Permalänk
Medlem

ifall jag vill få den innan jul ,vart har jag större chans att få den till dess?

Webhallen eller Alina.se ?

svara snabbt vill ta beställningen idag!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moac
ifall jag vill få den innan jul ,vart har jag större chans att få den till dess?

Webhallen eller Alina.se ?

svara snabbt vill ta beställningen idag!

tjaaaa eftersom den INTE finns i lager på webhallen och finns I lager på Alina så blir det svårt å välja... ? hehe

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Inaktiv

nu har jag en UL30vt, kan konstatera att batteriet inte glappar en millimeter på denna iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
nu har jag en UL30vt, kan konstatera att batteriet inte glappar en millimeter på denna iaf.

Du jobbar på Asus right? Isf, kan du kolla om det planeras släppa en svart ul30vt? Vill inte köpa en silver om det nu kommer dyka upp en svart sen.

Edit: Tydligen ska det dykt upp en svart med WIN 7 pro och bättre batteri i Italien http://www.trovaprezzi.it/categoria.aspx?id=10&libera=ul30vt&...

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne_145
Du jobbar på Asus right? Isf, kan du kolla om det planeras släppa en svart ul30vt? Vill inte köpa en silver om det nu kommer dyka upp en svart sen.

Edit: Tydligen ska det dykt upp en svart med WIN 7 pro och bättre batteri i Italien http://www.trovaprezzi.it/categoria.aspx?id=10&libera=ul30vt&...

de butiker som kommer sälja UL30vt i december kommer bara ha silver. Eventuellt i slutet av Januari kan de komma andra varianter. Vissa butiker brukar föredra att sälja svarta så de kan mycket väl komma då.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en UL30VT då den verkar vara perfekt för mina behov. Dock så skulle jag gärna sett att det satt en SSD i den. Hur funkar det om man byter hårddisk i datorn och intstallerar windows på nytt. följer det med någon skiva?

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Har haft UL30VT sedan i fredags. Så det känns som jag har testat tillräckligt för att ge lite intryck av datorn.

Det bra:

Acceptabel spelprestanda. Dom ända spelen som inte kommer up i en acceptabel bilduppdatering är Dragon Age och Overlord 2. Nya spel som inte har allt för mycket geometri och kräver CPU styrka lirar helt ok om man är villig att dra ner på inställningarna. Till och med Crysis Warhead rullar på i 30FPS, med en massa uppoffringar.

Har inte kört något labbtest på batteritiden, men den verkar landa på 5-6 timmar praktisk användning i batteri sparläge.

Den är lätt och smidig att bära runt.

Det dåliga:

Kort kot strömkabel. Man måste praktiskt taget sitta vid ett eluttag om man ska använda datorn samtidigt som sladden ska sitta i, annars får sladden och klumpen sväva i luften.

Tangentbordet är inte upplyst.

Det jävliga:

Jag hatar glansiga LED skärmar. Visserligen är bilden fin när bild är full av färger och vita nyanser, men när det kommer till svärta och mörka kontraster är den oduglig.

Att titta på video och spela kan vara riktigt irriterande för jag känner att jag inte kan få en bra vy vinkel där svärta och kontrast blir inverterade nyanser.

Det är också irriterande att allt med en gnutta ljus reflekteras i skärmen vid låg ljusstyrka i energisparlägen.

Överlag är det en smidig och kraftfull dator med bra batteritid. Man kan underhålla sig med video tittande och spel som är moderna. Den är funktionell som en Atom dator men krossar en sådan i prestanda.

Det hade kunnat vara en perfekt dator om Asus hade vågat bygga den med några enkla tillägg som kanske skulle ha gjort den ca 500:- dyrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubbe
Det dåliga:

Kort kot strömkabel. Man måste praktiskt taget sitta vid ett eluttag om man ska använda datorn samtidigt som sladden ska sitta i, annars får sladden och klumpen sväva i luften.

Tangentbordet är inte upplyst.

Har du något mer att anmärka om tangetbordet förutom att det inte är upplyst. Flexar det något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
Har du något mer att anmärka om tangetbordet förutom att det inte är upplyst. Flexar det något?

Nej, jag tycker att bygget känns stabilt.
Det enda som verkar flexa något är skärmen. Så dom som har lyckats skada sina skärmar kan mycket väl ha fått en LCD med en dålig ram.

I batteri sparläget säger CPUID att man får en rätt bra överklockning.
Bug i BIOS eller programmet?

