Köp av "Gymnasie-laptop" (programmering, internet, film) - 4-5k

Permalänk

Köp av "Gymnasie-laptop" (programmering, internet, film) - 4-5k

Tja

Jag har bestämmt mig för att köpa en laptop som jag kan ha på gymnasiet.

Budget: 4000, max 5000kr

Det här ska jag använda den till:
-Programmering
-Webbdesign
-Internet (youtube mm.)
-Film
-Enklare spel
-ArchiCAD
-Photoshop

Mina krav:
-13-15" skärm
-5h+ batteri
-80GB+ hårddisk
-VGA (eller annan) utgång
-Snygg design
-Helst svart
-Bra kvalité
-Inte för plastig
-Gärna optisk in (inget måste)
-Gärna upplyst tangentbord (inget måste)
-Hyfsade högtalare

Har hittat den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441653
Problemet med den är batteritiden. Det står 4h, men enligt omdömena 2,5h. Då jag kommer ta med den till skolan och ha i bussen till skolan så behöver jag bra batteritid, då jag inte alltid har tillgång till en laddare.

Vad har ni för tips? Vilket märke bör jag köpa? Någon som har en bra dator som kan rekommenderas?

Mycket tacksam för svar

Mvh
Alex

Permalänk

Lite taskig budget ; /

Permalänk

Kanske kan höja mig till 6000, fast då får jag spara lite till.

Några förslag?

Mvh
Alex

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Läs den tråden. Jag köpte nyligen UL20A för 4200kr. Den har en dual core processor och fixar 720P out of the box med VLC. Högupplöst skärm, om än något mindre än det du letar efter.

Vill du verkligen ha en 15" med dej till skolan?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk

Den ser ju riktigt fin ut. Och de där 8 timmarna stämmer?

15" kanske är lite stort ändå...

Mvh
Alex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlexSandberg
Den ser ju riktigt fin ut. Och de där 8 timmarna stämmer?

15" kanske är lite stort ändå...

Mvh
Alex

Beror ju på vad man gör. 8h av skriva dokument eller programmera funkar nog. Jag har inte testat än faktiskt. Men om du spelar eller kollar på hd-film så kan du nog räkna med mindre än hälften.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk

Ok

Vad klarar den för spel? Typ battlefield 2 och CS source?
Det skulle va nice

Mvh
Alex

Permalänk
Medlem

Vet ej, den är ganska rapp i windows och duger gott och väl till att kolla film, programmera, dokumentera som jag kanske använder den till.

Battlefield2 och CS source bör den väl klara tycker jag. Men jag vet inte om det ser speciellt snyggt ut. Det är ganska många laptops med grafikkretsen 4500MHD, så det är bara att kolla på vad liknande klarar.

http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic...

Enligt den listan så ska kortet klara CS source på high, men det vet jag inte riktigt om det stämmer. Bör dock funka att lira spelen du nämner på låg/mellan kvalitet.

Om du verkligen värderar spelandet högre än mobilitet, tystnad, batteritid, upplösning osv så ta dej en titt på denna:

http://www.phonehouse.se/laptops/standard/compaq-615

Den har väldigt bra prestanda för priset. Jag tror även att den ska finnas på dustinhome, med väska och lite andra prylar.

Visa signatur

Permalänk

Jag tänkte bara det som ett litet +. Vi brukar lana i bf2/css så det skulle ju vara bra då om jag slapp ta med hela stationära om jag ska iväg. Men grafiken är inte så viktig för mig, så det funkar nog bra.

Det blir nog en sån här. Fast problemet är att jag måste vänta tills efter jul för att jag ska få råd. Kanske blir lite billigare också vid mellandagsrean

Tack för svaret

Mvh
Alex

Permalänk
Medlem

En månad gör rätt mycket med priser på teknik. Du är lite tidigt ute och letar. Säkerligen kommer det laptops med nvidias ION och något bättre cpu än en vanlig atom, vilket jag tycker är för svagt!

Visa signatur

Permalänk

Oscar Mike.

Tack för hjälpen

Mvh
Alex