den ska givetvis vara möjlig att släpa med sig, men det är väl alla iaf.

Många burkar kostar en massa flis just för att de är kompakta, lätta eller skrytmärke , det är jag inte ute efter.

Jag kan lägga max 15 papp på den och den ska funka att spela spel på, övrigt klarra väl de flesta av redan så grafikkortet är väl viktigt och sådant.

Kollade på några Acus G60VX med nåt Geforce 260 kort bla, 16" skärm, men det kvittar då jag antar att de kan köras på en yttre skärm ändå, fast stor inbyggd skärm är inget hinder iofs.

Så vad fasen är bra om man skiter i att vilja ha den med sig hela dagarna?

Visst många säger väl, vafan köper du inte en stationär för då? tja, jag är less på fula lådjävlar som mest låter illa helt enkelt har haft sånna sen jag skaffade PC en gång i tiden.

Vet inte hur det ändrats på den här fronten, är de möjliga att uppgradera intern nuför tiden tex? ja mer än minne och HD då förstås.

Det är många som frågar, men jag chansar att nån förstår vad jag menar iaf.

Det blir givetvis nån yttre HD osv men det antar jag att alla tar i den här klassen numera iaf.

Så vad säger ni?

Föresten vilken praktisk skillnad gör det att gå från de här duoCPUerna till quadCPU som tycks kosta ungefär lika men då ha sämre grafikort tex.?

Permalänk
Medlem

http://notebookguru.de/index.html

Leta runt lite granna där och se vad som passar dig. Du kan konfigurera datorerna så dom passar dig, t.ex. svenskt tangentbord.
Om jag letat bärbar idag så hade jag köpt därifrån, så oerhört prisvärt jämfört med Sverige

Permalänk
Medlem

Tackar det ska jag kolla upp.

Tyskland är ju en större marknad så det fins väl fler val där, här käns det ganska låst när man ser sig omkring.

Men de här då, hur gör man med ev. garantifel?

Och ÄR win7 allspråkigt?

Eller är det ett tyskt man får om man väljer den detaljen?

Jag satte ihop en Earth för dryga 18 papp:-)

Men fan jag vågar inte köpa där hur som helst, just för rädslan för felproblem.

Annars är det överlägsna prestanda laptops man får ju, jag tog en quad CPU och GF280kort och stor jävla skärmjävel osv, gfår inet ens att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem

Snackade lite med snubben som kör supporten och han verkar sjysst iaf, det här tål fan att tänka på.

Deras Windows 7 är tyska iaf fick jag reda på så de får man skaffa på annat sätt.

garantifel är givetvis lite omständigt då man får skicka burken till dem i Tyskland, men å andra sidan så hade jag en Fujisu Siemens förr och när den pajja fick jag skicka den till dem med även om det nu var i Sverige.

Nåväl jag väljer isf en Earth med den stora jävla skärmen, den ska ändå förmodligen stå på skrivbordet för jämnan så.

SLI är för dyrt tycker jag så enkelt 280 kort får duga, CPUn tar jag en Quad även om jag vet att spel inte stödjer det ännu.

Såg vad batteritiden var om man har den fullmatad, otroliga 45 minuter, nä det här är en förklädd stationär dator får man väl säga och som sådan så tar den ju ändå ganska lite plats och kan snabbt tas undan om man vill.

45 minuter hahaha

Rejäla 5.4 kilo med.

Blev iaf runt 18 papp, som hittat, man kan köpa två.

Permalänk
Medlem

En macbook ?

Permalänk
Medlem

Svär inte åt mig

Permalänk
Medlem

Lägg till 1000kr så får du HP Envy. Bättre bärbar när det gäller pris/prestanda/storlek går ej att hitta.

*edit*

Såg att du redan handlat. Fail

HP envy. 2,7kg vikt och bra batteri tid. Massa fps me

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hjälpsam

Ta Windows 7 Ultimate då kan du byta språk hur du vill

Permalänk
Medlem

Envyn har ett sämre grafikkort än GF280M även om 4830 är ok. Utseendemässigt och storleksmässigt är det få PC som det går att jämföra med Envyn.

Felet med Envyn är den jävla skräpskärmen. Även om han skulle koppla datorn till en extern skärm skulle inte jag råda någon att köpa Envyn pga skärmen. Även om någon är nöjd med 1366x768 känns det som att HP bajsar på oss européer.

