Permalänk
Medlem

i5 Höga temperaturer?

Köpte en ny dator för ett tag sedan och har funderat lite på att överklocka processorn (Intel i5 750 @ 2.67ghz).

Tänkte kolla vad jag har för temperaturer innan jag försöker överklocka eftersom jag endast har originalfläkten just nu och märkte att alla cores ligger på cirka 50-55 grader i idle och går väl upp i en 70-75 i spel.

Vad är normala temperaturer för en icke överklockad processor med originalfläkt? Har förresten inga inblås chassiefläktar än, kan det göra någon skillnad på processortemperaturen om man sätter i två 800 rpm på inblås i fram (har utblås bak och upp)?

Datorn

Intel i5 750 @ 2.67ghz
Gigabyte GA-P55M-UD2
XFX ATi Radeon 4890 1GB
Corsair 2x2GB 1600mhz CL8 ( 8-8-8-24 )

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

vad är din rums temp?
Inblås gör väl ganska stor skillnad (kanske 2-6grader)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tippar på att det kan bli en 25-26grader. (Litet rum utan ventilation)

Permalänk
Medlem

Dom flesta verkar ha relativt höga temperaturer med dom nya intel prollarna så dina värden är väl "normala" så att säga (?).

Valde själv att byta kylare direkt till min 860 och kan inte vara annat än nöjd, så fler chassifläcktar tycker jag absolut du ska skaffa samt ny cpukylare, framför allt om du ska klocka.
Rekomenderar starkt scythe kabuto kylaren + arctic silver 5 pastan, håller min under 35 grader idle och kanske runt 55 vid spelande. Till chassifläkt köp scythe slip stream 1200 rpm. Helt underbar och nära på ljudlös, du kan ju alltid undervolta om du känner för det

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskilajnen
Tippar på att det kan bli en 25-26grader. (Litet rum utan ventilation)

Kan tillägga att jag har liknande förhållanden i mitt rum

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Jag har följande på en i5 som är klockad till 3.5Ghz på vcore 1.2V. Dock har jag Scythe Ninja-kylare med tillhörande fläkt.

Idle: 37C - 41C
Load: 65C - 66C (Prime95) 65C - 68C (OCCT Linpack)
Spel: 54C - 56C

Skulle även vilja veta om nån har något tips på hur man kanske kan sänka tempen ytterligare. :/

Kyltornets heatspreader är lite ojämnt, lönar det sig med en lappning där för att få ned tempen med ett par grader månne?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska beställa några chassifläktar så får vi se vad jag hamnar på, investerar nog i en rejäl processorfläkt när plånboken tillåter också.

Tänkte förresten fråga om man kan dra på processorfläktarna i full fart på något sätt? Har hellre låg temperatur än låg ljudnivå.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjodden
Kan tillägga att jag har liknande förhållanden i mitt rum

jävlar jag har 18grader

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kanske känns lite tjatigt men vill du har sjyst temp så kolla på Corsair H50.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Tänkte förresten fråga om man kan dra på processorfläktarna i full fart på något sätt? Har hellre låg temperatur än låg ljudnivå.

borde väl bara vara att stänga av speed step och ställa in en konstant hastighet i bios eller går fläckten fullt om man stänger av det? aldrig provat själv men men...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Kanske känns lite tjatigt men vill du har sjyst temp så kolla på Corsair H50.

Tar väldigt gärna emot förslag! Har faktiskt kollat in H50 och den ska tydligen kyla bra, kanske blir en sån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjodden
borde väl bara vara att stänga av speed step och ställa in en konstant hastighet i bios eller går fläckten fullt om man stänger av det? aldrig provat själv men men...

Tack för tipset, ska kolla!

Permalänk

Jag har runt 35-37 idle och 60load och då klockar cpun upp sig till 2,8ghz utan att jag ändrat nått , vet någon varför ? jag har ju speedstep så att den klockar ner sig men jag trodde man måsta ändra något för att få den högre än orginal ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Hittade inget som hette "speedstep" men jag hittade ett alternativ för att låsa processorfläkten på högsta varvtalet, ligger på 2500 rpm @ SpeedFan men ligger likförbannat på 50-55 grader i idle.

Återkommer när jag har installerat chassifläktarna

Är förresten en eld framför CPU temperaturerna i SpeedFan, hur allvarligt ska man ta dom ikonerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Jag har runt 35-37 idle och 60load och då klockar cpun upp sig till 2,8ghz utan att jag ändrat nått , vet någon varför ? jag har ju speedstep så att den klockar ner sig men jag trodde man måsta ändra något för att få den högre än orginal ?

Det har väl att göra att den har Turbo boost-funktion.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag hade likadana temps på min i5 med orginal fläkten och det var att min kylare inte satt på ordentligt,
då hade jag ändå monterat om den antalet ggr,
fick verkligen pressa in pinnarna på moderkortet så att det verkligen satt ordentligt.
Har nu ca 30-35 grader idle och ca 50-60 load vid spel så jag tror du skall testa det med en gång till innan du ger dig på ngt annat, nu har vi ju inte samma förhållanden med rum temp o vent i chassit men det skadar ju inte o prova

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Hittade inget som hette "speedstep" men jag hittade ett alternativ för att låsa processorfläkten på högsta varvtalet, ligger på 2500 rpm @ SpeedFan men ligger likförbannat på 50-55 grader i idle.

