köpa vatten kylning,frågor ang min settup

Permalänk
Medlem

köpa vatten kylning,frågor ang min settup

Hej

Har börjat fundera på om man ska sätta in vattenkylning i datorn,kommer inte överklocka utan bara spela spel under längre perioder och då undrar jag om det lönar sig med vatten kylning för vill ha datorn så tyst som möjligt men endå prestera bra.

grejer i datan,vet att det inte är en racer dator men den duger för mig ska ev köpa nytt grafikkort snart.

Asus P5Q SE2
Intel Q9550 @ 2,83 GHz
Corsair xms2 2x2g
XFX Radeon HD 4770
Samsung 1TB disk
Corsair TX650W
sen Antec Three Hundred chassi som allt ska få plats i,det är förövrigt ett midi tower så det kommer bli tajt.

vatten kylnings komponenter jag tänker köpa:

detta kittet med CPU blocket som ingår: vattenkylnings kit

sen denna till GPU:n:GPU block

är det något viktigt ställe som jag har glömt som är viktigt att det kyls bra?

sen lite annat skit som annan slang några fler kopplingar,filport osv.

är detta bra grejer eller är det skit rakt igenom?
om det är skit rakt igenom får man hellst plocka i hop ett paket som duger,tänker ha detta paketet ett tag och sen föra över det till nästa dator.

tack på förhand

// oskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giljam
Hej

Har börjat fundera på om man ska sätta in vattenkylning i datorn,kommer inte överklocka utan bara spela spel under längre perioder och då undrar jag om det lönar sig med vatten kylning för vill ha datorn så tyst som möjligt men endå prestera bra.

[...]

// oskar

Om du ska tysta ner datorn med vattenkylning så får du räkna lite på hur mycket tystare det kan bli. Det enda du har att gå på är om antalet mekaniska objekt (pumpar och fläktar) i chassit blir färre än tidigare. Om du skulle ha lika många fläktar i chassit efter installation så skulle jag inte säga att bytet var lönt, eftersom det endast var för att få ner ljudnivån.

Du slipper fläkt på cpu och gpu. Det tillkommer däremot kylare på radiatorn. Beroende på vilken radiator du köper och vart du placerar den så får du ju ett antal fläktar där också. Det tillkommer även en pump.

Något som är lite svårare att mäta än bara antalet mekaniska objekt är att objekten kan låta olika mycket. Exempelvis så kanske pumpen och fläktarnas totala oljud är mindre än förut. Då kanske det skulle varit bättre att bara köpa bättre fläktar?

Kort och gott skulle jag säga att investeringen inte är värd om det endast är för att få datorn tystare men å andra sidan har jag aldrig testat vattenkylning så jag kanske har missat något.

Satsa lite på ljudisolering och bättre fläktar är min rekommendation. Det blir nog mycket billigare också.
En vattenkylningsexpert får stå för rekommendationer av vattenkylningskomponenter om du ändå vill ha vattenkylning.

För övrigt är Antec Three Hundred ett midi-chassi, inte mini.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Ingen anledning

Tjena giljam!

Jag kör själv vattenkylning sen några år tillbaka med ganska extrema komponenter. Allt specialbeställt från företag i tyskland (MIPS computer GmbH).

Jag tänkte precis som du, att ha det helt ljudlöst. Men där fick jag nog tänka om en del. Pumpen lät ganska mycket för det första, men sen kom fläktarna till radiatorn (3 st 120mm). Den låter minst(!) lika mycket som min gamla hederliga fläktkylda maskin. Dock ska man inte utlämna exempelvis passiva radiatorer som är helt tysta, men det brukar alltid finnas nackdelar med dem också (exepelvis storlek).

De fördelar jag har nu är att överklockning inte är några som helst problem, vilket kan vara roligt om intresset finns. Sen känns det mer som ett gediget bygge man har gjort själv och det är kanske lite imponerande för andra att se vilket monster till dator du verkar ha.

Annars är det mycket jobb för liten skillnad och pengarna kan kanske läggas på en vassare processor (istället för att överklocka en billigare).