Permalänk
Medlem

Ja det var en konstig skärm, 768 tycker jag är för lite faktiskt på höjden.

Men det klart att man kan köra med en yttre skärm.

Och nä jag har inte handlat ännu, jag kollar in det som föreslås, även om jag är frestad att handla av tyskarna.

Permalänk

för 15k får du en super-duper-sjyst kvalite-laptop.
här är 2 modeller vilket jag tycker har "allt".

Studio xps 16 med P8700 2.53ghz. Ati 4670. RGBLED 1080p. 500gb 7200 rpm HD (Freefall sensor). 4gb DDR3 1066Mhz Ram. Backlit Keyboard...........plus (minst) 1år Premium support (menas en tekniker kommer hem till dig inom 48h)..

------------------------------------------------------------------
eller varför inte en
HP HDX 16 med 16" 1080p. 4GB DDR2. 400Gb 7200rpm HD. GeForce GT 130M (Nice ). P8600 2.4ghz. Bluray..

-------------------------------------------

skillnaden mellan dessa är att HPn inte har exakt samma grymma "hem-support" som Studion.
Men HPn har även Bluray (vilket kostar extra på Studion).
Studion har lite snabbare CPU och snabbare Ram och även (HPn har samma sjysta 16:9 format på skärmen. dock inte RGBLED)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem

Det här med RGB LED är det att det nåt med att skärmen belyses med LED i stället för med ett lysrör som förr eller vad är det?

Jag har sett en massa förvirrande med dels då LCD skärmar och LED skärmar.

Permalänk
Medlem

LED är dioder, och är alltså bakgrundsbelysningen för skärmen. Drar mindre ström och ger en jämnare belysning.

Satsa på notebookguru

Permalänk
Medlem

Så RGB LED är alltså att det är flera färgade dioder istället för en som bara ger vitt ljus, på samma yta? Därav namnet RGB? Vita lysdioder vet jag iallafall är de som drar mest ström, då man måste sätta ett lager över dioden som framger bara vitt, till skillnad från t.ex röd, som jag fattat det.

Permalänk

edit.
@huddit....ja ungefär så.....R(red)G(green)B(blue) samverkar i dess kontrollenhet o på så sätt får fram detta stora färg spektra.
--------------------------------------------------------------------------
sant. (men RGB tekniken är mer en så)

en RGB-skärm fungerar genom att varje Pixel har ett kluster med dioder på ett enda chip, (därav det stora colour gamut)
.....W-LED (white-led) fungerar genom att varje Pixel har en diod på ett enda chip)

dessutom har RGB 16.7 milloner färger, (vilket ingen annan skärm har)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Satsa på notebookguru

Ho det kan bli så, men idag sover de verkar det som, eller om de inte jobbar kanske, vet inte hur företaget sköts.

De svarar inte på mina frågor sen igår, tidigare i veckan var de kvicka som fasen.

Nåväl, det brinner väl inte i knutarna.

OCH tack för förklaringen med skärmarna båda två.

Permalänk
Medlem

Har snackat med den tyske liraren lite igen och det får bli en Earth burk eller Clevo 980nu som de heter egentligen.

Så nån superduperskärm är det inte fråga om men stor är den och full HD.
Blue ray tog jag iaf.

Det landa strax över 18 tusen ungefär, men vad ska man jämföra med egentligen.

Det blir som ni förstår ingen 7i CPU eller SLI på GF280M, vet inte om man kan få in ett grafikkort senare, troligen inte, de är väl lödda eller nåt.

Skaffar ett lokalt win7 själv.

Så nu sitter man och är skitnödig över satt ha fört över så mycket stålar till utlandet till ett företag jag aldrig hört talas om.

Fredag den 13onde med så jag får väl aldrig se den där burken.

Tog normal transfer så det lär väl ta ett tag i vilket fall innan jag får nån burk, eller om det är några tegelstenar jag får.

Kommer köra med yttre mus och tgtbord, jag vänjer mig aldrig vid de där plattorna och ofta lite mjuksviktande tgtborden som så många bärbara har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum

Så nu sitter man och är skitnödig över satt ha fört över så mycket stålar till utlandet till ett företag jag aldrig hört talas om.

Fredag den 13onde med så jag får väl aldrig se den där burken.

Tog normal transfer så det lär väl ta ett tag i vilket fall innan jag får nån burk, eller om det är några tegelstenar jag får.

Kommer köra med yttre mus och tgtbord, jag vänjer mig aldrig vid de där plattorna och ofta lite mjuksviktande tgtborden som så många bärbara har.

Och förskottsbetalning var det enda alternativet eller?

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Ja till Sverige, vissa andra länder skickade de mot COD dvs postförskott.

Och kort tog de inte heller tyvärr då är det ju iaf möjligt att tjafsa om saken, nu har jag ju givit bort mina pengar till den här killen som har företaget, finns ju liksom inte nån möjlighet för mig att få tillbaka dem via några regler eller liknade.

Det känns lite B även om killen är trevlig och verkar seriös, och fixar begriplig engelska vilket så många tyskar har enorma problem med har jag lagt märke till.

Det som lockar är ju de överlägsna prestanda man får för pengarna och valen man kan göra, som ju inte går här i landet.

Nu finns inget exakt lika exempel, men jag gissar att det jag ger 18 papp för lätt kostar 25 tusen här i någon form.

Det lägger jag inte ut extra, jag tog fan till ändå nu då jag tyckte 15k skulle räcka.

Permalänk
Medlem

Kan bara tillägga att en polare till mig köpte en Gurufire där ifrån förra månaden, gick hur smidigt som helst, han hade datorn hemma hos sig på en vecka.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk

kan inte hålla med föregående talare........min bror köpte en 20000kr Laptop av Gurufire och inget blev längre normalt.

först fick han en halt Katt...........sen en Hårtork..........och till slut en räkning på alltsammans.......he he

skämt o sido....det kommer säkert funka fint det där. (lite jobbigt bara att det inte är några Svenska konsument köp lagar som skyddar köpet !)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aj fan, jag hoppas jag slipper en halt katt iaf.

Räkningen har jag tyvärr redan betalt så den kommer nog inte.

Permalänk
Medlem

Nu har de fått stålarna säger de och skickade att de nu påbörjat att nåt på tyska som antagligen betyder förpacka eller nåt vad det nu är till mig.

Permalänk
Medlem

oroa dig inte, notebookguru är ett schysst företag

gick hur smidigt som helst för mig.

men fan du skulle köpt en 15 tummare och införskaffat en 22 tums skärm istället. Går väl på 2000 kr idag för en riktigt bra skärm.

Du får en monsterburk för 15.500 kr, 15 tum + skärm + windows visst...typ 19000 kr men fan vad fint det är

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Ok, igår fick jg den.

De är lite sega med att berätta vad som pågår, tydligen saknades nån grej så det tog några dagar extra.

Ja visst kan man diskutera valet, jag ville ha en desktop replacement.

Och det är ett stort jävla as, men verkar ganska välbyggd ändå, inget flex eller sånt som jag upplevt med en del andra bärbara av mindre modell.

Har just inte jort så mycket mer än intasllerat win7 på den och surfat.

Det är ett helvetes göra när man suttit i åratals med en annan burk och samlat på sig mängder med "bra att ha grejor" som man ska välj om mna vil tanka över eller inte:-)

Och så blu-ray spelare, men ingen uppspelningsprogram, det har jag inte löst än, finns några såg jag som var gratis, jag tänker då inte betala för att kunna se på filmer jag köpt.

Nästa steg är väl spel antar jag.

Lite för blank skärm med, inget för att sitta i starkt ljus med direkt.

I övrigt kopplade jag på yttre tgtborrd och mus direkt, jag kommer inte överens med musplattor, och datorn är så högblanksvart att det nästan räcker att titta på den så är den kladdig.

Visst fan var man orolig eftersom man betalt i förväg, men som sagt jag fick iaf en dator och inte tegelstenar:-)

Hoppas den fan håller nu också.

Permalänk
Medlem

låter, bra. skriv gärna specc och om du kommer på mer grejer

Permalänk
Medlem

Verkar funka ok, blu ray går fint att se på helskärm utan problem.

Inga spel ännu, jag håller ännu på att tankar över grejor från den gamla burken, och så förstås försöker man ju leta info.

De är tydligen ej överklockbara på CPU:n, bioset har ej den funktionen och nån mjukvara funkar inte heller i nuläget.

Annars hade jag nog provat några hundra Mhz till då minhar en Q9000 cpu och den har visserligen 4 kärnor men de flesta spel stöder baar 2 så en sån med högre klockning slår ut min lätt i spel av i dag utom då GTA 4 som gillar minne som fan och fler kärnor än 2.

