Winsxs problem [Vista]

Permalänk
Medlem

Winsxs problem [Vista]

Har ett problem som de flesta Vista användare har/kommer upplevt utan kontinuerliga ominstallationer.

Winsxs, *censurerad mening*, vet jag sparar kopior av diverse dll filer när ett program installeras eller körs.
Nu börjar det bli lite problem för mig när mappen tar upp 1/3 av allt utrymme på min c-disk.
Googlade runt lite på det och hittade två olika fixar till städning i mappen, ett var "VSP1CLN.exe", och följer med Vistas SP1, det andra heter "Compcln.exe" och följer självklart med Vistas SP2. Så jag tog och köpte Service Pack 1, för att få bort lite av de oanvända filerna.
Problemet är dock att jag inte har tillräckligt utrymme för att installera SP1 (!) på min c-disk.
Så nu sitter jag i en knipa där jag har för lite utrymme på c för att installera SP1, så jag kan få mer utrymme.

Har även testat Partition Magic (som jag snart upptäckte inte fungerar på Vista), och Paragon Partition (som inte fungerade på 64-bits.) för att få mer utrymme på C.

Finns det något sätt så att jag kan få tag i Compcln eller Vsp1cln utan att behöva installera något SP? Eller finns det andra alternativ?

Tack på förhand!
/Eric

Edit: Stavfel

Permalänk

Du kan ju i diskhanteraren minska en partion och utöka en annan?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Re: Winsxs problem [Vista]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
köpte Service Pack 1

Va? Köpte SP1? Det är ju gratis.

Permalänk
Medlem

Om du inte har installerat SP1 eller SP2 behöver du inte några av clean-verktygen du frågar efter. De rensar bara backupen av filer som själva servicepackinstallationen medför. Så med andra ord är det status quo för dig.

Dessutom borde du ta och uppdatera din Vista oftare, finns ingen anledning att inte installera SP2 och alla säkerhetsfixar. Dessutom så här i efterhand så har du alldeles för liten partition för systemet. Det är förstås lätt att säga nu, men tänk på att ta till rejält nästa gång du installerar.

Tyvärr går det inte att göra så mycket åt WINSXS. Det du kan göra är att försöka minska andra saker. Leta filer/mappar som tar upp mycket plats på systempartitionen och flytta dem om det går. Saker som Pagefile/Hybernation file är de flyttade? Installera ett program som söker igenom hårddisken och visar var stora filer och mappar finns så de är lättare att hitta.

Permalänk
Vila i frid

...samt slå av System Restore. Ett elände som inte gjort någon glad på år och dagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Du kan ju i diskhanteraren minska en partion och utöka en annan?

Ah! Hade inte en aning om detta verktyg, tyvärr får jag en error när jag kör det. Men jag tror jag kan googla upp den senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaar
Va? Köpte SP1? Det är ju gratis.

Laddade ner* Tänkte inte på att det var gratis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Om du inte har installerat SP1 eller SP2 behöver du inte några av clean-verktygen du frågar efter. De rensar bara backupen av filer som själva servicepackinstallationen medför. Så med andra ord är det status quo för dig.

Tyvärr går det inte att göra så mycket åt WINSXS. Det du kan göra är att försöka minska andra saker. Leta filer/mappar som tar upp mycket plats på systempartitionen och flytta dem om det går. Saker som Pagefile/Hybernation file är de flyttade? Installera ett program som söker igenom hårddisken och visar var stora filer och mappar finns så de är lättare att hitta.

Gah, vilken otur, antar att det bara är att vänta på den oundvikliga ominstallationen av mitt Vista då min WinSxs långsamt äter upp min C disk.
Jag tog och gjorde som du sa och flyttade Pagefilen, stängde av Hybernation och det sparade mig 5gb extra! (Pagefilen låg på runt 4gb).
Gjorde även som hasenfrasen sa, stängde av System Restore.
Detta kanske sparar mig i ett par månader till, nästa gång blir det att installera SP1+2 direkt efter ominstallationen.

Tack för all hjälp!

Edit: Snyggade till posten

Permalänk
Vila i frid

Är du riktigt anal kan du även ta bort innehållet i C:\Windows\SoftwareDistribution\Download som tar upp drygt 2 GB.

Permalänk
Medlem

Och ett verktyg som många använder för att städa är CCleaner, det är snällt och fungerar bra. Tänk bara på att kolla igenom noga vad den tar bort först, eftersom t.ex. många alternativ för Firefox/IE tar bort kakor, historik, sparade formulärdata etc vilket många gillar att ha kvar. De tar dessutom inte upp plats utan finns som alternativ för att "rensa" historik på datorn.

Det går att köra Analyze och se vad den kan ta bort innan man gör det.

http://www.ccleaner.com

Jag själv använder t.ex. CCleaner för att bland annat ta bort gamla System Restores då och då. (Fast nu hade du stängt av den).