Vilket VR-headset ska jag köpa?

Permalänk

Vilket VR-headset ska jag köpa?

Hej!

jag kollade runt lite och kunde hitta något om ngn tråd här på sweclockers? kanske detta kan vara samlad tråd om de två vr headseten.
jag vill ha svar på vilken som är bäst av dessa två?
varför är just det headsetet bäst?

själv använder jag mycket steam och ingen aning om oculus är lika kompatibel med steam som htc är? som sagt kan inte mycket alls om dessa två headset. och min dator ska väl klara av att driva ngn av dessa headset!

prestanda

*i5 4670k
*980ti
*msi gaming z87 modekort
*1 ssd o 2 st hdd 7200 rpm
*diverse kylfläktar för ev oc
*16gb ram corsair
osv

Permalänk
Forumledare

Är absolut inte jättepåläst men jag har fått uppfattningen at vive kräver lite mer utrymme att röra sig på (för att utnyttja den fullt ut) än rift:en.

Att driva de båda ska inte vara några problem med din rigg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: oki men vad jag fattar det som så är väl htc direkt kompakt med steam???? och inte oculus eller? vore kul å kunna spela bf4 med

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

@NordhNet: oki men vad jag fattar det som så är väl htc direkt kompakt med steam???? och inte oculus eller? vore kul å kunna spela bf4 med

Steam har inte direkt mycket med många av spelen att göra med som finns på tjänsten. Skilj på tjänst och spel helt enkelt. Sen kommer du inte att få något riktigt svar om vilken som är bäst eftersom ingen vet - de finns inte på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Steam har inte direkt mycket med många av spelen att göra med som finns på tjänsten. Skilj på tjänst och spel helt enkelt. Sen kommer du inte att få något riktigt svar om vilken som är bäst eftersom ingen vet - de finns inte på marknaden.

oki valve. trodde valve å steam var samma sakt ungefär fel hade jag iaf! tänkte mer att folk har läst och kunde berätta det dom vet om produkterna

Permalänk
Medlem

Som @Tommy skrev så får man skilja på Steam och själva spelen. När det kommer till support för olika vr-headsets så är det upp till utvecklarna vad dom utvecklar för och det har ingenting med steam att göra. Kan tänka mig att många spel i framtiden kommer att ha support för båda för att nå flest användare.
Och som tidigare nämnts kommer det inte att gå att säga vilket som är bäst förrän dom finns på marknaden.
En vanlig missuppfattning som jag ofta ser är folk tror att man inte kommer att kunna gå omkring med en Rift på samma sätt som man kommer kunna med Vive. Palmer Luckey har flera gånger påpekat att det kommer att finnas sådan funktionalitet för Riften också Till exempel i Sweclockers artikel här: http://www.sweclockers.com/nyhet/21453-oculus-rift-fungerar-f...

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Skrivet av thethieme:

Som @Cinder skrev så får man skilja på Steam och själva spelen. När det kommer till support för olika vr-headsets så är det upp till utvecklarna vad dom utvecklar för och det har ingenting med steam att göra. Kan tänka mig att många spel i framtiden kommer att ha support för båda för att nå flest användare.
Och som tidigare nämnts kommer det inte att gå att säga vilket som är bäst förrän dom finns på marknaden.
En vanlig missuppfattning som jag ofta ser är folk tror att man inte kommer att kunna gå omkring med en Rift på samma sätt som man kommer kunna med Vive. Palmer Luckey har flera gånger påpekat att det kommer att finnas sådan funktionalitet för Riften också Till exempel i Sweclockers artikel här: http://www.sweclockers.com/nyhet/21453-oculus-rift-fungerar-f...

japp läste den artikeln. är nyfiken på vad htc har för nyhet nu när dom valde att skjuta upp lanseringen. oki jag har alltid varit inne mest på oculus gillar deras design mer, men folk säger olika. svårt att veta vilken man välja skall.. får väl se vilken som är bäst när båda lanserats, sjukt taggad på VR, har varit det sen liten grabb

Permalänk
Medlem

@mellander90: http://www.pcgamer.com/tested-oculus-rift-vs-htc-vive-pre/

Hittade nyligen PC gamers Oculus CV1 vs Vive Pre , och det gav ju bättre intryck av Vive än jag sett innan. Från en kille som testat dem med kort mellanrum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mellander90:

själv använder jag mycket steam och ingen aning om oculus är lika kompatibel med steam som htc är?

Vad har Steam med saken att göra, menar du?
Det är ju spelen som är det väsentliga, inte huruvida du startar dem med hjälp av Steam.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vad har Steam med saken att göra, menar du?
Det är ju spelen som är det väsentliga, inte huruvida du startar dem med hjälp av Steam.

Steam VR kommer även att ha stöd för Oculus för den delen.

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Heymelon:

@mellander90: http://www.pcgamer.com/tested-oculus-rift-vs-htc-vive-pre/

Hittade nyligen PC gamers Oculus CV1 vs Vive Pre , och det gav ju bättre intryck av Vive än jag sett innan. Från en kille som testat dem med kort mellanrum.

Jag testade både Rift CV1 och Vive Pre på CES 2016. Riften har en bättre skärm, men Vives "full room experience" med handkontrollerna är helt jävla fantastisk. Blir en betydligt bättre upplevelse med riktiga rörelsekontroller.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag testade både Rift CV1 och Vive Pre på CES 2016. Riften har en bättre skärm, men Vives "full room experience" med handkontrollerna är helt jävla fantastisk. Blir en betydligt bättre upplevelse med riktiga rörelsekontroller.

Wow, var du på CES din lyckost! Happ, då blir det ju ännu otydligare då med allt fler motsägelser Har hört andra som säger att riftskärmen är bättre men även att det inte är så .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag testade både Rift CV1 och Vive Pre på CES 2016. Riften har en bättre skärm, men Vives "full room experience" med handkontrollerna är helt jävla fantastisk. Blir en betydligt bättre upplevelse med riktiga rörelsekontroller.

Hur mycket av upplevelsen som var till Vives fördel kommer från just rörelsekontrollen?
Det finns trots allt till Oculus med. Eller aa, i prototypversion, men du förstår vad jag menar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag har förbokat Oculus. Men jag tror absolut att vive kommer att ha mycket att erbjuda. Min gissning är att den kommer bli snäppet dyrare än oculus men man vet aldrig. De som prövat båda säger ju att de är mycket lika med lite för och nackdelar vadera. Jag är övertydag om att båda kommer att bli fantastiskt roliga.

Jag tycker framförallt att det hade vart MYCKET tråkigt med ett fanboy-war mellan oculus och vive.
Vi borde alla samlas under samma fana och hejja fram vr!

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Devil May Cry:

Hur mycket av upplevelsen som var till Vives fördel kommer från just rörelsekontrollen?
Det finns trots allt till Oculus med. Eller aa, i prototypversion, men du förstår vad jag menar.

Nu fick jag bara leka med Vive i cirka 10 minuter, men som jag upplevde det var möjligheten att röra sig "naturligt" i rummet och använda rörelsekontroller nyckeln till hela upplevelsen. De är extremt responsiva och exakta, så till den grad att jag lurades och råkade släppa en handkontroll i marken när jag skulle byta vapen i Arizona Sunshine.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Så svårt, så svårt, att välja.

Vad gäller headsetet lutar det ju åt Rift, men Vive har chaperone för tillfällen när man vill gå omkring.

Själv kommer jag dock ha begränsat utrymme för "standing experiences" - kommer bara kunna ta något steg i vardera riktningen, och i de fallen räcker nog Oculus' room-scale för mig.
Dessutom verkar Oculus Touch vara minst lika bra som HTC's variant.

Å andra sidan verkar HTC's lighthouses kräva mindre installation (kablar) än Rift's kameror.

