NEC EA231WMi IPS 16:9 FullHD monitor

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt NEC EA231WMi från Dustin också, ska bli spännande att se skillnaden mot min 3 år gamla 20" Asus wide som var det billigaste jag kunde hitta då. Behöver jag skrika backbleed?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Re: Re: Re: Re: HP bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Den länken säger 3 995,00 kr utan moms och 4 993,75 kr med moms för mig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
4868 inkl moms säger den till mig genom Dustinhome.

1000 Kr. för frakt!? Det kan inte stämma!

Permalänk

Varför länkade du till Dustin? Tanken är ju att privatpersoner ska hålla sig till Dustinhome.
4 990 kr Ord. pris 6 244 kr
4 868 kr Ord. pris 6 244 kr

Så ser det ut för mig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

I den här tråden diskuterar vi NEC 23" IPS monitor.

3590:- på DustinHome. 50:- frakt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Varför länkade du till Dustin? Tanken är ju att privatpersoner ska hålla sig till Dustinhome.
4 990 kr Ord. pris 6 244 kr
4 868 kr Ord. pris 6 244 kr

Så ser det ut för mig.

Ahaaa. Bra att du sa det. Nu ser jag att priset är exclusive moms!
Då är nog NEC:n mer prisvärd ändå!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
I den här tråden diskuterar vi NEC 23" IPS monitor.

3590:- på DustinHome. 50:- frakt.

Sidospåret avklarat.

Permalänk
Avstängd

Den får 4/5 i betyg av Prad.de i första ordentliga recensionen.
http://www.prad.de/new/monitore/test/2009/test-nec-ea231wmi-b...

Någon som kan tyska får gärna säga varför den inte får 5/5.

Konstigt för av de omdömen jag läst så säger folk att den har bättre bild än både U2410 och 2209VA pga av mindre IPS-white-glow, mindre djup ramkant och inte någon grynig bild som på Dell-skärmarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Den får 4/5 i betyg av Prad.de i första ordentliga recensionen.
http://www.prad.de/new/monitore/test/2009/test-nec-ea231wmi-b...

Någon som kan tyska får gärna säga varför den inte får 5/5.

Konstigt för av de omdömen jag läst så säger folk att den har bättre bild än både U2410 och 2209VA pga av mindre IPS-white-glow, mindre djup ramkant och inte någon grynig bild som på Dell-skärmarna.

De klagade mest på att bakgrundsbelysningen inte var särskilt jämn. Sen som tidigare i tråden att skärmen saknar HDMI samt rätt så tyckte de att fabrikspreseten var dåliga, det fixas med kallibrering dock.

Permalänk
Medlem

Precis när jag hade bestämt mig för att köpa en 2209WA -.-
I-landsproblem när man inte köper något för att man hela tiden hittar något bättre att vänta på, hehe.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Precis när jag hade bestämt mig för att köpa en 2209WA -.-
I-landsproblem när man inte köper något för att man hela tiden hittar något bättre att vänta på, hehe.

Tycker du gjorde ett bra val. Det är trots allt en tusing mellan den och 2209WA.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min, intiala intrycket är mycket gott! Ytterst lite backbleed, färgskiftningar verkar jag vara skonad från.

Ljussensor hade jag missat att denna skärmen har, det är bara så jävla underbart - en liten detalj men dock, liksom att man kan ställa ner ljusstyrkan på den förbannade blåa lysdioden på skärmen - guld!

Nåja, det viktiga är ju bildkvaliteten och den är ju omedelbart ljusår bättre än min budget 20" från Asus. Ska klämma lite spel och HD-klipp nu, så återkommer jag!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emerlu
Tycker du gjorde ett bra val. Det är trots allt en tusing mellan den och 2209WA.

Hur räknar du nu?

NEC MULTISYNC EA231WMI kostar 4 290 SEK
http://www.dustinhome.se/pd_5010335590.aspx

och

DELL 2209WA ULTRASHARP 2 495 SEK
http://www.dustin.se/pd_5010326695.aspx

Fler recensioner av NEC EA231WMI! Föutom priset (och plats på skrivbordet) är den bättre än DELL 2209WA på allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbo4ever
Hur räknar du nu?

och

Fler recensioner av NEC EA231WMI! Föutom priset (och plats på skrivbordet) är den bättre än DELL 2209WA på allt?

Dellen är med 99% säkerhet bättre för spel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbo4ever
Hur räknar du nu?

och

Verkar bara som det är den i silver som kostar så mycket, den svarta är:

http://www.dustinhome.se/pd_5010332617.aspx

Men visst, Dell är ju billigare ändå...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

har en HP LP2475W 24" köpte den för typ 5800 när den va helt ny från dustin (med studenrabbat) väldigt nöjd, håller väldigt hög kvalitet i bild och färger men även i konstruktion, känns robust som fan. har även kalibrerat min, det är då den skiner som bäst.

Dock är jag inte helt nöjd med den i FPS spel, eftersom den ghostar lite och har ganska hög ms.

men bryr man sig inte om sånt tjaffs så fine! toppskärm!

Någon som vet varför HP LP2475W plötsligt blivit så billig? för någon månad sedan var den fortfarande svin dyr.

Permalänk
Medlem

Köpte den vita från dustin, för alldeles för mkt pengar. Nu måste jag ha ångest till på måndag! :S

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[/list]

Permalänk
Medlem

Nån som har fått hem denna skärm ännu?

Vad tycker ni om den isf?

Permalänk
Medlem

Jag har fått min! Den är stor, fin och jättetrevlig. Dock har den flera små "defekter" som stör mig en del just nu...

Den är lite grynig. Det syns i princip bara på stora ljusgråa - vita ytor. Skärpan är dock suverän.
Jag har lite blb i nedre vänstra hörnet, det syns ibland också på t.ex. mörka loadingscreens i spel...
Precis som beskrivet på hardforum finns det en synlig ojämnhet i färgerna, den högra sidan är mer röd/gul, och den vänstra är blåare. Jag ser det tydligt, men alla verkar inte störa sig på det. Det är dock bara störigt på enfärgade bakgrunder, t.ex. när man kör en websida med centrerat innehåll i fullskärm.

Färgerna och kontrasten är mycket bra, jag ser många gråskalor med denna skärm som inte syntes på min hp L1912 (gammal tn).

Jag känner mig ganska nöjd, men om det visar sig att batch 2 har mindre problem med färgojämnhet så kommer jag reklamera min.

Visa signatur

[/list]

Permalänk
Medlem

Drog en beställning igår på Dustin.

Får se på måndag vad man tycker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dellen är med 99% säkerhet bättre för spel!

Varför det? Utveckla gärn! Letar nämligen efter en bra IPS panel som man kan lira på för under 3600 och där verkar NECen vara grym då den har bättre panel och högre upplösning än Dellen.

Såg nått test på http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1436160&page=22 där de i princip säger att de är likvärdiga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Varför det? Utveckla gärn! Letar nämligen efter en bra IPS panel som man kan lira på för under 3600 och där verkar NECen vara grym då den har bättre panel och högre upplösning än Dellen.

Såg nått test på http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1436160&page=22 där de i princip säger att de är likvärdiga...

Dellen har lägre inputlag och klarar av att köras i 75hz, det är två ganska viktiga delar när man spelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dellen har lägre inputlag och klarar av att köras i 75hz, det är två ganska viktiga delar när man spelar.

75Hz är väll inte officiellt? Kan skärmen ta skada av att man tvingar upp den till 75hz? Sen är ju inte DELLen inte lika högupplöst som NECen och 1 tum mindre.
Har hört nått om att DELL har nått antirefelxlager på skärmen som vissa stör sig på?

