Beslutsångest om WC, hjälp önskas
Jag skulle vilja ha lite input från er. Planerar att skaffa vattenkylning till våren och har följande tre alternativ, alla med olika ambitionsnivå (läs budget). Vad jag skulle vilja veta är vilken prestanda jag kan förvänta mig och även - eller därmed - vad som är smartast pris/prestanda.
Alternativ 1
Jag behåller mitt Antec 1200 och sätter en XSPC RX 240 i bakkant internt alternativt där de två mittersta HDD-burarna satt i fronten. I framkant ger såklart bäst prestande men det blir ganska varmt inne i burken då så man får nog räkna med att det blir i bakkant. Med pump (10w) och resterande utrustning räknar jag med ca 3k för denna lösning. Målsättningen är att kunna köra en i7 920 på ca 4,0 med HT på 24/7 på 100% load med ok temps, säg ca 60 grader. Fläktar blir Scythe GT 1150 eller 1450 på fläktkontroll, eventuellt i push/pull.
Alternativ 2
Jag skaffar ett obsidian för drygt 2k och sätter en XSPC RX 360 i taket. Även denna ska kyla processorn enbart. 10w pump. Samma fläktar som ovan. Kostnad inlusive chassi ca 5-6k. Detta alternativ ger möjlighet att ordna dit en 240 i botten till grafikkort om man skulle känna för det. Översta radden blir isf utblås och så vänder jag på de bakersta fläktarna.
Alternativ 3
TJ07 med XSPC RX 360 eller 480 rad i botten, ger möjlighet till 240 eller 360 i toppen sedan. I detta fall blir det en 18w pump. Räknar här med ca 8k för chassi och WC.
I samtliga fall blir det 3/8-slang och roterbara/vinklade nipplar endast när funktionen och slangdragningen kräver det (det ska bli snyggt och propert, men det är för funktion jag ska bygga, inte utseendet). Spontant känns det som att alternativ 1 räcker för mig, men jag är lite rädd att sitta på vattenkylning för 3k utan märkbart bättre temps eller ljudnivå än bra luft eller H50. I samtliga fall blir det ett Apogee XT eller HK 3.0 som CPU-block. Bryggor ska inte vattenkylas. Att jag får bra kylning med alternativ 3 är jag ganska klar över, frågan är hur mycket bättre och om det är värt de extra slantarna.
Vad hade ni gjort om det var era pengar? Jag kan tänka mig alternativ 2 om det blir klart bättre en 1, likadant med alternativ 3 vs 2. Sitter idag på en h50 med push pull och hoppar direkt till alternativ 2 om inte alternativ 1 blir betydligt bättre (osv osv). Om det är någon som tycker jag har fantasipriser så säg gärna till, jag tycker dock att det verkar rimligt.
Tack på förhand!
"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario