Permalänk
Medlem

luftflöde med radiator i sidovägg?

Hej jag hade tänkt försöka montera in ett PA140.3 i nedre kammaren i ett p182 chassi.

chassi sett över från.
mellanrummen mellan psu och radiatorn är ca 1 cm.

Det jag undrar är.
[list="1"]
[*]Är det helt idiotiskt att försöka få in ett pa140.3 i ett p182?
[*]Hur skall man rikta luftflödet genom radiatorn och psu?
[*]Hur påverkas kylningen i psu om man byter håll på fläkten?
[*]blir det någon större skillnad på ljudvolym om man placerar fläktarna på utsidan eller insidan av radiatorn?
[*]Behöver man ha ytterligare chassifläktar i den nedre kammaren eller klarar man sig med lufthål
[/list=1]

Det som skall kylas är en e8500 och 4870 som båda skall överklockas.

Tack på förhand.

Permalänk
Entusiast

1, Nej det finns inga dåliga idéer. Bara dåligt genomförda idéer!
2, Bäst kylning borde du få om du trycker in luft i chassit genom radiatorn och sedan vänt frontfläkten så den blåser ut. Då kan du även vända nätagget så även det blåser ut luft. Du kan säkert få fullt tillräckligt med kylning så som det är ritat. Har tyvärr inte tid att räkna på det inom överskådlig framtid.
3, Menar du att skruva upp nätagget så att det suger in luft i chassit istället för att dra ut luft? Teoretiskt sett borde nätagget bli kallare på så sätt då luften utanför chassit är lite kallare än luften i chassit. Dock kan du påverka luftströmar och grejer. Det finns ju en poäng med att blåsa luft rakt mot varma komponenter då värmeöverföringen är starkt beroende av luftströmen.
4, Skillnad blir det. Det enklaste sättet att få reda på hur mycket är att testa.
5, Jag hade satt in en fläkt i själva chassit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack Zotamedu

Citat:

Bäst kylning borde du få om du trycker in luft i chassit genom radiatorn och sedan vänt frontfläkten så den blåser ut. Då kan du även vända nätagget så även det blåser ut luft

Radiatorn är så lång att jag inte kan ha någon fläkt i fronten.
Jag lutar nu åt att suga in luft genom radiatorn och blåsa ut genom nätagget och chassifläktar eller lufthål. Funderar också på att sätta in en distans mellan radiatorn och de 2 fläktar som inte är vid nätagget.
undrar dock om det kan uppstå turbulence när det bara är 1 cm mellan radiatorfläkt och nätagg fläkt.

Citat:

3, Menar du att skruva upp nätagget så att det suger in luft i chassit istället för att dra ut luft?

korrekt uppfattat. Men det var bara nått jag fundera på.

Citat:

Har tyvärr inte tid att räkna på det inom överskådlig framtid.

Var för slags program kan man använda när man räknar på det? eller hur gör man?

Permalänk
Medlem

Det var såhär jag menade i föregående post.

Den nytillkomna blåa fyrkanten skall vara en pump för er som inte ser det
eventuellt kan chassifläktar tillkomma om det skulle behövas.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smg
Tack Zotamedu

Radiatorn är så lång att jag inte kan ha någon fläkt i fronten.
Jag lutar nu åt att suga in luft genom radiatorn och blåsa ut genom nätagget och chassifläktar eller lufthål. Funderar också på att sätta in en distans mellan radiatorn och de 2 fläktar som inte är vid nätagget.
undrar dock om det kan uppstå turbulence när det bara är 1 cm mellan radiatorfläkt och nätagg fläkt.

korrekt uppfattat. Men det var bara nått jag fundera på.
Var för slags program kan man använda när man räknar på det? eller hur gör man?

Man applicerar lite blandade ingenjörsmässiga approximationer som man samlat på sig efter massa högskolekurser i kemiteknik.
Jag hade nog sagt att hela systemet begränsas värmeöverföringen till luft från radiatorn. Då är det bara att kolla upp värmeöverförande area och räkna lite påtvingad konvektion för att få fram vilket luftflöde som behövs.

Jag känner tyvärr inte till några program som kan hantera kopplad värmetransport och masstransport i 3D och som kan hantera turbulenta flöden.

Det där borde fungera då det är en rätt stor radiator. Får du plats med en liten fläkt i fronten så är det nog bra så du får lite mer cirkulation. Du har inte stor nytta av en stor radiator med många fläktar om du inte får något flöde.

Bär även nämna att jag inte kan så mycket om datorer utan ser på problemet ur en ingenjörsmässig synvinkel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

jag skulle nog monter

_
-> |_|ut
-> |_|ut
-> |_|ut

kommer du desutom få ut all varmluft direkt ur chassit istället för att blåsa in den i chassit först och sen ha en fläkt att frakta ut luften ur det

+ att du inte kommer behöva nått dammskydd framför kylaren

ett datorchassi är så pass otätt så det kommer inte bli nått större problem med vacuum i chassit frågan är om det äns kommer behövas nån fläkt till att suga in luft i chassit

Eperementarade lite för ett tag sen med det ämnet har tätat alla onödiga hål i mitt cm 690 chassi förutom där jag har fläktar

vände på alla fläktar så dom suger ut luft ur chassit istället för som jag hadde det innan 1 in fläkt i fronten och rästen ut

sänkte mina temps med ca 3*c Idle från ca 60*c till 57*c på grafikkortet (2x 8800gts 640 @ 630/1504/999mhz) load ligger på ungefär samma temps runt 70*c

på prollen (c2d e6600 2,4ghz @ 3,4ghz) 40*c Idle 55*c load passiv Scythe Ninja typ samma som innan skiljer typ 1 grad i load men kan lika gärna vara mätfel

så att man har undertryck i chassit är inget fel och en fördel är att man inte har massa fläktar som drar in damm i chassit räker med den luft och damm som smiter in i springorna mellan sidoplåtarna och expansions slotsen typ

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows