Permalänk
Medlem

Beslutsångest om WC, hjälp önskas

Jag skulle vilja ha lite input från er. Planerar att skaffa vattenkylning till våren och har följande tre alternativ, alla med olika ambitionsnivå (läs budget). Vad jag skulle vilja veta är vilken prestanda jag kan förvänta mig och även - eller därmed - vad som är smartast pris/prestanda.

Alternativ 1

Jag behåller mitt Antec 1200 och sätter en XSPC RX 240 i bakkant internt alternativt där de två mittersta HDD-burarna satt i fronten. I framkant ger såklart bäst prestande men det blir ganska varmt inne i burken då så man får nog räkna med att det blir i bakkant. Med pump (10w) och resterande utrustning räknar jag med ca 3k för denna lösning. Målsättningen är att kunna köra en i7 920 på ca 4,0 med HT på 24/7 på 100% load med ok temps, säg ca 60 grader. Fläktar blir Scythe GT 1150 eller 1450 på fläktkontroll, eventuellt i push/pull.

Alternativ 2

Jag skaffar ett obsidian för drygt 2k och sätter en XSPC RX 360 i taket. Även denna ska kyla processorn enbart. 10w pump. Samma fläktar som ovan. Kostnad inlusive chassi ca 5-6k. Detta alternativ ger möjlighet att ordna dit en 240 i botten till grafikkort om man skulle känna för det. Översta radden blir isf utblås och så vänder jag på de bakersta fläktarna.

Alternativ 3

TJ07 med XSPC RX 360 eller 480 rad i botten, ger möjlighet till 240 eller 360 i toppen sedan. I detta fall blir det en 18w pump. Räknar här med ca 8k för chassi och WC.

I samtliga fall blir det 3/8-slang och roterbara/vinklade nipplar endast när funktionen och slangdragningen kräver det (det ska bli snyggt och propert, men det är för funktion jag ska bygga, inte utseendet). Spontant känns det som att alternativ 1 räcker för mig, men jag är lite rädd att sitta på vattenkylning för 3k utan märkbart bättre temps eller ljudnivå än bra luft eller H50. I samtliga fall blir det ett Apogee XT eller HK 3.0 som CPU-block. Bryggor ska inte vattenkylas. Att jag får bra kylning med alternativ 3 är jag ganska klar över, frågan är hur mycket bättre och om det är värt de extra slantarna.

Vad hade ni gjort om det var era pengar? Jag kan tänka mig alternativ 2 om det blir klart bättre en 1, likadant med alternativ 3 vs 2. Sitter idag på en h50 med push pull och hoppar direkt till alternativ 2 om inte alternativ 1 blir betydligt bättre (osv osv). Om det är någon som tycker jag har fantasipriser så säg gärna till, jag tycker dock att det verkar rimligt.

Tack på förhand!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Kan du inte få plats med en 360 rad i ett 1200? borde väll gå utan några större problem om du bara tar fram stora sågen eller?
I så fall hade jag lätt gått på alternativ 1 och om du då inte blir nöjd med det bara byta upp dig till TJ07.

Jag la ca 2k på mitt vatten och det är jag ganska nöjd med, det kostade lagom mycket mm

tror du kommer att bli lite "besviken" om du lägger 8k utan någon prestanda. Det hade jag gjort i alla fall.

och BTW skall du inte kyla gpu? känns ju som att det är ganska värt att kyla den också om du ändå skall lägga runt 3k +

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!

Permalänk

vatten har i mina ögon fördelen att det är något tystare samt att det buffrar något underbart.
dvs dina temps kommer inte att gå upp fort vid hög belastning.

Jag kör 2 240 rad till både cpu samt gpu och det med en 10W pump... funkar ypperligt i mitt Armor chassie. dock krävdes en del moddning

jag skulle nog satsa på ett obsidian för att det är precis lagon mycket för både en 360 samt en 240 rad som ju skall kunna klara av 2 gpuer samt 1 cpu.
isf rekommenderas nog en 18W pump för allt eller 2 loopar. 1 för cpu 1 för gpu.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

du får väl bestämma själv om du ska gå på muggen eller inte...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom

Haha skulle precis skriva samma sak men du han före!:D

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

samtycker med hellgore666 fast det med pumpen om du skulle välja 18W fast 10 skulle räcka bra då du kan ju koppla den till bra fläktkontrollen och bestämma hastighet på pumpen så den blir lagom tyst/flöde till dig

själv kör jag med thermochill pa120.3 i coolermaster 690 i taket (fick anpassa lite) och scythe gentle typhoon 1850 på 7V som push, pumpen är på 8W och det är överklockad cpu + gpu på stock och temps ligger max 50 grader i OCCT (fast kärnor på i5 750 @4GHz ligger på 68 max)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom

Självklart, men jag kan ju inte bestämma mig om jag ska göra ettan eller tvåan ju.

Tacksam för inputen och hoppas på mer. Lutar åt lite nödlösningar i mitt antec eller en investering i ett 800D just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, uppdatering. Följande står nu på inköpslistan:

Från chilledPC:

Från Aquatuning:

Från Indomo:

Det blev lite olika ställen på grund av lager..

Tanken är en 240 rad på baksidan och utsidan av chassit. Planen är Scythe GT, distans, rad, scythe GT. Pumpen är lite overkill, det vet jag, men planen är att köra gpu senare i samma loop (med ny rad) så bättre så. 90 graders är till radden som kommer att stå upp med slangarna rakt ner samt till blocket. Någon som ser något uppenbart knas?

Tack igen!

Visa signatur