Permalänk
Medlem

1 ghz borta från min processor (OCCT)

Min dator har haft rikitga spasmer idag och efter mycket plottrande så insåg jag att det mest troligt inte var ett mjukvaru fel så jag laddade ner occt och kollade upp hur det stod till.

Det visade sig att jag saknade 1ghz på processorn och hade därmed klockat ner den med 40% tt...

Någon som vet vad problemet kan vara?

http://i45.tinypic.com/23mtue8.jpg

Permalänk
Medlem

speedstep ? den klockar ner för att spara sig när den inte andväns.. Prova stressa den med occt så ska den gå upp i ghz Mvh

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk
Medlem

ser ut som helt vanlig speedstep nedklockning, dra ner cpu-z och kör det istället. vad har du för problem med datorn?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

@ Sleten; Nej det verkar inte som det. Körde occt testet och den stod kvar stabilt på 1,6ghz

Bild: http://i47.tinypic.com/30979u9.jpg

@ Morna; Testade dra ner cpu-z och den visade exakt samma sak.

Bild: http://i48.tinypic.com/f3chmw.jpg

Temperaturer under stressningen: http://i50.tinypic.com/vqton9.jpg

Problemen med datorn är att den är extremt seg. Den laggar när man sitter i chrome och kollar på film. Ibland kan det ta 10 sekunder att få upp startmenyn och när jag spelade cs tidigare så hade jag fps drops från 100 ner till 40 när man stod bredvid 3+ spelare. Samt så spelade jag HoN och då var det knappt spelbart när det blev teamfights... Någonting fel är det. Körde en AVG virus scann och en ad-aware som inte hittade annat än tracking cookies.

Permalänk
Medlem

Har du provat reseta cmos? altså batteriet ur en stund sen i sen starta upp? brukar lösa dom mest bisarra fel

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk
Medlem

Märkligt att din multiplier stannar vid 6 även när du belastar processorn.

Men gå in i din bios och kolla så att du inte ställt in din multiplier på 6 och stäng av Speedstep och tillhörande funktioner för tillfället.
Hjälper inget av detta så testa att uppdatera ditt bios om det inte är av senaste version redan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Är ju väldigt konstigt att den började med det igår utan att jag varit inne och pillat någonstans.. Ska öppna upp den och se hur det ser ut inuti datorn. Kanske blir en formatering också..

Permalänk
Vila i frid

Kolla så att du inte har lyckats aktivera "laptop" i Energialternativ i Kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Kolla så att du inte har lyckats aktivera "laptop" i Energialternativ i Kontrollpanelen.

Den står på "Hem - Kontorsdator"

Permalänk
Medlem

Kan vara överhettning också, vad har du för temp på din CPU?
Ser på din bild att temp av nån anledning inte visas i occt
kolla med coretemp!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Skriv gärna hur det gick om du löste problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Kan vara överhettning också, vad har du för temp på din CPU?
Ser på din bild att temp av nån anledning inte visas i occt
kolla med coretemp!

Den verkar faktiskt vara lite överhettad...

http://i45.tinypic.com/161fi2b.jpg

80 grader i 0% load kan inte vara fina fisken.. Undrar vad som hänt med kylningen.

Nu åker den iallafall på en damm rengöring och en titt på processorn samt en formatering. Återkommer med hur det gick.

Permalänk
Medlem

Handlar tveklöst om biosuppdatering för senaste rev, polaren hade samma problem.

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsi
Den verkar faktiskt vara lite överhettad...

80 grader i 0% load kan inte vara fina fisken.. Undrar vad som hänt med kylningen.

Nu åker den iallafall på en damm rengöring och en titt på processorn samt en formatering. Återkommer med hur det gick.

Lite!! snarare rejält överhettad inte konstigt du har problem, har fläkten stannat helt kanske..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Handlar tveklöst om biosuppdatering för senaste rev, polaren hade samma problem.

Skulle kunna vara, men vad jag förstod så är det ett problem som uppstått ganska plötsligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har jag något problem med min CPU eftersom att min är -57% clock?

http://i46.tinypic.com/2n1fiif.png

Eller är det bara för att jag inte spelar något eller gör något krävande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredsterrrr
Har jag något problem med min CPU eftersom att min är -57% clock?

http://i46.tinypic.com/2n1fiif.png

Eller är det bara för att jag inte spelar något eller gör något krävande?

Saxat från OCCT's FAQ. Dock så har inte min processor hyperthreading.

My CPU is only at 50% in the task manager... Why ?
By Tetedeiench, Sunday 12 November 2006 08:56 PM :: Faq

You probably have a processor with Intel's HT Technology ( Hyperthreading ).

This technology emulates 2 CPUs when there's only one.

However, this is just virtual, and for testing purposes, not relevant. Thus OCCT detects only one physical core, or processor, and uses it. Don't worry, your CPU is really at 100%, as displayed on OCCT !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow

Löste det sig när han uppdaterade bios? Låter lite konstigt dock eftersom den funkat utmärkt i 3 år med samma version av bios fram till för någon dag sedan. Ska kolla runt lite efter bios uppdatering.

Permalänk
Medlem

3 år säger du.... Kanske är dags att byta ändå, även om den inte är sönder. Annars verkar det som ett väldigt konstigt problem. Antagligen någon kylning som har gått och lagt sig.