Visserligen är SuperPI ungefär hälften så snabbt... men man undrar.

Permalänk
Citat:

Tangentbordet är inte upplyst.

Det är det iofs inte på många laptops, så det kan man knappast klandra Asus för...

Permalänk

>>Det är det iofs inte på många laptops, så det kan man knappast klandra Asus för...

Speciellt för det priset.

Permalänk

blir att köpa en nästa är när de har kommit i svart, var in på expert och tittade på ul30a i svart och de ser riktigt bra ut! Och det lilla jag testade så verkar tangentbordet vara kanon. Längtar som tusan till slutet av januari...

Permalänk
Medlem

I början av februari haha http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574442 Varför sååå sent när de precis dykt upp på alina med fullt lager?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Var inne och testade en -QX165V och det tangentbordet gungade rejält.
Är det någon som har den nya UL30VT som dessutom testat någon av de gamla som kan säga om det verkar som om ASUS gjort någon förändring i tangentbordets svikt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
I början av februari haha http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574442 Varför sååå sent när de precis dykt upp på alina med fullt lager?

Har hört rykten (en klasskompis till min bror) att han beställt en Ul30VT från komplett för 6990 kr?

Asus.David, kan du bekräfta eller dementera om Komplett fått in dessa UL30VT i något mindre parti som nu redan är slutsålt? Jag har läst tidigare i tråden att Alina och Webhallen är de enda som får in datorn innan jul!
Tacksam för svar.
/ Liath

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath
Har hört rykten (en klasskompis till min bror) att han beställt en Ul30VT från komplett för 6990 kr?

Asus.David, kan du bekräfta eller dementera om Komplett fått in dessa UL30VT i något mindre parti som nu redan är slutsålt? Jag har läst tidigare i tråden att Alina och Webhallen är de enda som får in datorn innan jul!
Tacksam för svar.
/ Liath

De ska inte kunna stämma, kanske blandat ihop med UL30A? Alina och Webhallen är de enda som hade beställt t om December på -VT versionen.
Komplett har dock beställt nu som de får in senare runt Februari.
Pris är upp till återförsäljaren att sätta men som jag kan se nu tänker Komplett sälja den till samma pris 7490:-.

Permalänk
Medlem

Verkar även som folk tror att Ul30a är VT versionen. Komplett hade ju nära 40 st UL30A igår på sin sida.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nipe
En liten sidofråga.

Är det något annat än storleken på skärmen, numeriskt tangentbord och DVD-spelaren, gigabit LAN, (samt mått och vikt då förstås) som skiljer mellan UL30VT och UL50VT? Är det samma komponenter, samma kvalitet på panelen osv i övrigt?

Man får ju lite mer med UL50 men prisskillnaden är inte stor, därför fundersam på om det är sämre kvalitet på något på 50'an.

Jag undrar ungefär samma som nipe ovan. Som jag ser det så får man mer för pengarna vid köp av UL50vt. Notera att denna modell har 8-cells 5600 mAh-batteriet!

På DustinHome kostar ul50vt just nu 8390 kr + frakt (8036 kr totalt som student):
http://www.dustinhome.se/pd_5010367352.aspx
http://www.asus.se/Search.aspx?SearchKey=ul50vt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
Verkar även som folk tror att Ul30a är VT versionen.

Shit, vilken miss de gör isf! Både det extra grafikkortet och TurboBoost på ul30vt-versionen gör MASSOR på prestandan jämfört med ul30a.

Permalänk

Hur kommer det sig att ingen verkar prata om negative effekter av automatisk överklockning som finns på de här modellerna?
Jag menar, brukar det inte ha negativ påverkan på hårdvaran att köra den överclockad hela tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
De ska inte kunna stämma, kanske blandat ihop med UL30A? Alina och Webhallen är de enda som hade beställt t om December på -VT versionen.
Komplett har dock beställt nu som de får in senare runt Februari.
Pris är upp till återförsäljaren att sätta men som jag kan se nu tänker Komplett sälja den till samma pris 7490:-.

Hej och tack för ditt snabba svar! Ja, då var det som jag mindes att jag tidigare läst!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
Verkar även som folk tror att Ul30a är VT versionen. Komplett hade ju nära 40 st UL30A igår på sin sida.

Kan säkert vara så att folk som har lite mindre koll tror att det är samma modell! Tråkigt om det vore så!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heavydist
Hur kommer det sig att ingen verkar prata om negative effekter av automatisk överklockning som finns på de här modellerna?
Jag menar, brukar det inte ha negativ påverkan på hårdvaran att köra den överclockad hela tiden?

