Köpråd: Intel system med ECC/REG minne

Permalänk
Medlem

Köpråd: Intel system med ECC/REG minne

Tjenare alla!
Jag har tänkt pensionera min gamla skräpserver och istället införskaffa mig en lite häftigare, främst då jag vill ha ECC/REG minnen. AMD finns inte med på min jordglob så de går fetbort och då jag tänker köra OpenSolaris på den så är Intel fördelaktigt att använda då de har bra drivrutinstöd (moderkort/NIC). Det jag lyckats gräva fram hittills är antingen ett 1156 eller ett 1366 system, då det känns lite dumt att köpa ett äldre 775 system som snart kommer försvinna (och inte heller är mycket billigare).

De system jag plockat fram just nu är:
(Har valt 4x2gb minne på båda för att lättare jämföra)

Socket 1366
Moderkort: Intel S5500BC, ~3100kr
CPU: Intel Xeon E5502, ~1600kr
Minne: 4x2gb ECC/Reg minne, ~2000kr
Slutsumma: ~6700kr

Socket 1156
Moderkort: Antingen S3420GPLC eller S3420GPLX (Förstnämnda finns inte riktigt i lager), ~1900kr/2400kr
CPU: Intel Xeon X3430 (Inte heller helt lätt att hitta kompatibel cpu som finns i lager), ~1800kr
Minne: 4x2gb ECC/Reg minne, ~2000kr
Slutsumma: ~5669-6194kr

För/Nackdelar
1366 Fördelar: Tripplechannel minne, lägre tdp på cpu (60W), dual cpu på moderkortet om man vill använda, 8 DIMM platser
1366 Nackdelar: Endast två kärnig, SSI CEB standard på moderkortet (dvs inte ATX som är mer standard), "sämsta" 1366 server moderkortet från intel, dyrare alternativet.

1156 Fördelar: Quadcore, atx format, fler expansionsplatser, "bästa" 1156 server moderkortet från intel, "intel turbo boost technology", "intel trusted execution technology", "Intel system management software 3.5" medföljer.
1156 Nackdelar: Dualchannel minne, högre tdp (80W) på cpu, 6 dimmplatser, billigare alternativet.

Edit: Glömde nämna att 1156 moderkort/cpu är ju nyare än 1366 och det är väl alltid ett litet plus med

Sedan undrar jag om någon vet vad tusan intel menar när de skriver "Embedded: Yes" på vissa av deras moderkorter och/eller CPUer? När de skriver "Embedded" på en intel atom så förstår man ju att CPUn är monterad/embedded på moderkortet och inte går att köpa separat, men gäller det samma på server moderkort/cpu? Då jag sett flera ställen som säljer embedded cpu/moderkort lösa...

Om någon har förslag på andra kombinationer eller tips/råd så får ni mer än gärna säga till!