Dell Studio 15 + i7 vs Sony Vaio EB1 + i5
Tjohopp jag ska köpa en bärbar dator och har kommit fram till två finalister, men nu börjar jag få ont i huvet.
Jag behöver lite tips och bollande med folk som är bra på det här.
Jag är en allarounder - alltså surf, filmer och serier(viktigast av allt), musik, skola och jobb(om nåt år) + spel(har inte spelat på ett tag för min nuvarande dator suger, men om jag kan så spelar jag gärna de senaste spelen).
Okej såhär långt har jag kommit i mitt resonemang. Jag vet att Vaion har det överlägset bästa grafikkortet, och möjliggör att spela de senaste spelen på relativt bra upplösning. Men min viktigaste fråga som jag vill ha svar på är: Dell datorn har kraftigare processor, ramminne och hårddisk, kan inte det leda till liknande spelmöjligheter som Vaion pga detta? Om inte, är det stora skillnader?
Vilket skulle ni satsat på med allt ni har att gå efter här nedanför i specen? Resonera utan att tänka på priset, för jag är hellre nöjd och fattig än missnöjd och rik
Dell har ju överlägset bäst skärm(?) så det är ju ett plus, men ska jag titta på film så kommer jag koppla datorn till en TV, så frågan är hur mkt betydelse det har. För Vaions skärm är väl inte superdålig?
Aja här är specen, tacksam för svar!
Dell Studio 15" pris 10 000 spec:
Processor Intel® Core™ i7 Mobile-processor 720QM (1.6 GHzTurbo-läge upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache)
Minne 4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
Grafikkort 1GB ATI Mobility Radeon™ HD5470 Graphics Card
Hårddisk 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
Service och support 1 års täckning för datorn ingår
Bluetooth Dell Wireless 365 Bluetooth-modul - Europa
Primärt batteri 6-cells primärt litiumjonbatteri, 56 wattimmar
LCD-skärm 15,6-tums WLED-skärm i widescreenformat med full HD-upplösning (1 920 x 1 080) och TrueLife-teknik
Sony Vaio VPC-EB1 15" pris 9000 spec:
Processor Intel® Core™ i5-430M-processo
Minnesstorlek (GB) 4 (endast 1066 MHz)
Hårddisk 500 GB (endast 5 400 v/min)
Skärmtyp
VAIO-skärm
16:09
Upplösning
1366 x 768
Extern skärm med maximal upplösning
2048 x 1536
Grafikkort
ATI Mobility Radeon® HD 5650-grafikkort 1GB
Inbyggd Bluetooth-teknik (version)
Standardversion av Bluetooth 2,1+EDR
Batterityp
6-cells Litiumjonbatteri (VGP-BPS22)
Strömförbrukning
39 Wh (11,1 V/3500 mAh)
Vikten är i stort sett samma, tror Delldatorn väger 0.10 kg mer. Sony har dock två års garanti medan Dell har endast ett år i dessa paket.