Spellaptop 9-10,5k (värt 1,5k att gå från i5 520M till i7 720QM?)
Tjena!
Har beställt en laptop från deviltech.de med syfte att spela på.
* 15,6" HD 1366 x 768 LED Backlight med "Glare-Teknologi"
* Intel® Mobile Core i5 520M / 3MB L3 Cache, 2.40GHz - 2.93GHz Turbo Mode
* Radeon HD 5650 med 1024MB DDR3
* 4 GB - 2 x 2048 MB DDR3 SDRAM 1333 MHz
* 320 GB 7200 rpm SATA
* DVD-Brännare: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo
* Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) med Surround Sound
* 10/1000 LAN
* Intel Wi-Fi Link 5300AGN (450mbps)
* Bluetooth 2.1
* 4 USB-portar
* HDMI-ut
* VGA-ut
* 2.0 Megapixel webbkamera (inbyggd)
* Fingeravtrycksläsare
* Svenskt tangentbord
* 2 års garanti
* DevilTech notebook-väska
Detta kalas gick på 8955 kr inklusive frakt.
I torsdags fick jag dessvärre ett mejl från DevilTech om leveransproblem med Radeon HD 5650-korten. DevilTech väntade sig därför kunna påbörja leveranserna av laptopsen som tidigast i slutet av februari. Lägg därtill att de skulle skicka ut förbokade laptops först under ca 2 veckor, och detta meddelade de om först efter att jag lagt min beställning (jag vet alltså inte om min laptop räknades som förbokad)... så potentiellt anländer den någon gång i mitten av mars.
Men! Vad jag har luskat fram är det svårt att hitta en laptop med så bra grafikkort, minnen i så hög klockfrekvens, 7200 rpm-hårddisk, och så bra processor i ett enda paket. Det verkar dessutom väldigt prisvärt, vilket är skälet till att jag kunde tänka mig att gå upp till 9k i pris. Men sen är frågan om det ändå inte är *ännu* mer prisvärt med en Quad core-processor...
Så jag har två frågor:
1) Tycker ni det vore värt 1500 kr (145 euro) att byta ut processorn mot en i7 720QM? Står i valet och kvalet här, om det markant förlänger tiden innan jag måste byta upp mig kan det ju ändå vara värt det.
2) Har som sagt letat runt och i mina ögon verkar det vara det mest prisvärda jag kan hitta för 9000-10500 kr. Men jag kan förstås ha missat något, någon här som vet andra förslag i den prisklassen? Man kan förstås även spekulera i vad som kommer att finnas tillgängligt under mars månads första halva...