Spellaptop 9-10,5k (värt 1,5k att gå från i5 520M till i7 720QM?)

Permalänk

Spellaptop 9-10,5k (värt 1,5k att gå från i5 520M till i7 720QM?)

Tjena!

Har beställt en laptop från deviltech.de med syfte att spela på.

* 15,6" HD 1366 x 768 LED Backlight med "Glare-Teknologi"
* Intel® Mobile Core i5 520M / 3MB L3 Cache, 2.40GHz - 2.93GHz Turbo Mode
* Radeon HD 5650 med 1024MB DDR3
* 4 GB - 2 x 2048 MB DDR3 SDRAM 1333 MHz
* 320 GB 7200 rpm SATA
* DVD-Brännare: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo
* Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) med Surround Sound
* 10/1000 LAN
* Intel Wi-Fi Link 5300AGN (450mbps)
* Bluetooth 2.1
* 4 USB-portar
* HDMI-ut
* VGA-ut
* 2.0 Megapixel webbkamera (inbyggd)
* Fingeravtrycksläsare
* Svenskt tangentbord
* 2 års garanti
* DevilTech notebook-väska

Detta kalas gick på 8955 kr inklusive frakt.

I torsdags fick jag dessvärre ett mejl från DevilTech om leveransproblem med Radeon HD 5650-korten. DevilTech väntade sig därför kunna påbörja leveranserna av laptopsen som tidigast i slutet av februari. Lägg därtill att de skulle skicka ut förbokade laptops först under ca 2 veckor, och detta meddelade de om först efter att jag lagt min beställning (jag vet alltså inte om min laptop räknades som förbokad)... så potentiellt anländer den någon gång i mitten av mars.

Men! Vad jag har luskat fram är det svårt att hitta en laptop med så bra grafikkort, minnen i så hög klockfrekvens, 7200 rpm-hårddisk, och så bra processor i ett enda paket. Det verkar dessutom väldigt prisvärt, vilket är skälet till att jag kunde tänka mig att gå upp till 9k i pris. Men sen är frågan om det ändå inte är *ännu* mer prisvärt med en Quad core-processor...

Så jag har två frågor:
1) Tycker ni det vore värt 1500 kr (145 euro) att byta ut processorn mot en i7 720QM? Står i valet och kvalet här, om det markant förlänger tiden innan jag måste byta upp mig kan det ju ändå vara värt det.
2) Har som sagt letat runt och i mina ögon verkar det vara det mest prisvärda jag kan hitta för 9000-10500 kr. Men jag kan förstås ha missat något, någon här som vet andra förslag i den prisklassen? Man kan förstås även spekulera i vad som kommer att finnas tillgängligt under mars månads första halva...

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=548297

Nej tycker inte det är någon idé att välja till en i7 eftersom du ska spela. En i7 kommer inte ge någon större skillnad i spel. Lägg pengarna på bättre grafikkort istället.

Permalänk

Den laptopen verkar helt klart riktigt trevlig! Lutar faktiskt åt att jag avbeställer den från DevilTech och beställer Asusen istället...

Permalänk

Det tycker jag du gör rätt i. I den prisklassen lönar det sig inte så jätte mycket att beställa från deviltech.

Undrar när denna kommer in i lager, i5 och 5850 för 11330:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=558227

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=548297

Nej tycker inte det är någon idé att välja till en i7 eftersom du ska spela. En i7 kommer inte ge någon större skillnad i spel. Lägg pengarna på bättre grafikkort istället.

5730 är väl bara ett högre klockat 5650 och prestanda ökningen liten vad jag förstår.

För samma pris som Asusen du länkar får man full hd på skärmen, snabbare RAM, snabbare hårddisk och en i5 540m hos deviltech.

Permalänk

Har skickat mejl till DevilTech om avbeställning. Jag la nämligen beställningen torsdagen den 28 januari, och man har två veckor på sig att ångra sig (de två veckorna passerade alltså i torsdags, den 4 februari). Men det var också samma dag som de skickade mejl om att leveranserna av 5650-korten försenats. Hur som helst ville jag inte vänta för länge med att avbeställa (och ja, såhär i efterhand borde jag ha skrivit här på Sweclockers tidigare).

Saken är den att jag inte hittade en någorlunda likvärdig laptop till ett hyfsat pris förut. Tycker Asusen är det. Dessutom är den i lager, 4 stycken på b-ray.

(Nu vore kanske ett bra tillfälle att säga att jag förlorat min förra laptop på en tågresa, vilket är skälet till att jag vill ha en ny snarast.)

Jag vet inte heller om min DevilTech-beställning räknades som pre-order eller inte (har sänt dem frågan två gånger, en gång via webbformulär och en gång via mejl, inte fått svar). Gör den det *börjar* leveranserna *tidigast* i slutet av februari. Annars två veckor senare. Så i värsta fall måste jag vänta till mitten av mars.

Jag kan inte förneka att det lockar med något snabbare RAM, hdd och processor. Full HD-upplösning kan jag nog vara utan, är väl tveksamt om grafikkortet pallar med det om jag spelar nyare spel och ska ha på effekter och så.

Att försöka ta reda på skillnaden mellan 5730 och 5650 är en av sakerna jag har roat mig med under dagen. 5730 är i princip ett högre klockat 5650, ja. Enda skillnaden jag hittar utöver det på AMDs hemsida är under punkten Memory data rate, där 5730 får 3.2 Gbps DDR3/GDDR3 och 5650 får 1.6 Gbps DDR3/GDDR3. Titta längst ner.

Vad det hela innebär prestandamässigt vet jag inte. Dubbelt så mycket Memory data rate kan väl inte vara dåligt i alla fall.

Men för att sammanfatta: till sist blev det helt enkelt en avvägning mellan pris/prestanda och leveranstid. MSIn ser väl okej ut, men är inte aktuell just pga att den inte finns tillgänglig, och dessutom är den utanför min prisklass.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santeria
5730 är väl bara ett högre klockat 5650 och prestanda ökningen liten vad jag förstår.

För samma pris som Asusen du länkar får man full hd på skärmen, snabbare RAM, snabbare hårddisk och en i5 540m hos deviltech.

Ja det är såklart billigare från deviltech, men då får man ju vänta nån månad också.

Jag tror att 5730 är 5650 med högre klock(hörde nåt om att 5730 har fler shader cores, men hittar ingen tillförlitlig info om hur det eg. ligger till), tyvärr verkar det inte finnas så många vettiga datorer med 5650 som finns i lager hos svenska återförsäljare.

Personligen skulle jag nog avvakta något eftersom sony kommer med sin E serie och acer kommer ju med en prisvärd i5 variant snart.

Tycker fortfarande att asusen är ett bra köp dock, det är ju en asus dessutom.

Permalänk
Medlem

ett mycket prisvärt alternativ är denna laptop

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum/Packard...(126821,3004)

om du nu inte hunnit köpa en.

Permalänk
Medlem

lite fel där på länken har jag märkt siffrorna i slutet kom inte med av någon anledning,men gå in på netonets hemsida och kolla på den .

lite spec:
17,3-tums HD LED-skärm
Intel Core i5 430M
4 GB DDR3 RAM
640 GB hårddisk
ATI HD5650 1024MB
Adobe Photoshop Elements
HDMI-anslutning

Permalänk

Det blev Asusen ovan. B-ray skulle få in den på måndag, så jag kommer troligtvis få den i början av nästa vecka. Men tack ändå för tipset! Dock skeptisk till en så stor skärm med den upplösningen med tanke på processorn och grafikkortet.