Silverstone Fortress 2

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Fortress 2

En ny version av Silverstone Fortress lovar finurlig konstruktion med mängder av finesser, allt till bättre luftflöde än tidigare. SweClockers kontrollerar om tillverkarens påståenden stämmer överens med verkligheten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grymt snyggt chassi det där, får se om det blir ett köp

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Absolute, men ville gärna se silvervarianten.

Bra recension som vanligt .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Grymt snyggt chassi det där, får se om det blir ett köp

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

mycket trevligt!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Hade varit lämpligt att göra ett undantag och mäta ljudnivån _ovanpå_ chassit när det som utmärker modellen ska vara att moderkortet monteras vinklat. Säger ju sig självt att den kommer vara tyst baktill med sådan montering...

Har man chassit brevid sig på golvet (vilket gissningsvis minst 95% av användarna har) är det alltid ljudet ovanpå chassit som utmärker sig eftersom fläkten/fläktarna i toppen av chassit är de som kommer närmast öronhöjd. Eftersom moderkortet monteras vinklat vill jag tänka mig att fläktljud från grafikkort utmärker sig mer i detta chassi än hos andra. Jag hoppas jag har fel, men det är ju svårt att bli motbevisad om ni inte redovisar siffror på det.

Annars fin recension som vanligt! Ser ut att vara ett riktigt fint chassi, men jag är på tok för nöjd med mitt P182 för att byta ut det.

Off Topic: Efterfrågar recensioner på trådlösa t-bord/möss. Var ett tag sedan man såg recensioner på tidigare nämnda tillbehör här hos Swec. Intressanta modeller är väl främst senaste trådlösa från microsoft, Logitech, Razer mfl.

Permalänk
Medlem

Ojojoj, blir helt klart ett köp!

Permalänk
Medlem

Jag läste lite snabbt bara och såg då inte hur lånag pcie kort som chassit stödjer, någon annan som såg något om det?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

tycker det är snyggta att allting är roterat 90 grader
http://www.sweclockers.com/album/?id=4988

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Ett 5970 går in om du tar bort fläktgallret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Jag läste lite snabbt bara och såg då inte hur lånag pcie kort som chassit stödjer, någon annan som såg något om det?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ett 5970 går in om du tar bort fläktgallret.

Ok, tackar.
Då ser ju chassit rätt intressant ut för de som inte vill ha en bjässe så som corsair 800D.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

ganska fail med de optiska enheterna

Permalänk
Medlem

En videorecension kanske?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Sjukt snyggt chassi,synd att det är lite dyrt för mig annars hade det blivit köp direkt!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
ganska fail med de optiska enheterna

Vadå fail???

den fick ju plats och dom nyare är ju kortare så jag ser inte vart du vill komma med din kommentar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
ganska fail med de optiska enheterna

Att sätta i en gammal PATA-brännare i ett så fint chassi är fail. Jag hade inte heller designat ett chassi för att man ska använda urgamla komponenter i det. En SATA-brännare kostar ~300kr, om man kostar på sig ett så här pass dyrt chassi så kan man nog byta ut sin gamla brännare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Att sätta i en gammal PATA-brännare i ett så fint chassi är fail. Jag hade inte heller designat ett chassi för att man ska använda urgamla komponenter i det. En SATA-brännare kostar ~300kr, om man kostar på sig ett så här pass dyrt chassi så kan man nog byta ut sin gamla brännare.

Du tror inte att dem menar att man kan använda stora 5,25 enheter...

Permalänk
Medlem

Av de chassina så var ju enbart FT01 något att ha.. de andra verkar ju vara p tok för meckiga att hålla på med.

Permalänk
Inaktiv

Vad för nytta gör den främre fläkten om den är först blockerad av HDDs och deras cage och sedan av 5.25 enheterna? Sedan fattar jag inte varför de gömmer I/O portarna så där. Är knappast smidigt när man ska lägga till annat (tvivlar att 2 USB portar räcker speciellt långt).

