Fönster och spel tappar fokus. Hur tar jag reda på vad som ligger bakom?

Permalänk
Medlem

Fönster och spel tappar fokus. Hur tar jag reda på vad som ligger bakom?

När jag använder datorn med Windows XP pro sp3 så har en irriterande grej börjat hända senaste månaderna. När jag spelar tex Draon age origins så hoppar windows ur spelet och jag ser desktopen. Jag kan snabbt gå in igen men det är ju sjukt irriterande. Samma sak händer med tex Firefox eller vilket program som helst.

Jag har ställt in i windows att program inte ska få stjälva fokus på det sättet, och den inställningen ligger kvar.

Hur gör man för att få reda på vilket program/process som körs i bakgrunden som är problemet?

Permalänk
Medlem

ta upp aktivitetshanteraren, gå till processer och leta efter suspekta processer. Eller ta en screenshot på listan

Permalänk
Medlem

Ok, tack för förslaget! Jag gjorde det:
http://img130.imageshack.us/img130/2621/processes.jpg

Och sen googlade jag på alla processer som jag inte visste var det var samt kollade var på hårddisken dom låg. Men jag hittade inget konstigt förutom att det fanns två wdfmgr.exe som låg i dessa två foldrar:

C:\WINDOWS\system32
C:\WINDOWS\RegisteredPackages\{981FB688-E76B-4246-987B-92083185B90A}

är det normalt att ett windows-hjälpprogram kan ligga i två olika foldrar och ha samma namn?

Permalänk
Medlem

Okey, jo vissa program ligger i mappar med såna kryptiska namn(nån typ av idnummer från microsoft). Processlistan ser riktigt bra ut också

Det skulle annars kunna vara explorer.exe som har blivit infekterad av något eftersom att många virus/maskar/trojaner brukar lägga sig i den. Fast i det här fallet tror jag mer på buggar i Windows eller något program.

Hoppas det löser sig iaf

Permalänk
Medlem

om man bara läser rubriken så skulle ja säga, dra upp persienerna ? (stavning?) o kolla va som är på andra sidan... höhö

sorry för ot

du har inga andra program i bakgrunden som vill ha lite attention? testa rensa datorn på spyware osv kanske ?

Permalänk
Medlem

>Okey, jo vissa program ligger i mappar med såna kryptiska
>namn(nån typ av idnummer från microsoft).

Ok, då behöver jag itne oroa mig för det iaf.

>om man bara läser rubriken så skulle ja säga, dra upp persienerna ?
>(stavning?) o kolla va som är på andra sidan...

>du har inga andra program i bakgrunden som vill ha lite attention?
>testa rensa datorn på spyware osv kanske ?

Jag har testat det men inte hittat något.

Ja ja, jag får leta vidare och se vad det kan vara.

Tack för all feedback!

Permalänk

Ser att du har AVG installerat, har du uppgraderat till version 9 utan att ta bort den gamla 8:an?
Det gör att AVG stjäl fokus, i spel och överallt faktiskt. Tror det är linkscannern som spökar, men det löses helt om man avinstallerar och installerar från grunden igen. Annars ska det funka att avaktivera link scanner, men vill man ha alla funktioner så är det bara att installera från grunden verkar det som!

Permalänk
Medlem

Jag stängde av några autostatande processer som inte var nödvändiga (mha msconfig) och så avinstallerade jag AVG och installerade om det. Och nu verkar det som fokus inte längre försvinner Underbart! Tusen tack för alla svar och all hjälp, mycket mycket uppskattat!!!