1.5TB-disk dyker upp som 500GB i Bios och Windows
Hej,
Köpte en Synology DS409 NAS och 3st 1.5TB diskar från WD för ett tag sen. Visade sig att diskarna har ett problem som gör att livslängden förkortas. För att råda bot på detta så ska man ändra idle timern med ett dos-program. Och det är det jag håller på med nu.
Problemet är att när man ändrar timern så sabbar man även raiden som diskarna är i. Kör RAID5. Jag får således ta en disk i taget och återskapa datan efter varje ändring av idle timern.
Så långt så låter det väl ganska enkelt. MEN, nu är det så att efter uppdatering av timern så dyker diskarna upp som 465GB i både NASen, BIOS på en vanlig PC och även i Windows. De tror alltså att de är 500GB-diskar helt plötsligt.
Första disken var funkade ganska lätt, fick gå in i diskhanteraren och där såg jag att disken var partionerad helt jättekonstigt, dolda partitioner och allt möjligt. Raderade dem och så gick det använda den i NASen igen för att reparera raiden.
Andra disken dök även den upp som 500GB. Men den här gången så dök disken upp som en 500GBare i diskhanteraren och i BIOS. Något som den första disken inte gjorde. Efter uppdatering av drivrutinerna till moderkortet (nforce 430-baserat) och flashning till senaste BIOS så dök disken åter upp som 1500GB och jag kunde reparera raiden ännu en gång.
Nu trodde jag att mina problem var över. Men såklart inte. Den tredje disken dyker upp som 500GB.
Jag har flashat om bios till första versionen, tillbaka till den nyaste stabila.
Även provat senaste beta-bioset som finns ute.
Resettat CMOS
Har formaterat diskarna på alla möjliga sätt. FAT32, NTFS och EXT3.
Jag har avinstallerat hårddisken och bytt sata-kanal utan någon lycka.
Provat olika jumperinställningar.
Kört WD's olika diagnostikprogram.
Provat Partition Magic 8
Har inte en aning om vad jag ska göra mer.
Disk1 som sitter i, där XP ligger på, den ligger på 500GB (465GB effektivt).
Kan det ha haft någon inverkan? Eller kan det vara så att disken har 3st 500GB-plattor varav två av dem inte hittas?
Diskarna är WD15EADS och moderkortet jag har är ett GA-M61PM-S2.
Har dåligt med tid också, förutom allt annat som gått snett så flyttar jag imorgonbitti och kommer därefter inte ha tillgång till en stationär dator som jag kan mecka med. Så snabb hjälp uppskattas.
Tack
it's true
we're howling forever