Ska fia en HD till fort, märker att 320GB Är ganska lite, så en 500GB kan man ju slänga i, den har plats för 3 diskar invändigt.

18.4" skärm som sagt, man har börjat vant sig vid widescreen formatet som jag aldrig haft förr.

Jäkligt anonym burk, står inte ens tillverkare eller nåt på den, anspråkslös i sitt blankksvarta chassie och förstås en del blå dioder här och var som promt ska lysa.

Skrala inbyggda högtalare anser jag, trot skryt om dessa, de funkar väl men ger inte ifrån sig nån bas at tala om, jag körden koplad til stereon nu.

Fläken är säkert ljudlig för den som har haft mindre effektkrävande prestanda, fläkten har 3 lägen och för mig rycks den gå på låg när man baar surfar rund för att gå upp på melanläget när man kör en massa grejor på samma gång.

Det är för mig ett ganska lungt susande, jag kan sova bredvid den, men jag är van med datorer som låter fan så.

Blir inte särsklt varm för det jag gjort, men jag antar att man lär märka det när det ska spelas.

Det är dock en stor och tung maskin och den passar just bäst på skrivbordet ständigt, i knät eller liknade skulle nog värma lite väl mycket.

Man kan säga att den är flyttbar så att säga, så ska man på LAN så är den ju lättare att ta med sig än en staionär burk iaf.

Lite skumt är det dock med win7 alla drivrutiner för specialgrejorna som medföljde burken är för Vista, funkar säkert lika bra, men man känner att det nog kommer trassla för elelr senare med alla dessa dels fel versioner på drivrutin och dels 32 och 64bit, jag kör 64bit, fanns ingen anledning till nåt annat anser jag.

4GB DDR3 1333mhz minne sitter i burken, och en webkamera som jag genast koppade bot finns i överknatne på skärmen.

Har baar ett Geforce 280m i min hade inte råd med 2 st, de går att eftermontera ganska lätt men är mycket svåra att hitta lösa.

CPUn kommer jag byta mot en QX9300 så fort de blir överkommliga i pris, de verkar lättare att få ytag på och sägs kunnas bytas på 10-15 minuter å det sitter så pass öppet i en vanlig sockel P.

Jag höll på att trasla med at koppla ihop mina burkar och denna har ju bara en utgång förnätverkskabel så jag lyckades paja internetuppkoplingen sen, den bara vägrade fatat tat jag inte ville ha nåt trådlöst nät, så jag tog faktiskt för första gången någonsin nyttan av att använda en återställningspunkt, då blev allt ok igen fick iofs lägga till en del om igen, men men.

Blu-ray är verkligen nåt extra, nu har jag ju ingen storbilds TV utan kör på skärmen som dock är 1080P, men vilka detaljer, oj oj vad det lyfter en film.

Den har nu gått över 24 timmar med nedladdningar och förflyttningar och sånt och den är lätt ljumen, eliminatorn är inte särskilt varm heller.

Permalänk
Medlem

Testat en del GTA IV, och det rullar fint i full upplösning och allt på High, 35 på avstånd och sen runt 90 på de 2 efter.

CPUn belastas 60%, men GPUn 93% så det är grafikkortet som är flaskhalten.

Runt 35fps ungefär, man kanske skulle backa på nåt som belastar grafikkortet.

Annars ser det kanoners ut och jag har spelat i timtal utan problem med värmen.

Permalänk

Kapar tråden lite:
Hade tänkt köpa en nästan lika dan från notebookguru.
Blir ca 1600 €, min fråga är: Det är ju inklusive 19% TAX=moms, kan man räkna bort den vid bokslut som man gör här i Sverige?

En annan fråga: Har notebookguru några avbetalningsmöjligheter?
Typ 6 månader eller liknande?

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Jag kan gissa lite af.

Du får ju med et kvitto med datorn så du kan ju definitivt bevisa för skattemyndigheterna att du köpt den, och borde således få tillbaka momsen även om det är från ett annat EU land.

Om man kan lägga upp betalningen på nåt sätt bör du från Netbookguru isf.

Men alltså fråga skattemyndigheterna i den första frågan för att vara säker, jag vet inte hur gränsöverskridande det här med moms är för du betalar ju momsen i Tyskland så de svenska myndigheterna har ju aldrig fått den.