Permalänk
Medlem

Gravyr svårighetsgrad?

Detta ska graveras på en 3mm akryl sida.

Så här stor blir den på ett liggande a4.

Har stortsett alla sakerna i gravyrguiden. Dremel, gravyrstift osv. Har aldrig gjort en gravyr förut tar man sig vatten över huvudet med detta?

Permalänk
Medlem

de är svårt att gravera med en dremel i akryl tycker jag, jag fick köpa en riktig gravyr penna som knackar när jag gjorde de, och då var de inga problem.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Aja får kolla på en dremel etsnings penna istället då och spara dremeln till att kapa och kanske gravera metal, plexi osv. Kanske går göra enkla detaljer på akrylen.

Hur svårt kan det vara med en etsings penna typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134183604 antar att det bara kommer ta en jävla tid eftersom den slår.

Permalänk
Medlem

det kan vara jobbigt att gravera i akryl, det går att göra om du använder vanliga gravyrstift som har skärhuvuden. Håll måttligt låg hastighet (egen erfarenhet) så den chippar bort bitarna och inte gräver fast sig så ska det nog gå bra

*Edit*

Måste dock erkänna att det är bra mycket bättre att köra på stål eller aluminium och sen diamanttäckta stift. skillnaden i kvalitet är stor..

Permalänk
Medlem

Mmm kollat runt på guider vilket jag borde gjort först, etsings penna är att prioritera för akryl men många skuggar med dremeln.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Jag vill också gravera mitt chassi (Obsidian 800D) och undrar om det finns några professionella personer/företag i Åkersberga, Täby eller Stockholms området som gör gravyrer. Jag har ingen aning hur mkt det kostar att få chassit graverat, så om ngn vet skulle det uppskattas med ett ungefärligt pris.

Kanske värt att nämna är att jag inte bestämt hur stor den ska vara eller motivet, men säg ungefär halva - 2/3 av högra chassi sidan (sett framifrån). Vet som sagt dock inte hur motivet ska se ut, men lite tips på snygga gravyrer skulle sitta fint oxå.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Robbaz: Innan du börjar gravera: Har du funderat på att flytta UMP:en ett par millimeter ner och lite till höger så den ligger mer centrerat i bilden?

Jag tror det skulle bli snyggare. Mer centrerad komposition=mer harmoni i bilden.

Men det är ju en smaksak..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bellum
Robbaz: Innan du börjar gravera: Har du funderat på att flytta UMP:en ett par millimeter ner och lite till höger så den ligger mer centrerat i bilden?

Jag tror det skulle bli snyggare. Mer centrerad komposition=mer harmoni i bilden.

Men det är ju en smaksak..

Tänkte få den mer kompakt får skriva ut ett par olika placeringar.

Permalänk
Medlem

Prova att experimentera lite med placeringen. Jag tror du kommer vinna på det i längden.

Sitter tyvärr på jobbet nu så jag har ingen möjlighet att sno bilden och visa vad jag menar, men jag tror du fattar.

Prova även att vända på UMP:en så den blir spegelvänd. Det kommer kännas fel i början, för man är van att se vapen i en viss vinkel av någon egendomlig anledning, men jag tror kompositionen blir mer harmonisk med vänd UMP. .

Permalänk
Medlem

Bra att du påpekade placeringen blev mycket bättre i mitten när man jämförde mellan utrskrifterna.

Blev nöjd första gravyren jag gjort

Permalänk
Avstängd

ser bra ut men liknar lite tecknat istället för en realistisk modell testa ochså och göra den lite större

Permalänk
Medlem

Precis där skulle jag satt det oxå! Klockrent!
Blev riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Vart riktigt bra i mitten.

Ska ge mig på något svårare och mer tidskrävande nästa gång.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort för att vara första gravyren