GGS-Data W860CU vs kobaltcomputers g860

Permalänk
Medlem

GGS-Data W860CU vs kobaltcomputers g860

Vilken ska man välja, i princip samma spec ?

http://www.ggsdata.se/laptops/w860cui7.html

15.6" Full HD extra ljusstark LED Panel (1920x1080),
Intel® 1.60 GHz Core™ i7-720QM
Nvidia Geforce 280M GTX 1GB GDDR3.
4GB DDR3 PC3-10600 1333Mhz
500 GB S-ATA HD 7200rpm,
DVD±RW
Gigabit LAN,
WiFi 802.11a/b/g/Draft N,
Bluetooth,
2.0M kamera,
Vikt; 3.3kg (med batteri).

Garanti 2 år
Pris 21390:- ( + Win7 )

http://www.kobaltcomputers.co.uk/g860_overview.php

15.6" 1920x1080 Full HD+ X-Glass
Intel® Core i7 720QM Quad Core 1.60GHz - 2.80GHz 6MB
NVIDIA® GeForce® GTX 280M 1GB GDDR3
4GB DDR3 PC3-10600 1333Mhz CAS9 2x 2GB DIMMs
500GB 7,200rpm SATA-II with 16MB Cache
Windows 7 Home Premium 64-bit
8x DVD±R/W
Bluetooth V2.0 Module
7 in 1 card reader
Keyboard Swedish / Finnish

Garanti 1 år

Total £1,557.15 (ca 17000:-)

Är det värt att att betala drygt 4000:- extra för svensk "trygghet" ?

Mvh

Permalänk

Beror ju på hur länge du ska ha den.

Den undre som inte har LED-belyst skärm kommer ju att tappa i skärmstyrka medan den LED-belysta inte gör det.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Medlem

Resarverar mig för fel:
men tror båda är rebrandade från clevo.
asså det är i grund och botten samma dator fast olika namn

Permalänk
Medlem

Båda använder Clevo W860CU chassit, skärmarna monteras färdigt från Clevo så bör inte vara någon skillnad (dock kan Clevo ibland variera sina underleverantörer så är inte 100%, snarare 99,8% säkert). Båda skärmarna använder LED backlight.

Har bara hört bra saker om GGS data men jag skulle nog beställa från kobalt, notebookguru.de eller mysn.de (möjligen deviltech.de men har inte hört så mycket om dom, dock bara positivt det jag hört). Deviltech erbjuder Windows 7 "in your native language" för övrigt.

OffT: LED belysning har inget direkt att göra med "skärmstyrka" (vad det nu betyder - antar ljusstyrka). Både CCFL och LED tappar ljusstyrka med användning men är inget man behöver bry sig om man inte köper dator väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Varför köpa en laptop i den prisklassen som inte är en Mac pro och som saknar SSD?

Permalänk
Medlem

Jag säger NEJ.

Inom EU av ett seriöst bolag är det bara pengarna i sjön att köpa i Sverige om du vill ha mest för stålarna.

Visst du kommer få skicka den utomlands vid problem, och det är väl det jobbiga annars är det bara en massa moms och pålägg här i landet på en sån här burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Varför köpa en laptop i den prisklassen som inte är en Mac pro och som saknar SSD?

Antar du trollar men:
Vilken Macbook Pro har GTX 280M grafikkort, Core i7 och 15,6" Full-HD skärm?

Permalänk
Medlem

nyfiken bara
En fullHD-skräm spelar ändå ingen roll då man ändå inte ser någon skillnad på en så liten skärm. Monster CPU och GPU ger inte heller någon direkt fördel för det flesta än vad en bra SSD skulle göra.
Dessutom ser datorn ut som vilken plastlaptop som helst. Macbook pro i sitt aluminium känns i alla fall lyxigt.

Permalänk
Medlem

Jag lutar åt att beställa från GGS-Data.

Även om "avstånden krympt" - EU-länder emellan - så är tryggheten m a p närhet till butiken/företaget där köpet gjorts (samt tidsaspekten: support/reaktionstid - reaktionstid/support), ganska mycket värt.

Pratar hellre öga mot öga med butiken än binärt via etern på ett 3.e språk .. vid de tillfällen jag har problem (om jag nu får problem med produkten..)

Vill inte riskera (därmed kompromissa ?) att få tysk layout på tangentbordet även om jag beställt svensk teckenuppsättning.. eller att OS:et är DEU/UK-version av Win 7.. mm mm

Det finns både för och nackdelar att handla utomlands..

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
nyfiken bara
En fullHD-skräm spelar ändå ingen roll då man ändå inte ser någon skillnad på en så liten skärm. Monster CPU och GPU ger inte heller någon direkt fördel för det flesta än vad en bra SSD skulle göra.
Dessutom ser datorn ut som vilken plastlaptop som helst. Macbook pro i sitt aluminium känns i alla fall lyxigt.

Antar du har grava synfel och varken spelar, kollar på film eller gör något processorintensivt? Om du prioriterar utseende framför råstyrka tror jag du är i fel tråd.

Permalänk
Medlem

Äsch, men tycker man att det är värt 4000 så är det väl ok du får samma vara iaf.

Man köper ju sånna här burkar utan OS om man köper från Tyskland tex, eller med nåt ultimate med alla språk, men visst en tusing tillkommer ju om man ska köpa Win7 home 64bit.

Tgtbordet brukar man kunna välja svenskt då de ju tycks ha en del kunder från våra breddgrader.

Men visst har du en butik att gå in till är det ju fördel vid fel.
Det är ju traggligare att skicka sin dyra burk igen till Tyskland och varje gång oroa sig om man ska få se den igen så att säga.

Förhoppningsvis håller de bra.

Permalänk
Medlem

hmm

1 år extra garanti är värt 4000 helt klart. Jag beställde från notebookguru en fire i7. Herregud vilken bra dator, fruktansvärt bra kvalitetskänsla.

Sen till macprokillen, jag har den här datorn och den är ruggigt stilren. Inga konstigheter det är ju det som är snyggt.

Jag håller med att mac är snygg MEN den hamnar i skymundan i allt förutom videoredigering. (hur många håller på med det).

Med win7 så är pc back on track, win7 är så sjukt bra så det finns inte. Ja det är väl som mac os har varit länge men det skiter jag i

btw även om wow är 5 år gammalt kör det i max upplösning med 40 fps i dalaran (huvudstaden i spelet där det är mest folk konstant). 60 fps i resten av spelet.

Så du får garanterat en kraftig dator.

Vet inte om det spelar någon roll men jag skulle beställa på en fredag men gjorde det på måndagen istället. Tjäna 700 kr på det. Har ingen aning om det är pga börs osv blalbal men aja tyckte det var värt att nämna. Måndag morron dvs.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34