Återkommer när jag har installerat chassifläktarna

Är förresten en eld framför CPU temperaturerna i SpeedFan, hur allvarligt ska man ta dom ikonerna?

dom ikonerna ska du strunta i, du kan ställa in själv när dom ska visa olika saker, men det är bara onödigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnum47
Det har väl att göra att den har Turbo boost-funktion.

Kan hända , ska kolla om jag lyckas stänga av det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggan83
Jag kan säga att jag hade likadana temps på min i5 med orginal fläkten och det var att min kylare inte satt på ordentligt,
fick verkligen pressa in pinnarna på moderkortet så att det verkligen satt ordentligt.
Har nu ca 30-35 grader idle och ca 50-60 load vid spel så jag tror du skall testa det med en gång till innan du ger dig på ngt annat, nu har vi ju inte samma förhållanden med rum temp o vent i chassit men det skadar ju inte o prova

Jo samma här , först satt jag fast den och det blev väldigt löst men sen tryckte jag på väldigt mycket och då fick jag bra mycket bättre temps

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggan83

Har funderat lite i dom banorna också men trodde det skulle märkas tydligare, ska ta en titt iallafall.

Permalänk

24c just nu med cooler master hyper 212 och 1900 RPM. Vid 1000 RPM ligger processorn runt 30c. I load gick den inte över 50c.

Kollar jag tempen per kärna ligger den runt 30c +-2.

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa "Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2" den var billig och har fått väldigt bra kritik av många här på sweclockers, tror ni den pallar 3,67ghz eller ska man satsa på H50 istället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund

Turbo funktionen va?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Funderar på att beställa "Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2" den var billig och har fått väldigt bra kritik av många här på sweclockers, tror ni den pallar 3,67ghz eller ska man satsa på H50 istället?

Står att "Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2" pallar att kyla 130W så kanske funkar men skulle själv köpa en "värre" kylare.
Kolla som jag så på Scythe Kabuto kylaren, kostar bara 409:- på inet och tycker den kylar skitbra på ren svenska På stock klock (2,88 GHz) får jag ~25 grader i idle och runt 30-35 i spel. I 3,2 får jag runt 30~35 repektive 50~55 i spel. Ser ingen anledning att ha lägre temps men det är jag det^^. Annars är H50 kanske snäppet bättre men kostar också som en Kabuto + en Freezer 7 pro tillsammans.

Med Scythe-kylarna har du även möjlighetan att lätt byta fläkt om den skulle gå sönder eller bara vill byta för att få tystare eller för att flytta mer luft Även värt att byta till t.ex. Arctic Silver 5 pasta i stället för orginal pastan

EDIT: Kabuto kylaren är relativt låg så passar i lite mindre chassin.
Mitt är bara ~15 cm djup från moderkortet och den passar utan problem
(hade inte Nocuta eller Zalman 10X Extreme gjort, och dom hade nog inte kylt mycket bättre heller trots det nästan dubbla priset)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Turbo funktionen va?

kan ju hända att det är turbon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör freezern på min AMD Phenom x3 2,4Ghz @ 3Ghz. Sänkte idle tempen med ca 20 grader. från ca 45 till 25grader och innan så kunde den gå upp i 80grader i load men nu passerar den inte 45grader. Riktigt bra kylare. Dock blockerar den den närmaste RAM platsen.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag hade original kylaren förut och processorn i stock klock.
Då låg jag på ca 35C grader IDLE och ca 55C grader load (inte 100 %).

Så det var inte farligt med det. Du borde kanske prova att montera om original kylaren eller köpa ny kylare.

Kanske Corsair H50?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har drygt 30 grader i idle men den drar iväg i över 80 om jag kör OCCT en stund. Stockfrekvens och stockkylning.

Jag ser att du har Gigabyte-moderkort, precis som jag. Du kan ju prova att göra som de har gjort i den här tråden:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1474778

Jag har inte provat det själv än för att se om det hjälper (har inte datorn här), men jag ska göra det när jag kan och se hur det går.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2,67 Ghz | Gigabyte P55A-UD4 | Corsair 4GB DDR3 1600@1600 MHz | Sapphire Radeon HD5850 1GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSam
Jag har drygt 30 grader i idle men den drar iväg i över 80 om jag kör OCCT en stund. Stockfrekvens och stockkylning.

Jag ser att du har Gigabyte-moderkort, precis som jag. Du kan ju prova att göra som de har gjort i den här tråden:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1474778

Jag har inte provat det själv än för att se om det hjälper (har inte datorn här), men jag ska göra det när jag kan och se hur det går.

Wow tack för den länken, sänkte min idle till runt 40 grader istället för 50-55!

Permalänk
Medlem
Citat:

Wow tack för den länken, sänkte min idle till runt 40 grader istället för 50-55!

Härligt! Ändrade du bara CPU Vcore från Auto till Normal?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2,67 Ghz | Gigabyte P55A-UD4 | Corsair 4GB DDR3 1600@1600 MHz | Sapphire Radeon HD5850 1GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSam
Härligt! Ändrade du bara CPU Vcore från Auto till Normal?

Nej, jag ställde om allt till "Normal".