Har du ändå tänkt att byta upp dig till vattekylning, tänk på iaf 2 saker:
Använd destillerat vatten (T-Vatten finns att köpa på ex. bensinmack).
Se till att det INTE läcker (starta gärna pump o radiator innan du startar dator för kontroll).

Hoppas mitt inlägg ger dig en liten inblick i hur det kan vara

Lycka till!

Visa signatur

"I fear the Greeks, even when they brings gifts"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JcLoTuS

[...]

Jag tänkte precis som du, att ha det helt ljudlöst. Men där fick jag nog tänka om en del. Pumpen lät ganska mycket för det första, men sen kom fläktarna till radiatorn (3 st 120mm). Den låter minst(!) lika mycket som min gamla hederliga fläktkylda maskin. Dock ska man inte utlämna exempelvis passiva radiatorer som är helt tysta, men det brukar alltid finnas nackdelar med dem också (exepelvis storlek).

[...]

Skönt att veta att man inte snackade i nattmössan.

Det verkar ju då som att vattenkylning är +/- 0 ljudnivån men att överklockningsmöjligheterna ökar ganska mycket. Man får även tänka på att man spenderar ganska enkelt över 2000kr på vattenkylning.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

H50.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
H50.

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
H50.

+1

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Man kan inte räkna "rörliga objekt" då skulle en 3000 rpm Ultrakaze vara tystare än 5 st Gentle typhoon på 500 rpm. Och jag lovar det är den inte

Nu väsnas de populära pumparna motsvarande ungefär en fläkt på 1000-2000 rpm beroende på modell, nu är de något enklare att dämpa men helt tyst blir det inte.

Den stora förtjänsten är att man kan ersätta en grafikortsfläkt som blåser på som en mindre dammsugare med två, tre 120 mm fläktar som tillsammans låter väldigt mycket mindre. Och på samma sätt använda 2-3 fläktar för att kyla CPU:n i ställer för en och på så sätt hålla ner varvtalet.

Sen ökar man ju överklockningssmarginalen något men mycket mindre än vad många tror. Så om man ser ur ett rent datorkraft perspektiv så är pengarna väldigt mycket bättre använda på annan hårdvara.

PS.
Lycka till att kyla ett grafikkort med en h50
DS.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

man kan får knäpptyst vattenkylning ju men då blir det inte mycket bättre prestanda än stock kylning, ja en bit i load med då snackar vi passiv kylning eller med riktig sakta fläktar plus en liten pump på 5W typ, jag kör 8W pump och den är helt tyst, räcker till cpu och gpu utan problem, man hör bara ibland lite vatten annars det ända som jag hör i min rigg är PSU då jag högbelastar dator och då det är ändå tyst

Permalänk
Medlem

tack för alla svar

lideri: tycker du att det var värt att byta då? och var för grejer har du i ditt vattenkylningssystem? och vad gick allt på?

men tatus_se vad för vattenkylnings grejer har du som kyler datan? och tycker du det var värt det för dom pengarna? och hur mycket pengar la du på ditt system?

Permalänk
Medlem

i5 750 kyler med HK 3.0 LC, hd4870 kyler med swiftech MCW60R plus små kylflänsar till minne, sen Black Water Atlantis DP-600 pump och thermochill PA 120.3 plus 3st scythe GT fläktar med masterkleer clear 10/16 slang det var ca. 2400kr och jag kör nu som fast 3,8GHz på cpu, gpu stock på OCCT temp blir så 60C max på kärnor men själva cpu och gpu har typ 50 grader max och då jag spelar MW2 går det 45 typ
tror det är värt främst för jag tycker det är kul och jag kan spela då min frugan sover utan att störa henne (ja lite klickande i tangentbordet )

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera lite bra hemsidor att beställa ifrån?

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giljam
Någon som kan rekommendera lite bra hemsidor att beställa ifrån?

Chilled PC
Indomo
Aquatuning
Frozen CPU

jag skulle beställt ifrån Chilled PC