Vinn nätagg från Seasonic

Digitalt ljud ur 3.5mm, bra kvalité?

Permalänk
Medlem

Digitalt ljud ur 3.5mm, bra kvalité?

Tjenare

Har precis införskaffat en ljudanläggning med förstärkare nu aka hemmabio.

Men till min stora besvikelse hade jag inte SPDIF på mitt ljudkort: x-fi gamer tror jag.

Om jag köper en konverter från kjell t.ex. 3.5mm -> spdif. Får jag digitalt ljud då? Genom en optisk kabel?

Blir det bra ljud om jag spelar upp bluray filmer osv, eller borde jag köpa nytt ljudkort med Optisk utgång och lite mer DTS standarder?

Permalänk
Medlem

nej, eftersom du fortfarande tar ljudet ifrån 3.5 utgången.

litegran som om att köpa gammal VHS film och använda sig av HDMI sladd för att bilden ska bli bättre.

Permalänk
Medlem

Du har inget sketet inbyggt ljudkort som har SPDIF? Dra igång det i så fall och utnyttja enbart SPDIF via detta.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Jag har själv en sån här Creative® Digital I/O Module men såg att den endast passar begränsat antal modeller :/

Visa signatur

.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk
Medlem

Foppson: Jo jag har s/p-dif på det inbyggda ljudkortet.

Men får man alla dom här DTS ljud och dolby allt vad det heter från 1080p filmer uppspelade från datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woodss
Foppson: Jo jag har s/p-dif på det inbyggda ljudkortet.

Men får man alla dom här DTS ljud och dolby allt vad det heter från 1080p filmer uppspelade från datorn?

Ja, ta reda på vad digitalt ljud är så förstår du. Dock kanske ditt inbyggda krafs inte har stöd för 5.1-ljud över S/PDIF, men de flesta nyare moderkort har det.

Permalänk

X-fi xtremegamer har optisk ut (mini 3,5 mm) genom flexijack-utgången.

Permalänk
Medlem

Gustav: Du menar att allt ljud ut från datorn är digitalt eller?

Så kontentan av det hela är att jag inte behöver byta ljudkort och kommer få bra ljud till min förstärkare?

Förresten jag läste precis i en annan tråd.
Är det sant att om man skickar ljudet från t.ex. vlc ut igenom spdif till förstärkaren så gör egentligen inte ljudkortet något? Utan bara skickar signalen till förstärkaren som avkodar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woodss
Gustav: Du menar att allt ljud ut från datorn är digitalt eller?

Så kontentan av det hela är att jag inte behöver byta ljudkort och kommer få bra ljud till min förstärkare?

Ja, massa ettor och nollor kommer från din dator, genom S/PDIF till din förstärkare och förstärkaren avkodar (och förstärker) ljudet och skickar det analogt till högtalarna.

Om du inte skulle köra digitalt så skulle datorn avkoda och skicka ut analoga signaler till din förstärkare som bara skulle förstärka.

Dock kan det vara så att ditt moderkorts inbyggda ljudkort med S/PDIF inte har stöd för Dolby Digital 5.1 över S/PDIF, och om du vill ha det (och har en förstärkare med stöd för det och 5.1-högtalare) så kan du skicka det genom ditt ljudkorts S/PDIF-kontakt som är kombinerad med en 3,5mm-propp.

Permalänk
Medlem

Aa ok tack så mycket Gutsav, ska bara skaffa en konverter till toslink då!