Fan vet inte vad jag ska välja! Vill kunna lira på skärmen och pilla i PS >_>

Permalänk
Medlem
Citat:

75Hz är väll inte officiellt? Kan skärmen ta skada av att man tvingar upp den till 75hz? Sen är ju inte DELLen inte lika högupplöst som NECen och 1 tum mindre.
Har hört nått om att DELL har nått antirefelxlager på skärmen som vissa stör sig på?

Fan vet inte vad jag ska välja! Vill kunna lira på skärmen och pilla i PS >_>

Nej, det är inte offeciellt, men den klarar det iaf.

Nej, den är inte lika högupplöst och en tum mindre.

Du kommer kunna lira på båda skärmarna utan problem, det enda jag säger är vilken som är bäst av dom för vad.

Permalänk

NECen klarade i och för sig 74,6Hz enligt en kunnig användare på Hardforum, dock så verkar det som responstiden är lite långsammare precis som specifikationen antyder (ingen overdrive?). I vissa, någorlunda sällsynta situationer kan man märka av lite ghosting alltså.

Inputlaget kanske är högre, kanske inte... Den eventuella skillnaden verkar i alla fall vara minimal. I Prads recension fick de det till så lite som 8ms i genomsnitt, uppmätt max 12ms!

De påpekar hur som helst att det är svårt att mäta inputlag exakt
"Input-Lag-Messungen, basierend auf der Fotomethode, sind prinzipiell ungenau und können keine exakten Ergebnisse liefern. Mit einem gemittelten Inputlag von acht Millisekunden fällt der Monitor aber in die Kategorie der Geräte, die höchstwahrscheinlich null, maximal ein Bild Latenz aufweisen.

In Sachen Inputlag wäre der NEC EA231WMi folglich allemal spieletauglich. Hardcorespieler sollten dennoch wegen der Schlierenbildung auf einen schnelleren Monitor mit TN-Panel oder eine Röhre setzen."

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det är inte offeciellt, men den klarar det iaf.

Nej, den är inte lika högupplöst och en tum mindre.

Du kommer kunna lira på båda skärmarna utan problem, det enda jag säger är vilken som är bäst av dom för vad.

Kan du inte bara säga att NECen är överlägsen så jag inte behöver gå med ångest när jag köpt NECen och tänka att jag borde köpt DELLen istället:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du inte bara säga att NECen är överlägsen så jag inte behöver gå med ångest när jag köpt NECen och tänka att jag borde köpt DELLen istället:P

Okej, den är överlägsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, den är överlägsen

I'll take your word for it! Men fan nu har jag ångest iaf >_> Har du en Dell Dell UltraSharp 2209WA eller?

Permalänk
Medlem

Sitter med en Nec och har spelat MW 2 online i ca 20 timmar och tycker det funkat perfa.

Är så skönt med högre upplösning än dellen också.

Men det är ju vad jag tycker. Nån annan kanske inte alls gillar den att spela med.

Permalänk
Medlem
Citat:

I'll take your word for it! Men fan nu har jag ångest iaf >_> Har du en Dell Dell UltraSharp 2209WA eller?

Nej, äger inte en, fast jag rekommenderade den åt en polare och han ser ut såhär alltsedan dess :D:D:D:D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Sitter med en Nec och har spelat MW 2 online i ca 20 timmar och tycker det funkat perfa.

Är så skönt med högre upplösning än dellen också.

Men det är ju vad jag tycker. Nån annan kanske inte alls gillar den att spela med.

Citat:

Nej, äger inte en, fast jag rekommenderade den åt en polare och han ser ut såhär alltsedan dess :D:D:D:D:D:D

Men vafan då! Kan nån av er dö eller?:P Nu kan jag verkligen inte bestämma mig!!!! >_>

Permalänk
Medlem
Citat:

Men vafan då! Kan nån av er dö eller?:P Nu kan jag verkligen inte bestämma mig!!!! >_>

Men asså, Necen är troligen inte sämre än Dellen, sen har Necen högre upplösning. Jag hade tagit Necen ifall jag skulle haft en ny skärm, och ja, jag är seriös!