Bra att ta upp detta ämne, heavydist.

Nej, så enkel är inte ekvationen. D v s komponent + överklockning=oftast dåligt. Alltså "dåligt" som i förkortad komponentlivslängd, försämrad prestanda i långa loppet, etc.

OM kylningen är sådan att de överklockade komponenterna, liksom övriga komponenter, INTE blir överhettade så kan medellivslängden för ul30vt/ul50vt hålla sig i närheten av ett helt oklockat system såsom ul30a.

Det är iaf min åsikt. Vad tycker ni andra? -Asus.David?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heavydist
Hur kommer det sig att ingen verkar prata om negative effekter av automatisk överklockning som finns på de här modellerna?
Jag menar, brukar det inte ha negativ påverkan på hårdvaran att köra den överclockad hela tiden?

Maskinen är rätt sval även vid överklockning så påfrestningen för hårdvaran bör vara låg.
Om man annars är orolig så kan man stänga av turbon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubbe
Om man annars är orolig så kan man stänga av turbon.

+1

Permalänk
Medlem

Antingen så såg jag fel förrut, men jag har för mig att när jag gjorde en beställning av VT-modellen för drygt en vecka sen på webhallen så stod det nästa leverans "2009-12-15 (preliminärt)". Nu när jag gick in på hemsidan för att kolla om det ändrats så stod det " 2010-01-15 (preliminärt)".
Tror ni att det datumet gäller bara för de som gör en beställning nu, för att deras första leverans kanske redan är slutsåld redan innan den kommit i lager, eller för att deras första leverans är försenad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim18
Antingen så såg jag fel förrut, men jag har för mig att när jag gjorde en beställning av VT-modellen för drygt en vecka sen på webhallen så stod det nästa leverans "2009-12-15 (preliminärt)". Nu när jag gick in på hemsidan för att kolla om det ändrats så stod det " 2010-01-15 (preliminärt)".

Tror ni att det datumet gäller bara för de som gör en beställning nu, för att deras första leverans kanske redan är slutsåld redan innan den kommit i lager, eller för att deras första leverans är försenad?

Kontakta Webhallen angående din fråga, där får du bäst svar!

Permalänk

Verkar inte vara så många som beställt från Alina än. Trots att frakten är gratis, har de fortfarande många på lager. Fick leveransbesked idag, så jag har den imorgon.

Permalänk
Medlem

Själv ska ja ner till Webhallen idag och hämta ut min

Permalänk
Medlem

Jag beställde min Ul30vt från Webhallen i lördags när det ännu stod att det fanns 3 kvar på lager och min skickades precis iväg!

Permalänk
Medlem

Hade beställt min från Webhallen men eftersom att Alina Systems har fraktfritt så blev datorn billigare där. Mailade Webhallen o frågade om det kunde matcha priset (alltså sänka priset till samma som Alina Systems hade) men de hade ingen möjlighet att sänka priset och därför avbeställde jag min order hos dem och beställde hos Alina Systems istället.

När Webhallen svarade på mitt mail ang avbeställningen fick jag reda på att de fått in en leverans idag. Så ni som har beställt från Webhallen era datorer har kommit

Fick orderbekräftelse inom någon timme från Alina Systems, några timmar senare fick jag en leveransbekräftelse. Så hittils har det fungerar smärtfritt.

Återkommer med en stor recension när jag fått datorn, inkl VIDEO!!! (något som jag tycker ni som fått datorn oxo borde fixa. Rigga upp er digitalkamera/mobil med videoinspelning och visa lite vad datorn går för och lägg sedan upp det på youtube!!

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Citat:

Nej, så enkel är inte ekvationen. D v s komponent + överklockning=oftast dåligt. Alltså "dåligt" som i förkortad komponentlivslängd, försämrad prestanda i långa loppet, etc.

OM kylningen är sådan att de överklockade komponenterna, liksom övriga komponenter, INTE blir överhettade så kan medellivslängden för ul30vt/ul50vt hålla sig i närheten av ett helt oklockat system såsom ul30a.

Det låter ju logiskt iofs ja, så att jag tror inte heller att det är några problem direkt, men var bara tvungen att ta upp frågan.

Min order har nu skickats från webhallen, så imon eller överimon får jag min assus!

Ska försöka fixa lite videos och liknande. Det mest intressanta är ju tangentbordet, dess flexförmåga och byggkvalitén allmänt.

"Our fucking troubles are over, dude!"