Permalänk
Skrivet av Heymelon:

@mellander90: http://www.pcgamer.com/tested-oculus-rift-vs-htc-vive-pre/

Hittade nyligen PC gamers Oculus CV1 vs Vive Pre , och det gav ju bättre intryck av Vive än jag sett innan. Från en kille som testat dem med kort mellanrum.

läste den nu han kom ju inte dirr fram till något. men han verkade gilla vives skärm mest

Skrivet av Heymelon:

Steam VR kommer även att ha stöd för Oculus för den delen.

göööööööttt

Skrivet av Dimestam:

Jag testade både Rift CV1 och Vive Pre på CES 2016. Riften har en bättre skärm, men Vives "full room experience" med handkontrollerna är helt jävla fantastisk. Blir en betydligt bättre upplevelse med riktiga rörelsekontroller.

om du fick välja vad skulle du köpa då. själv har jag alltid varit såld på rift. men man får ju vänta o se. tänkte du som testat båda vilken skulle vara ditt val?

Skrivet av DooL3Y:

Jag har förbokat Oculus. Men jag tror absolut att vive kommer att ha mycket att erbjuda. Min gissning är att den kommer bli snäppet dyrare än oculus men man vet aldrig. De som prövat båda säger ju att de är mycket lika med lite för och nackdelar vadera. Jag är övertydag om att båda kommer att bli fantastiskt roliga.
Jag tycker framförallt att det hade vart MYCKET tråkigt med ett fanboy-war mellan oculus och vive.
Vi borde alla samlas under samma fana och hejja fram vr!

jag är sååå sugen på att beställa rift. men måste vänta å se priset för vive

Skrivet av duked:

Så svårt, så svårt, att välja.

Vad gäller headsetet lutar det ju åt Rift, men Vive har chaperone för tillfällen när man vill gå omkring.

Själv kommer jag dock ha begränsat utrymme för "standing experiences" - kommer bara kunna ta något steg i vardera riktningen, och i de fallen räcker nog Oculus' room-scale för mig.
Dessutom verkar Oculus Touch vara minst lika bra som HTC's variant.

Å andra sidan verkar HTC's lighthouses kräva mindre installation (kablar) än Rift's kameror.

samma här, men jag kan verkligen inte föreställa mig hur vr är men har riktigt höga förväntningar. tror det är sjukt häftigt vill bara att allt skall släppas nu så man kan köpa sitt headset, lutar mest å rift för mig med

Permalänk
SweClockers
Skrivet av mellander90:

om du fick välja vad skulle du köpa då. själv har jag alltid varit såld på rift. men man får ju vänta o se. tänkte du som testat båda vilken skulle vara ditt val?

Svårt att säga eftersom jag inte testat Oculus handkontroller. Men som det ser ut nu är det Lighthouse som fäller avgörandet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det är trådbundet. På presentationerna är det ju någon som går med en och håller i sladdarna så att man inte ska trassla in sig.

Permalänk
Medlem

Jag har haft DK1 sedan tidigt, och köttade F5 och beställde från OR:s hemsida vid release, utan att egentligen veta vilken som är bäst. När jag senare hörde Fragzones utlåtande att OR hade mindre screen door:ing än Vive kände jag mig rätt nöjd med valet, då det är något som gjort att min DK1 legat och dammat.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Svårt att säga eftersom jag inte testat Oculus handkontroller. Men som det ser ut nu är det Lighthouse som fäller avgörandet.

och lighthouse är alltså det som gör att du kan röra dig i rummet? gör det verkligen så stor skillnad

Skrivet av Halldin:

Problemet är väl att det är trådbundet. På presentationerna är det ju någon som går med en och håller i sladdarna så att man inte ska trassla in sig.

riktigt jobbigt om det är så med massa kablar ju

Skrivet av superapan:

Jag har haft DK1 sedan tidigt, och köttade F5 och beställde från OR:s hemsida vid release, utan att egentligen veta vilken som är bäst. När jag senare hörde Fragzones utlåtande att OR hade mindre screen door:ing än Vive kände jag mig rätt nöjd med valet, då det är något som gjort att min DK1 legat och dammat.

sälj ditt dk1 nu du har bara något att se ffram imot

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

samma här, men jag kan verkligen inte föreställa mig hur vr är men har riktigt höga förväntningar. tror det är sjukt häftigt

Testa innan köp! VR *är* häftigt, men inte lika häftigt som hjärnan kanske fantiserar om.

Har testat Virtuality (Epcot Center, 1999), Oculus Rift DK1 (Gamex 2013 och Tekniska museet, 2014) och DK2 (Gamex 2014).
Blir säkert en bättre upplevelse i hemmets lugna vrå.

Permalänk
Medlem

Testat DK1 och Vive, precis som @Dimestam säger så är helrumsupplevelsen skitcool, om inte Vive ligger farligt mycket högre än Riften blir det definitivt en sådan.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

@Zodiam:

Både Rift och Vive klarar ju helrum, även om Vive gör det snäppet bättre. Nackdelen är ju att man måste finna plats för det i hemmet... och helst ha någon som bär kabeln.

Själv kommer jag nog mest sitta när jag spelar.

Om Vive lyckas få ner screen door till samma nivå som Rift (tvivlar men hoppas), blir det nog en Vive, annars Rift - SDE är sjukt störande.

Permalänk

Hmm. Facebook vs valve backade av htc. 0 förtroende vs massa förtroende. Ganska lätt val för mig åtminstone. Kanske låter politiskt men ska du lägga ut den här typen av pengar blir förtroende för vidarutveckling och kvalite plötsligt jävligt relevant imho.

tl;dr självklart en vive.

Permalänk
Medlem

Vive om man vill röra sig och krypa omkring. Annars rift om man sitter på plats och lirar.

Permalänk
Skrivet av duked:

Testa innan köp! VR *är* häftigt, men inte lika häftigt som hjärnan kanske fantiserar om.

Har testat Virtuality (Epcot Center, 1999), Oculus Rift DK1 (Gamex 2013 och Tekniska museet, 2014) och DK2 (Gamex 2014).
Blir säkert en bättre upplevelse i hemmets lugna vrå.

ja jag får försöka testa men som sagt har ALDRIG läst ngn som ine tyckt om vr upplevelsen.

Skrivet av duked:

@Zodiam:

Både Rift och Vive klarar ju helrum, även om Vive gör det snäppet bättre. Nackdelen är ju att man måste finna plats för det i hemmet... och helst ha någon som bär kabeln.

Själv kommer jag nog mest sitta när jag spelar.

Om Vive lyckas få ner screen door till samma nivå som Rift (tvivlar men hoppas), blir det nog en Vive, annars Rift - SDE är sjukt störande.

jag tänkte samma sak, sen skadar det ju iofs inte att man skulle ha den möjligheten att gå runt i rummet ibland. vad är sde

Skrivet av osborn666:

Hmm. Facebook vs valve backade av htc. 0 förtroende vs massa förtroende. Ganska lätt val för mig åtminstone. Kanske låter politiskt men ska du lägga ut den här typen av pengar blir förtroende för vidarutveckling och kvalite plötsligt jävligt relevant imho.

tl;dr självklart en vive.

ja där har du ett riktigt bra argument, man ska satsa på det headset som man vill ska vidareutveckla saker typ som vives helrum upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

jag tänkte samma sak, sen skadar det ju iofs inte att man skulle ha den möjligheten att gå runt i rummet ibland. vad är sde

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/3oqiu2/screen_door_e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

vad är sde

Här ser du ungefärligt hur SDE upplevs:
http://vr.mkeblx.net/oculus-sim/

Här ser man se liknande (filmat genom ett headset), se i fullskärm (det man ser är inte SDE, men SDE upplevs på samma sätt):
https://www.youtube.com/watch?v=icyl07c1PVw

Permalänk
Inaktiv

Vänta på HTC Vive, det kommer att släppas och bundlas med nästa HL.