Permalänk

är det bara jag som inte vill ge 2k+frakt för ett chassi? jag sitter på 2x chieftec mesh som jag gav 800kr(st) för när det begavs sig....med ag! om man inte vill vara flasig vad vinner man på att köpe ett chassi för 2k? mitt mesh har tonvis med fläkt platser...med det sagt så är jag faktiskt sugen på nått lite flashigare än mina mesh...plexi är dock no no...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
är det bara jag som inte vill ge 2k+frakt för ett chassi? jag sitter på 2x chieftec mesh som jag gav 800kr(st) för när det begavs sig....med ag! om man inte vill vara flasig vad vinner man på att köpe ett chassi för 2k? mitt mesh har tonvis med fläkt platser...med det sagt så är jag faktiskt sugen på nått lite flashigare än mina mesh...plexi är dock no no...

Finns ju en version utan plexi också

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

fluffmajster, en ren smak- och kostnadsfråga.
Jag skulle tex aldrig köpa ett chieftec mesh.

Jag köpte faktiskt ett FT02 när det kom ut.
Har kört med det i ca 2 månader nu och är kanonnöjd.
Väldigt lättarbetat och finurliga finesser om man jämför mot mina äldre chassin tex Lian Li V1000.
Detta behåller jag ett par år framöver.

Edit, köpte det utan fönster..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Har man chassit brevid sig på golvet (vilket gissningsvis minst 95% av användarna har) är det alltid ljudet ovanpå chassit som utmärker sig eftersom fläkten/fläktarna i toppen av chassit är de som kommer närmast öronhöjd.

Jag gissar nog på att en stor del av de som har datorn på golvet har den under ett bord som plockar bort en del av ljudet uppifrån, men jag tycker i och för sig ändå klart att du har en poäng!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Att sätta i en gammal PATA-brännare i ett så fint chassi är fail. Jag hade inte heller designat ett chassi för att man ska använda urgamla komponenter i det. En SATA-brännare kostar ~300kr, om man kostar på sig ett så här pass dyrt chassi så kan man nog byta ut sin gamla brännare.

Ett problem är att Blurayspelarna har en tendens att vara nån cm längre än DVD-spelarna... Fast jag förstår att de inte gärna gör chassit så mycket längre.. Det är rejält djupt ändå som det är!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Vad för nytta gör den främre fläkten om den är först blockerad av HDDs och deras cage och sedan av 5.25 enheterna?

HDD-vaggan är förstås ventilerad, så det slinker ju genom luft...
Visst, det ÄR restriktivt, men inte värre än vad det brukar vara bakom frontfläkten på nästan vilken burk som helst.
5.25 enheterna blockar flöde, men det bör finnas en del plats för luften att gå runt dem. Men jag håller väl egentligen med: en 180mm fläkt i princip bara för hårddiskarna är definitivt overkill, men det hade nog sett skumt ut om de satt dit en liten 120mm istället
Den lär ju gå att ställa ner så den knappt varvar alls utan att påverkar temperaturen i lådan märkbart iallafall.

...

Jag tycker det är ett riktigt snyggt stilrent chassi (till skillnad mot RV02) med sköna innovativa lösningar, men håller med om att det är lite otympligt till formen, har lite små designissues, och har en avskräckande prislapp... Faller priset en del kan det klart bli det här till nästa burk! Men isåfall utan fönster, och troligen silverversionen..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Nej, i mitt tycke och tänke så är ett ATCS 840 Black snyggare, smidigare och bättre på nästan alla punkter! Hela det chassiet andas kvalité!

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför folk inte sätter adaptern direkt på skärmen istället.

Syns inte bara mindre utan minskar också slitet på kortets kontakt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Av de chassina så var ju enbart FT01 något att ha.. de andra verkar ju vara p tok för meckiga att hålla på med.

Har ett raven RV02 och jag måste säga att det är en av dom lättaste chassinen jag någonsin "meckat" med. Kan dock inte säga något om RV01.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga annat än att jag är nöjd med mitt ft02B. 180mm fläktarna går på låg fart (ca 700rpm) och 120mm fläkten är utbytt mot en GT 1450 som dock går i ca 950 rpm. Fläktarna på min NH-D14 (som får plats) går i ~800rpm och håller min i7 920@3.6 runt 60 grader vid full load. Ljudnivån är kanon.

Den blå LED lampan för power tycker jag bara kan uppfattas som stark om man tittar på den uppifrån och det är absolut inte störande. Mitt gamla chassi hade en 120mm fläkt med blå LED och den lyste många gånger värre än powerlampan här.

Ska man leta saker att klaga på får det bli platsen bakom moderkortsplåten. Kunde gott ha varit en cm bredare så man får plats med kablarna. Kablar i sig är inget problem men när det sitter en SATA strömkontakt halvvägs så blir det trångt. Förmodligen inget problem om man bara har en hdd men vem har det...

Jag valde det för utseendet och ljudnivåns skull och ångrar mig verkligen inte. Ett mycket bra chassi för luftkylda system - ska man köra vatten finns det många bättre.

ETA:

Gällande sweclockers recension tycker jag dock att det börjar bli dags att se över vilket system som används. Det säger väldigt lite när i stort sett alla chassin som testas ger samma temperaturvärden. Exempelvis grafikkortstemperaturen - uppenbarligen klarar kylaren inte av att kyla kortet mer än till 80 grader oavsett hur mycket luft den får (mätvärdet har varit 80 i alla de senaste lådorna ni testat).

Säger väldigt lite om chassits prestanda när det är komponenterna i sig som sätter begränsningarna. Ska man göra ett utslagsgivande test med temperaturmätningar som faktiskt betyder något måste man ha ett system som pressar chassits ventilation bra mycket mer än så här - annars kan man lika gärna skippa det.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Jag älskar verkligen det här chassit. Blir antagligen något av det första jag köper när pengar börja komma in på kontot igen

Jag fattar dock inte varför exempelvis gamla komponenter används. Hade ju vart betydligt mycket bättre att använda ett 5850/70/5970 och visa att de får plats eftersom det är sådana kort som folk köper nu.
Annars en bra recension

Permalänk

Ibland önskar man att man har 2000 över...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deska
Förstår fortfarande inte varför folk inte sätter adaptern direkt på skärmen istället.

För att det inte fungerar med vanliga DVI-kablar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deska
http://www.sweclockers.com/imagebank/201002/Linjal_liten001.j...

Förstår fortfarande inte varför folk inte sätter adaptern direkt på skärmen istället.

Syns inte bara mindre utan minskar också slitet på kortets kontakt.

Hur gör man om skärmkabeln är fastsatt i skärmen, så som alla eller de flesta katodskärmar med VGA. Funderar även på om det finns en VGA till DVI adapter som du tänker på, som sätts på en skärm med VGA.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Sugen på att köpa till bror min. Har ett RV01 själv. (Underbart)
Däremot är man intresserad av ljudnivå ovanifrån då den inte mätts. Eller är "baksidan" ovanifrån i detta fall?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer64Pro
Hur gör man om skärmkabeln är fastsatt i skärmen, så som alla eller de flesta katodskärmar med VGA. Funderar även på om det finns en VGA till DVI adapter som du tänker på, som sätts på en skärm med VGA.

Det finns adaptrar med sladd, alltså du skarvar utanför lådan.
Och det finns absolut VGA->DVI-I, DVI-D och DVI-A. Sen vet jag inte vilken man behöver för kompatibilitet med skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ett problem är att Blurayspelarna har en tendens att vara nån cm längre än DVD-spelarna... Fast jag förstår att de inte gärna gör chassit så mycket längre.. Det är rejält djupt ändå som det är!

Aj då, det var ju inte så bra. Det lär dröja innan BR-brännare blir standard dock (om ens någonsin?!), och läsarna verkar det inte finnas mycket marknad för.