Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Göra en process till en daemon

Permalänk
Medlem

Göra en process till en daemon

Jag har gogglat lite detta. Men inte fått några bra svar riktigt.

Om vi säger att vi har en Ubuntu burk som man kör en CS server.

Normalt sett för att sparka igång programet skriver man

srcds_run +port 27016 +map dust2 +maxplayer 18 säger vi,
för att få igång det hela som exempel rad i Terminalen.

När man fimpar terminalen så dör juh srcds_run klart, också om man startar om datorn.

Kan man någonstans i UIet (eller någon config fil) fylla i denna rad som en modell av "Auto-start" som startar direkt när man startar datorn och ligger i bakgruden. Så man inte ser Terminalen, eller så att man INTE behöver logga in för att den ska gå igång?

Hittat många svar hur man gör det till autostart, men då måste man logga in på burken.

Hittat många svar hur man skriver kommandot med t.ex. & efter för att göra det till en bakgrunds daemon, men då återkommer den juh inte efter reboot.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

crontab -e
@reboot /ditt/kommando/här

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Det du vill kolla på är init-skript.
Dock så håller Ubuntu på att gå över till någon ny version: http://www.linux.com/archive/feature/125977?theme=print
Nuvarande system: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBootupHowto (Kolla på andras init-skript för att se hur de fungerar, det är vanliga bash-skript.)

Nu hoppas jag du vet vad du ska googla på i alla fall. Om inte så kom tillbaka så ska nog jag eller någon annan försöka förklara lite mer ingående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller kör den i screen?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

prompt# nohup srcds_run +port 27016 +map dust2 +maxplayer 18

Permalänk
Medlem

Kanske detta kan vara till hjälp? Orkade inte översätta men det brukar hjälpa mig att fixa no-ip-startup på ubuntu när jag är där och tror att jag är linux-guru hehe

So you have a script of your own that you want to run at bootup, each time you boot up. This will tell you how to do that.

Write a script. put it in the /etc/init.d/ directory.
Lets say you called it FOO. You then run

% update-rc.d FOO defaults

You also have to make the file you created, FOO, executable, using
$chmod +x FOO

You can check out
% man update-rc.d for more information. It is a Debian utility to install scripts. The option “defaults” puts a link to start FOO in run levels 2, 3, 4 and 5. (and puts a link to stop FOO into 0, 1 and 6.)

Also, to know which runlevel you are in, use the runlevel command.

Visa signatur

Tar alltid dagen som den kommer

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra det i en screen, definitivt.

Permalänk
Medlem

funkar dock inte vid omstart. ett cron-jobb eller ett initskript är nog vad du vill ha. ett loginscript skulle kanske funka också. jag röstar på cron för att jag använder det för lite men det är väldigt smidigt

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Lägg in det i /etc/rc.local eller motsvarande.

# This script is executed at the end of each multiuser runlevel. # Make sure that the script will "exit 0" on success or any other # value on error. # # In order to enable or disable this script just change the execution # bits. # # By default this script does nothing.