Permalänk
Medlem

Ja processorfläkten var minst sagt dammig... Skulle gissa på att den knappt gick alls. Plockade loss den / dammsög hela lådan och använde tryckluft för att blåsa ur det envisa dammet som fastnat. Fick ner temperaturen lite men 60 grader verkar fortfarande lite högt.. Såg att kylpastan var helt slut. Kanske det skulle bytas? Jag kommer att köpa en ny dator innan mars men kommer att sälja denna vidare så det skulle vara bra om den höll någorlunda standard.

Dock så är klocken fortfarande 1,6ghz.

http://i46.tinypic.com/1tr1xd.jpg

Permalänk
Medlem

Efter en formatering och en ordentlig städning så har absolut ingenting förändrats.. Den ligger på ~60 grader när den startas men så fort man börjar spela litegrann så åker tempen upp på 70-80 grader.. Den har börjat blinka fram och tillbaka mellan 2,6 (10xmultiplier) och 1,6 (6xmultiplier) ibland så någonting måste ju ha hänt. Den laggar dock inte alls lika mycket som den gjorde tidigare så det är ju bra i allafall.

Är det värt att provköpa en kylpasta och smeta på eller ska jag bara skita i den när jag ändå ska köpa en ny snart? Kommer mest troligt att sälja den inom familjen så hoppas att den ska hålla ett par år. Hur farligt är det att den ligger på 70 grader? Förkortas livet på den avsevärt då och en dag låter det bara poff eller? Kanske man skulle behöva köpa en ny processor fläkt?

MVH

Permalänk
Medlem

Ladda hem throttle watch där ser man om processorn överhettar och klockar ner sig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Alltså använd inte datorn när den uppenbarligen är överhettad.
Stäng av den och så öppnar du upp och kontrollerar så att allt står rätt till med kylningen, dvs att alla fläktar snurrar, kylflänsarna är fria från damm m.m.
Om allt det är OK så monterar du bort kylflänsen och kontrollerar så att den får bra kontakt med processorn, om den får bra kontakt så sätter du tillbaka den (efter att ha torkat rent och applicerat ny kylpasta) och startar upp.

Om kylflänsen då är kall så kan det bero på att sensorerna läser fel, isåfall är det biosuppdatering som gäller.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Men bytade du inte kylpasta när du tog bort flänsen? Pastan härdas/stelnar ju efter ett tag (s.k inkörningsperiod). Tar du sen loss den och sätter dit den igen så blir det bara skit av det undantaget skulle vara om du lyckas sätta dit den exakt som den satt förut utan att påverka pastan på något sätt vilket nog är ungefär en på triljonen att lyckas med.
Ta och beställ hem lite ny pasta montera av flänsen och rengör den ordentligt med någon alkoholbaserad rengörare (oljefri). Sen på med ett extremt tunt lager (folk gör lite olika när de applicerar pasten) sen brukar jag själv ta en del av en fryspåse och spänna på fingret och smeka bort överflödig pasta tills man i princip kan ana heatspreadern genom lagret.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Men bytade du inte kylpasta när du tog bort flänsen? Pastan härdas/stelnar ju efter ett tag (s.k inkörningsperiod). Tar du sen loss den och sätter dit den igen så blir det bara skit av det undantaget skulle vara om du lyckas sätta dit den exakt som den satt förut utan att påverka pastan på något sätt vilket nog är ungefär en på triljonen att lyckas med.
Ta och beställ hem lite ny pasta montera av flänsen och rengör den ordentligt med någon alkoholbaserad rengörare (oljefri). Sen på med ett extremt tunt lager (folk gör lite olika när de applicerar pasten) sen brukar jag själv ta en del av en fryspåse och spänna på fingret och smeka bort överflödig pasta tills i princip kan ana heatspreadern genom lagret.

Jag tycker det är bättre att rekommendera till ovana användare att bara sätta en klick i mitten, minst risk för fel på det viset.
Och temperaturskillnaderna är minimala, 1 grad på sin höjd.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag tycker det är bättre att rekommendera till ovana användare att bara sätta en klick i mitten, minst risk för fel på det viset.
Och temperaturskillnaderna är minimala, 1 grad på sin höjd.

Möjligt, skrev ju att det fanns olika sätt att göra det på. Skrev bara hur jag själv brukar göra

Men att det bara skulle vara 1 grads skillnad på ny och gammal pasta har jag svårt att tro. Särskilt om det varit sån seg förapplicerad pasta. Eller var kanske inte det du menade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där är ju speedstep som folk redan komenterat.

Kollar man på dina länkar där du har CPU belastad så går den ju i 10x multipel och 1,2625v

Denna syftade jag på

Och på denna cpu-z så 1.1v och 6x
http://i48.tinypic.com/f3chmw.jpg

Helt klart speedstep

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Alla fläktar snurrar (det har jag självklart kollat). Nu visar core temp -43 grader error på core 1 ibland. Annars ligger den ganska stabilt på 60 - 65 grader.

Jag hade ingen ny kylpasta då jag öppnade burken. Tror ni det fixar sig genom att bara köpa ny kylpasta? Kände på flänsen under tiden den gick och den kändes sval. Måste man köpa lösningsmedel för att få bort den torkade kylpastan innan man smetar på ny?

MVH

Permalänk
Medlem

Är kylflänsen sval så är det ju antingen att ditt program visar fel temp eller att cpun har dålig kontakt med kylflänsen, Prova att ta loss cpu-kylaren och sätt dit den igen och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja, jag har redan provat ta loss den och sätta dit den igen samt rengjort den från damm och dylikt. Tempen gick ner ungefär 10 grader då men är fortfarande ganska hög för att vara vila.