Plötsligt överhettat ATI Radeon HD 4870 X2 Hjälp!

Permalänk

Plötsligt överhettat ATI Radeon HD 4870 X2 Hjälp!

Mitt ATI Radeon HD 4870 X2 har helt plötsligt börjat komma upp i hela 106 grader när jag spelar och det börjar flimmra lite lätt till och från.

Hur kommer det sig att det helt plötsligt blivit så varmt när jag spelar?

Vad kan jag göra åt det? Jag kan väldigt lite om att meka med datorer så be mig inte öppna upp grafikkortet eller något i den stilen för det vågar jag inte :>

Har tittat lite på den här externa kylare:
http://www.sweclockers.com/nyhet/8985-arctic_cooling_lanserar...

Är det svårt att montera den?

Tack på förhand!

Här är mina spex:

Operating System: Windows Vista™ Home Premium (6.0, Build 6001) Service Pack 1

System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.

System Model: EP45-DS3L

BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG

Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9550 @ 2.83GHz (4 CPUs), ~2.8GHz

Memory: 8190MB RAM

Page File: 2355MB used, 14240MB available

Windows Dir: C:\Windows

DirectX Version: DirectX 10

Permalänk
Avstängd

Har en liknande kylare till mitt GTX275.

Denna

Och den var enkel att montera på fast man fick ju böja lite på flänsarna, då kylaren är egentligen till GTX280 så att få fast kylaren på ett GTX275 var det att modda lite på flänsarna. Men att modda är skoj

Kan även säga att den kyler grymt bra även på dom lägsta varvtalen på fläktarna samt att den låter mindre än vad stockkylaren gör vid lägsta varvtalen

Har fläktarna körandes i 25% och Gpu'n ligger på 39-45c vid väldigt över pressande Overclock på kortet.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem

Du vågar inte "öppna upp" grafikkortet, men du vågar byta kylare helt? =/

Jag föreslår att du kollar om det kanske hamnat en massa damm i kylaren som täpper för flänsarna, väldigt enkelt att bara blåsa ut i så fall.
Om det inte är problemet, kolla så att fläkten verkligen kommer upp i rätt hastighet.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Troligen bara damm som hindrar luftflödet, att byta kylare på ett 4870x2 är ett "större" projekt som har sina risker så det bör du nog undvika.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Man måste väl kunna modda osv pga 2X4870's Voltreglator osv?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Mitt kort har också börjat bete sig konstigt sedan jag uppdaterade till CCC 10.2. Hur stabilt som helst tidigare. Men sedan i förrgår har datorn kraschat 4 gågner. Två gånger med grafikränder av typ CCC autotune-test-typ (hoppas ni förstår).

Visa signatur

åhoj

Permalänk

Tack för era svar!

Om det skulle vara damm, vart skulle det finnas då? jag har dammat ut hela chassitet men mitt grafikkort ser ut som en enda stor klump med en fläkt vid ena sidan.

Vart skulle dammet i så fall ha tagit sig in? "täpper för flänsarna" vart sitter dom?

Dammalternativet låter annars troligt då det har varit mycket damm kring datorn.

Jag uppskattar verkligen er hjälp! Visa gärna med bilder!

Permalänk
Hedersmedlem

Insåg just efter lite efterforskning att blåsa ut dammet kanske inte blir världens lättaste uppgift då kortet har radialfläkt. Har det blivit en "matta" av damm så kommer fläkten vara i vägen när du försöker blåsa ut det.
Men du kan somsagt alltid prova.

Insidan av kylaren ser ut på följande vis, efter att den delats i två delar:

Dom två kopparblocken du ser är själva kylblocken, ett till varje GPU då ditt kort har två stycken.
Flänsarna är alltså "bladen" på kopparblocket, dom ser ut såhär ovanifrån:

Luften ska ju passera emellan flänsarna, dock samlas det lätt damm där vilket till slut blir som en matta som blockerar luftflödet. Detta hände på min brorsas gamla 6800GT, kortet blev grillat.
Därför har jag själv valt chassi med dammfilter!

Men iallafall, det verkar nästan som såpass att du får montera loss och skruva isär kylaren för att kunna få ut allt damm, men börja med att blåsa och se hur mycket du kan få ut.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Du kan alltid köpa en burk med tryckluft och blåsa rent ifall du inte vågar börja skruva! Det borde inte vara något problem.
http://www.guru3d.com/article/accelero-xtreme-4870-x2-review-...
Där har du en detaljerad guide på hur du plockar isär kortet och byter kylare annars!
Mvh

Permalänk
Medlem

Testa öka fläkthastigheten!

Permalänk

Tusen och återigen tusen tack för er hjälp!

Var är risken med att skruva bort grafikkortet och börja pilla på det? ^^ Nej men är det något speciellt jag ska tänka på när jag skruvar bort kortet och när jag skruvar isär det? Vad ska jag inte göra?

Tack!

Permalänk
Medlem

Om du sätter tillbaka den gamla kylaren igen så är det bäst att du applicerar ny kylpasta.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Entusiast

Låter ju skoj i guiden när de säger så här:

"Here we mount the card into the test system. And this is where disaster truck us. The card you are looking at died during installation process. I kid you not, this 400 EUR X2 is a complete write-off as we do no longer get any signal on our monitor.

We just told you that the X shaped mounts required a LOT of pressure in order to be mounted properly. We expect that's where something went wrong. But it's a guess really.

Though as ridiculous as it may sound, we never give up. So we took another X2 and applied the entire installation processes once more. Luckily for us, that card did survive the installation but again we had issues mounting the X shaped GPU retention clips/brackets.. Let's have a look at the temperatures."

Sen detta:

"Update - Artic Cooling is going to change the mounting system design with longer screws to prevent the issue mentioned in this article: We discussed with our Engineer and confirmed that we will put a longer screw to solve this problem.

Update 2 - After our publication we have received multiple reports of people ending up with a dead card just like we did. This problem seems extensive. At this time Guru3D can NOT recommend you to purchase this product until the product is 100% resolved. Once AC will release an updated and safe SKU we'll remove this text again. "