Köpa SSD eller inte?

Permalänk
Medlem

Köpa SSD eller inte?

Hej,

jag funderar på att köpa en Intel X25-M G2 80GB så fort det går att få tag på en. Men jag vill ha några frågor besvarade innan jag kan bestämma mig:

1. Jag har läst en del om olika problem med Intel X25-M G2 och undrar vad dessa problem innebär och om dem är lösta nu?

2. Jag kommer att köra 2 stycken 640GB hårddiskar i RAID0 och kanske ännu en hårddisk tillsammans med SSD. Fungerar det eller innebär det några problem?

Permalänk
Hedersmedlem

1: köp.
Problemen stöter man på om man får tag på den tillbakadragna firmwaren och uppdaterar disken med den.
De diskar som säljs idag har en fungerande firmware. Den saknar TRIM stöd men det kommer senare så att man kan uppdatera då.

2: du bör då köra OS på SSDn ikopplad till första sataporten. sen koppla de tå andra i nästkommande sataportar.
Sen låter du raid0 vara kvar. Du kan få en viss minskning i benchmarks när kontrollerkretsen är inställd på RAID men det märker man knappast av vid användandet.

Mitt råd är att köpa. Vill man komma billigare undan så har Kingston en 40GB modell baserad på samma kontroller som Intel diskarna. Den är dock strypt vad gäller hastighet. Det är dock den korta åtkomsttiden som gör den stora skillnaden!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
1: köp.
Problemen stöter man på om man får tag på den tillbakadragna firmwaren och uppdaterar disken med den.
De diskar som säljs idag har en fungerande firmware. Den saknar TRIM stöd men det kommer senare så att man kan uppdatera då.

2: du bör då köra OS på SSDn ikopplad till första sataporten. sen koppla de tå andra i nästkommande sataportar.
Sen låter du raid0 vara kvar. Du kan få en viss minskning i benchmarks när kontrollerkretsen är inställd på RAID men det märker man knappast av vid användandet.

Mitt råd är att köpa. Vill man komma billigare undan så har Kingston en 40GB modell baserad på samma kontroller som Intel diskarna. Den är dock strypt vad gäller hastighet. Det är dock den korta åtkomsttiden som gör den stora skillnaden!

Tack för svaret. Jag har beställt en Intel X25-M 80GB nu.

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt en SSD disk nu. Då är ganska små och det kommer snabbare och snabbare diskar hela tiden plus att priserna kommer bli mer tilltalande efter ett tag

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk

Finns alltid anledning att vänta.

Men med SSD börjar jag känna att det är dags o slå till. Sen om ett år eller så kanske uppgradera. Men jag kan inte vänta längre!

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

Jag väljer att vänta med köpet, mest av att utrymmet inte alls är praktiskt.

Visst kan man ha skivdiskar också men då upplever jag som vitsen med SSD är liten.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Ha ni vet inte vad ni missar. Det är den absolut mest märkbara uppgraderingen sedan... ja jag vet inte, från då man spelade spel utan 3d-kort tills det att man köpte sig ett 3dfx Voodoo. Enorm skillnad.

"Problemen" med wear-leveling och sjunkande överföringshastigheter med tiden är helt överdrivna, det enda reella problemet är att det kostar en slant att ligga på topp. Men det är ju bara pengar.

128gb räcker gott och väl till Windows 7 med OpenOffice, Dragon Age (15gb), Medieval 2 Total War (16gb), Fallout 3 (9gb) och 7-8 gb diverse andra program och då har jag ändå 40gb kvar att fylla.

Permalänk
Medlem

80gb SSD som systemdisk räcker för dom flesta. Har Win7/64 + 3 spel + diverse prog. installerat. Har fortfarande ca 30gb ledigt...

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Avstängd

oj JÄVLAR 30 gb ledig? det räcker till 2,5 spel till ...

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
oj JÄVLAR 30 gb ledig? det räcker till 2,5 spel till ...

... du har ju en disk på 2100gb, så du kan va lugn... mycket porr eller?

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk

hej jag smyger in med en fråga. hur bra är Kingston SSDNow V Series 2,5" 40GB?
den kostar bara runt 1000 lappen liksom,undrar om den är något bra.vill ha SSD disk,men dom flesta är dyra så.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
hej jag smyger in med en fråga. hur bra är Kingston SSDNow V Series 2,5" 40GB?
den kostar bara runt 1000 lappen liksom,undrar om den är något bra.vill ha SSD disk,men dom flesta är dyra så.

Det är den som är Intel-baserad.
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=4
Good shit mao.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

ok får kanske slå till på en sån att han windows 7 på och små program(Y)

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte mitt SSD-köp alls, riktigt nöjd är jag

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Prestandan kanske kommer förbättras med tiden, men inte lika markant som förbättringen av att byta TILL ssd.
Det är ju fortfarande en prisvärd uppgradering jämfört med andra komponenter redan idag.

Det enda jag väntar på är real life data på hur säkerheten mot dataförlust är jämfört med vanliga hårddiskar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Här kommer en dum fråga
En "vanlig" s-ata disk, vad har den för prestanda jämfört med SSD ?
Är skillanden verkligen så stor ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quart
Här kommer en dum fråga
En "vanlig" s-ata disk, vad har den för prestanda jämfört med SSD ?
Är skillanden verkligen så stor ?

Nja du får ju inte skarpare grafik osv. men skillnaden är enorm där skillnaden är som störst, och skillnaden är obefintlig där skillnaden är som minst. Dvs över 100%

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Nja du får ju inte skarpare grafik osv. men skillnaden är enorm där skillnaden är som störst, och skillnaden är obefintlig där skillnaden är som minst. Dvs över 100%

word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Nja du får ju inte skarpare grafik osv. men skillnaden är enorm där skillnaden är som störst, och skillnaden är obefintlig där skillnaden är som minst. Dvs över 100%

Kanon svar, säger ju allt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quart
Kanon svar, säger ju allt...

Jag är ledsen för det uttömmande svaret .. faktiskt.. Jag skyller på att jag var nyvaken.. Dock så är faktiskt skillnaden på skillnaden beroende på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om skillnaden faktiskt gör skillnad ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quart
Frågan är ju om skillnaden faktiskt gör skillnad ?

Det gör den. SSD är en av de uppgraderingar som jag uppskattat mest de senaste åren, det ger en äkta skillnad som man känner varje dag.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Nu får jag förhoppningsvis hem en Kingston SSDNow V Series 40GB idag

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se