Nytt GFX i rejält gammal burk?

Permalänk
Medlem

Nytt GFX i rejält gammal burk?

Mors kamrater!

Har i gömmorna en gammal P4 2.6@3 GHz HT på ett ABIT IC7-G-kort med 2 GB RAM. Är lite sugen på att börja lira lite spel igen (den har stått i garderoben oanvänd sedan 2007 eller nåt).

Såg att man kan få tag på exempelvis ATI 4670/3850 med AGP-port fortfarande. Sitter ett ATI 9800PRO AIW i just nu.

Är det någon idé alls att skaffa ett nytt grafikkort eller är övriga komponenter alldeles för undermåliga för att spela annat än HalfLife?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Jag spelade igenom hela Crysis på en Pentium 4 3 GHz med ATI HD 4670 som grafikkort.
Processorn flaskade grafikkortet rejält och spelet gick på typ 8 fps på medium-inställningar, men det gick!
Fast det är klart, nu när jag har en ny dator skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till den gamla och kalla det den presterar för spelbart.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Re: Nytt GFX i rejält gammal burk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Mors kamrater!

Har i gömmorna en gammal P4 2.6@3 GHz HT på ett ABIT IC7-G-kort med 2 GB RAM. Är lite sugen på att börja lira lite spel igen (den har stått i garderoben oanvänd sedan 2007 eller nåt).

Såg att man kan få tag på exempelvis ATI 4670/3850 med AGP-port fortfarande. Sitter ett ATI 9800PRO AIW i just nu.

Är det någon idé alls att skaffa ett nytt grafikkort eller är övriga komponenter alldeles för undermåliga för att spela annat än HalfLife?

Dax att uppgradera. Idag kastas allt som inte är splitter nytt på tradera billigt. Fynda där.

Jag fick i veckan:

Intel Pentium D 945 3,4ghz 4meg cache - 100kr

2gb DDr2 = 100kr

Asus barebone Vintage, oanvänd med Socket 775, DDR2 och PCie stöd - 300

har du en dator för 500kr som tar PCiE och kan monteras med ett relativt snabbt grafikkort.

Blocket o tradera is your friend.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs