Permalänk
Medlem

Speldator 10-12 k

Hej!

Jag har nu under en viss tid sparat ihop till en speldator. Nu börjar det bli dags att beställa en sådan. Jag har ganska begränsad hårdvarukunskap. Därför tänkte jag fråga mer kunniga personer här på SweClockers forum.

Budgeten ligger på 10-12 k men om en avsevärt bättre dator kan fås för någon hundralapp över 12-gränsen bör det vara lugnt. Det är heller inga krav på estetisk skönhet vad gäller t.ex belysning osv. i chassit.

Ingen skärm eller tangentbord ska inköpas då detta redan finns från förra datorn. Jag vill alltså helt enkelt ha en så bra speldator som möjligt för pengarna 10-12 k, gärna mer åt 12 k hållet. Datorn får gärna vara tystgående, men jag tror att jag kommer nöja mig med det som föreslås då min förra dator lät väldigt mycket.

Kom gärna med frågor om ni undrar något över hur jag har tänkt mig det!

EDIT: Förklara gärna vad som är fördelen med en dator i jämf. med en annan

Tack på förhand!
/David

Permalänk
Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag:

edit: Om du har några frågor angående paketen och skillnaderna så äre bara å ställa dom så svarar jag så gott jag kan, men jag orkar inte beskriva allt direkt

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk

Jag skulle kört på Rickard11s paket, plus en 140mm i taket. Sen behöver man inte modulärt då det finns gott om plats i botten för överflödiga kablar, syran har en R2a och hennes "vek" jag bara ihop och med hjälp av två buntband blev det super.
Där sparar du 300kr, och om du ska klocka så skulle jag dra ner på Moderkortet och köpa en kylare.
Och behöver du verkligen så stor hårddisk? om du bara ska spela så behövs nog max 640Gb.

Tack för mig

Permalänk
Medlem

Plockade ihop ett paket med vad amd hade att erbjuda i prestanda väg

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Måste bara få fråga vart det är ni har lagt saker i varukorg, finns det en webshop här, eller vilken sida är det ifrån?

Permalänk
Medlem

Det är från Inet.se, årets Datorbutik 2009

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åh, tack så mycket. Budgeten ser även ut att ha ökat till ca 13 000 med lite smidiga transaktioner, fick ett bra förslag av en "to be" väldigt datorkunnig person i går, ni kan ju lägga fler förslag med den nya budgeten om ni vill. Jag skulle även vilja tacka för all hjälp och allt engagemang ni har visat, så tack!

Permalänk

Baserat på Rickard11s paket. Alt. en extra 120mm i fronten.

Permalänk

Maximus III formula är ett kanonbra moderkort men lite dyrt. Gigabyte p55m ud2 är lovprisat av anandtech och har allt man behöver så det finns egentligen ingen anledning att lägga mer pengar om man inte ska ägna sig åt extrem överklockning. i7 860 nådde 4,3ghz med 1,36i vcore på gigabyte ud2 i anandtechs test.

Här är ett paket baserat på antec p180 mini, ett m-atx paket med andra ord. Det kan bli lite trångt om du ska köra crossfire men om du klarar dig på 1 grafikkort så är det kanonsmidigt med en liten burk som är lätt att ta med på LAN etc. Tar även mindre plats på skrivbordet eller under skrivbordet om man så vill.

Pengarna som blir över kan du spara till en SSD.

Permalänk

OTO's i7 paket !

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk

patrikringdahls paket röstar jag definitivt för!

Visa signatur

FX-8320 @ 3,5 ghz ¦ Sapphire 6850 ¦ 8 gb Corsair Dominator ¦ WD Caviar Black 640 gb ¦ Corsair HX650 ¦ Fractal Design Define R2
Övrigt: MS Sidewinder Keyboard ¦ Razer Deathadder ¦ Samsung Syncmaster 2494HM 24" ¦ Fractal Audio Axe-Fx II ¦ Adam a5x ¦ AKG K-701 ¦ Native Instruments Audio Kontrol 1 ¦ Sony Vaio Pro 13 i7 4500U

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/6101343/ där har du länken till gratis frakt hos inet

Permalänk
Medlem

Det ser jätte bra ut det här, alla paket, verkligen, ska fundera ett tag nu. Men ett problem har jag, det verkar som att de på inet har slut på komponenter exempelvis då grafikkortet, är det någon som vet om det kommer in nya saker snart eller bör jag välja en annan sida?

Permalänk

haha cougar agget såg ju ut som ett chassi på listan där

Visa signatur

M4N72-E - Phenom 940BE @ 3,0ghz - Gigabyte GTX260 OC - 4gb ddr2 800mhz

Permalänk
Medlem

håller med

OnT: Skulle gå på Ljungans11's förslag! förutom att jag skulle ha valt ett par DOMINATOR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin891028
haha cougar agget såg ju ut som ett chassi på listan där

hehe cougar agget ser nice ut, är själv riktigt sugen.

Underligt att det är såpass få som vill ha m-atx system jag tycker det vore optimalt med en liten smidig burk utan att tappa någon prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
Underligt att det är såpass få som vill ha m-atx system jag tycker det vore optimalt med en liten smidig burk utan att tappa någon prestanda.

Visst är det, det enda som tar emot är ju att det somsagt blir svårt att klämma in två grafikkort då..

Brorsan är i farten att beställa sig ett nästan likdant paket med i5, p180 Mini, samma moderkort och ett 5850, så visst finns det några som kör mATX här ändå!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDavve
Men ett problem har jag, det verkar som att de på inet har slut på komponenter exempelvis då grafikkortet, är det någon som vet om det kommer in nya saker snart eller bör jag välja en annan sida?

Alla kort i 58-serien och 59-serien är extrem bristvara, och således en beställningsvara som man får ställa sig i kö för, och så är det hos alla datorbutiker.
Om du inte orkar vänta så får du nöja dig med något sämre grafikkort tyvärr.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Visst är det, det enda som tar emot är ju att det somsagt blir svårt att klämma in två grafikkort då..

Brorsan är i farten att beställa sig ett nästan likdant paket med i5, p180 Mini, samma moderkort och ett 5850, så visst finns det några som kör mATX här ändå!

Jo lite trångt blir det, men det går http://www.overclockersclub.com/siteimages/gallery/mpizzi7712...

HD58xx seriens kylare tar ju enligt uppgifter även in luft rakt framifrån, även om det knappast kan vara mkt så hjälper ju även det en smula i trånga multiGPU konfigurationer.

Permalänk
Medlem

HD5970 för 5500 kr på misco http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=664287&hbx_...

Borde vara någon som kan sätta ihop ett 5970 paket åt dig för 13-13,5k.

Den är en bra bit bättre än 5870 i nuläget och kommer antagligen bli ännu bättre i framtiden när mer grafikkortsminne används i nyare spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
HD5970 för 5500 kr på misco http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=664287&hbx_...

Borde vara någon som kan sätta ihop ett 5970 paket åt dig för 13-13,5k.

Den är en bra bit bättre än 5870 i nuläget och kommer antagligen bli ännu bättre i framtiden när mer grafikkortsminne används i nyare spel.

Byt bara ut graffet i mitt p180 paket så har man ju just det. Vill man inte ha ett m-atx system så får man hitta annat mobo och chassi också. P180 mini's storebror p183 har ju gott om plats om man sliter ut ena hdd buren. Kostar lite mer dock. Kan bli svårt att komma undan med mindre än 14k.

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla kort i 58-serien och 59-serien är extrem bristvara, och således en beställningsvara som man får ställa sig i kö för, och så är det hos alla datorbutiker.
Om du inte orkar vänta så får du nöja dig med något sämre grafikkort tyvärr. [/B]

Hmm, verkar dock finnas i gott lager på komplett, om jag förstår det rätt så har de hela 764 st för tillfället. Detta var dock preliminärt, men någon större skillnad bör det väl inte vara?

EDIT: Oj, läste visst helt fel, de var tydligen slut:S
EDIT2: Eller ja, vettefan hur jag ska tolka kompletts information

"Tillgänglighet: Preliminärt 764 st. 2010-02-01" står det innan jag klickar in mig på varan sedan står det "Lagerstatus: Inte i lager. 764 st. 2010-02-01 (Preliminärt)" när jag tittar på varan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
Maximus III formula är ett kanonbra moderkort men lite dyrt. Gigabyte p55m ud2 är lovprisat av anandtech och har allt man behöver så det finns egentligen ingen anledning att lägga mer pengar om man inte ska ägna sig åt extrem överklockning. i7 860 nådde 4,3ghz med 1,36i vcore på gigabyte ud2 i anandtechs test.

Här är ett paket baserat på antec p180 mini, ett m-atx paket med andra ord. Det kan bli lite trångt om du ska köra crossfire men om du klarar dig på 1 grafikkort så är det kanonsmidigt med en liten burk som är lätt att ta med på LAN etc. Tar även mindre plats på skrivbordet eller under skrivbordet om man så vill.

http://www.imagehost.se/images/yksejoyr.jpg

Pengarna som blir över kan du spara till en SSD.

Får ett 5870 plats i det chassit? Isåfall är det ju helnajs.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE