Permalänk
Medlem

Min ratt drar åt vänster :(

Hej. Har en Logic3 TopDrive GT

http://www.logic3.com/details/?prod=144

En sån. Nu är det så att den har börjat dra åt ett håll som alla billiga rattar gör, klart som fan erbjuder bara skitföretaget drivrutiner till XP, så där kan inte problemet lösas.

I NFS Shift kan man ställa in ett dödläge på ratten, typ 5% och då drar den inte eftersom den inte reagerar på så lite, Steering Dead Zone, men hur ska jag lösa det i till exempel NFS Prostreet där man inte får ställa in ratten på det sättet ?

Tacksam för svar, tröttnat på GRID och Shift, enda spelen där den fungerar

Edit: Skulle självklart lämnat tillbaka den men slarvat bort kvittot + att jag tror det är för sent Att köpa en Logitech G25 känns omotiverat då jag mest lirar bilspel för skojs skull när jag tröttnat på MW2 eller CS

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ring Lars Ohly. Han kommer slå till som min avatar gjorde en gång i tiden och du kan skaffa en annan, bättre modell.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja jag menar drar den åt höger är det lugnt, tolererar inte vänsterfasoner under mitt tak!

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)

Permalänk
Medlem

Prova med denna clear calibration utility:

http://www.wingmanteam.com/latest_software/gadgets.htm#Clear Calibration Utility:

Permalänk
Medlem

Nice, den verkar bra. Ska pröva efter jobbet, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Clear calibration kan hjälpa, men annars bör dxtweak2 vara rätt program för jobbet. (även det på wingmanteam)

Med hjälp av det kan du förskjuta vad ratten betraktar som center och ändlägen, och därmed lösa problemet.. Går även att justera ifall tex det är svårt att få max utslag på gas och broms, eller ifall nån pedal ligger på litegrann hela tiden.

Kanske inte det mest lättförståeliga programmet dock, men du kan ju försöka trixa lite med det först. (och går det åt h-e så borde clr-calib åtminstone kunna återställa till ursprungsläget)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Aa Apilas tips gjorde inget, men det du skriver Roger W verkar vara precis vad jag söker

Ska pröva, nu har CoD MW2 fått spatt o har stadiga 4 FPS typ

Edit: Vad ska jag göra, se print.

Vore jätteshysst med lite tips, har lyckats att få den att dra ännu mer åt vänster men när jag gjorde det motsatta så hände inget alls :S Deadzone hjälper visserligen lite men då har den perfekt högersväng men 0.. 0.. till 100% rattutslag åt vänster

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, nu ska vi se...
Raw är vad du får för utslag på ratten, och direct input är det som faktiskt rapporteras till spelet, så det du ska göra är att få direct input att stå rakt även om inte raw gör det.

Drar den vänster, så borde det innebära att ratten i nuläget har ett värde lägre än 128 när ratten är rak. Tänker jag rätt nu borde du alltså minska Cen på X-axeln till ett lägre värde.
Vill du sen att rattresponsen ska vara exakt likadan åt båda hållen, så tror jag du även egentligen bör förskjuta Min och Max med samma värde som du förskjuter Cen. (annars kommer ratten svänga lite "tvärare" åt ena än andra hållet)
Nackdelen om du förskjuter även min och max är att ratten inte kommer att gå att svänga riktigt max åt ena hållet, och den kommer nå max lite före stoppet åt andra hållet.

Dra även ner deadzone till noll eller vad den nu stod i default, så du lättare detekterar konstigheter. Klicka sen "Apply" så bör inställningarna få genomslag permanent.

PS. Ett fåtal spel reagerar dock på raw-datat direkt, eller har sin egen kalibreringsrutin... I dem får du försöka lura kalibreringsrutinen genom att ställa ratten snett eller liknande, men det är ett sällsynt problem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

NICe. tack funkar!

Visa signatur