Dell Studio 15 + i7 vs Sony Vaio EB1 + i5

Permalänk
Medlem

Dell Studio 15 + i7 vs Sony Vaio EB1 + i5

Tjohopp jag ska köpa en bärbar dator och har kommit fram till två finalister, men nu börjar jag få ont i huvet.

Jag behöver lite tips och bollande med folk som är bra på det här.

Jag är en allarounder - alltså surf, filmer och serier(viktigast av allt), musik, skola och jobb(om nåt år) + spel(har inte spelat på ett tag för min nuvarande dator suger, men om jag kan så spelar jag gärna de senaste spelen).

Okej såhär långt har jag kommit i mitt resonemang. Jag vet att Vaion har det överlägset bästa grafikkortet, och möjliggör att spela de senaste spelen på relativt bra upplösning. Men min viktigaste fråga som jag vill ha svar på är: Dell datorn har kraftigare processor, ramminne och hårddisk, kan inte det leda till liknande spelmöjligheter som Vaion pga detta? Om inte, är det stora skillnader?

Vilket skulle ni satsat på med allt ni har att gå efter här nedanför i specen? Resonera utan att tänka på priset, för jag är hellre nöjd och fattig än missnöjd och rik

Dell har ju överlägset bäst skärm(?) så det är ju ett plus, men ska jag titta på film så kommer jag koppla datorn till en TV, så frågan är hur mkt betydelse det har. För Vaions skärm är väl inte superdålig?

Aja här är specen, tacksam för svar!

Dell Studio 15" pris 10 000 spec:

Processor Intel® Core™ i7 Mobile-processor 720QM (1.6 GHzTurbo-läge upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache)
Minne 4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
Grafikkort 1GB ATI Mobility Radeon™ HD5470 Graphics Card
Hårddisk 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
Service och support 1 års täckning för datorn ingår
Bluetooth Dell Wireless 365 Bluetooth-modul - Europa
Primärt batteri 6-cells primärt litiumjonbatteri, 56 wattimmar
LCD-skärm 15,6-tums WLED-skärm i widescreenformat med full HD-upplösning (1 920 x 1 080) och TrueLife-teknik

Sony Vaio VPC-EB1 15" pris 9000 spec:

Processor Intel® Core™ i5-430M-processo
Minnesstorlek (GB) 4 (endast 1066 MHz)
Hårddisk 500 GB (endast 5 400 v/min)
Skärmtyp
VAIO-skärm
16:09
Upplösning
1366 x 768
Extern skärm med maximal upplösning
2048 x 1536
Grafikkort
ATI Mobility Radeon® HD 5650-grafikkort 1GB

Inbyggd Bluetooth-teknik (version)

Standardversion av Bluetooth 2,1+EDR
Batterityp
6-cells Litiumjonbatteri (VGP-BPS22)
Strömförbrukning
39 Wh (11,1 V/3500 mAh)

Vikten är i stort sett samma, tror Delldatorn väger 0.10 kg mer. Sony har dock två års garanti medan Dell har endast ett år i dessa paket.

Permalänk

Nej dellen är hopplöst efter i spel, processorn har minimal inverkan på spelprestandan.

Det finns billigare datorer med samma hårdvara, tex:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=565263

Eller denna, har i3 processor men prestanda skillnaden mellan i3 och i5 430 är inte speciellt stor. Skillnaden i spelprestanda är knappast märkbar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=565556

Vill minnas att man kan få mkt billigare på dell, fast det var kanske på studio 17. Och du känner väl till 10% rabatten på dell. Kolla rabattkod.se

Permalänk

Har en Studio 15 och är nöjd med allt utom 6-cellsbatteriet. Det suger....kraft.

Permalänk

Är det spelprestanda du är ute efter så kolla på denna, kostar 1k mer men lirar i en helt annan division när det handlar om spel.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=558227

Permalänk
Medlem

Spara över 1000 kr och köp den här Vaion istället för den du kollat på :

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555614

Kostar 7500 på Dustin (med studentrabatt), enda skillnaden är att den har i3 istället för i5 vilket är i princip noll skillnad, speciellt i spel.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Spara över 1000 kr och köp den här Vaion istället för den du kollat på :

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555614

Kostar 7500 på Dustin (med studentrabatt), enda skillnaden är att den har i3 istället för i5 vilket är i princip noll skillnad, speciellt i spel.

Den där har jag dreglat på ett antal gånger. Men så är den ju VIT =( Sen måste man lägga till 1000 till för att få den svart bara för att det är en i5:a i den =/

Stor miss av sony. dom hade iaf haft mig som kund annars...

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

vit > svart

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

jezuz,
nice, har några frågor om studion.
spelar du spel på den? isåfall vilka spel? och vad gör du annars med datorn? är ljudet på studion så dålig som jag läst? går det att koppla in 5.1 högtalare till den förresten?

twisted,

nice tack för tipsen. hur kan MSI:in vara så billig? vad finns det för nackdelar där jämfört med sonyn? spel är inte det viktigaste, det är viktigare att den är över average på det mesta än riktigt bra på en sak. Men den här verkar ju vara bättre än sonyn på allting? förutom att sonyn är mkt snyggare.

guppgupp,

priset är som sagt långt ner i prioriteringslistan, köper hellre den bästa i serien + bluetooth och aningen kraftigare processor för 1000kr extra.
skulle i3an väga mindre skulle det dock ha varit en no brainer

Permalänk

Jag undrar också hur msi'n kan vara så billig. Den har ju i5 cpu'n också så den är lika snabb som andra datorer med den processorn. Men grafikkortet är väldigt mycket bättre. Problemet med den är att ingen har den i lager i sverige för tillfället.

Har du kollat på hp envy 15? i7 720qm, 1920x1080, 5830. Och mkt kompakt 2,4kg. Kostar dock lite mer 15,5k ca

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=540248

Permalänk
Medlem

zidane: MSI:n är över 2000 kr dyrare än den dyraste Sony och typ 3500 kr dyrare än Sony med i3, klart den har mkt bättre prestanda!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

guppgupp,
oj jag såg helt fel. kollade på ett annat pris där det stog typ 8000.

twisted,

envyn var ju inte dålig!! kanske värt att slänga upp lite extra för en supermaskin? grymt fräsch också.
vad tycker ni? från två finalister till 3 val nu haha gaaah blev inte lättare nu..
verkar vara stört mycket mer värde för pengarna jämfört med en macbook också!

Permalänk

Envyn har lite sämre grafikkort jämfört med GX640, men inte nån jättestor skillnad. Det är några här på forumet som har köpt envy 15 och dom verkar nöjda. Envy'n finns ju i lager i sverige också.

Ja macbook kan inte jämföras på samma dag ens va gäller pris/prestanda.

Tror du kommer bli mycket nöjd med en envy, den har betydligt mkt bättre spelprestanda än en maskin med 5650 kort. Sen är det ju inte fel med en i7 quad core

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom tråden. Men såg att du var inne på studio 15" som jag precis beställt. Kolla den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Välj den datorn längst ner i dell-listan + en rabatt kod så får du den för 8463 kr.

Permalänk

Tyvärr har dom ju helt värdelösa grafikkort, 5470 är det bästa man kan få med i7 cpu'n. Och bluray finns inte ens som tillval.

Permalänk

Hej Zidane; nej jag spelar ingenting. Sitter enbart och slösurfar. Har haft datorn i 2 år nu och helt nyladdat från noll räcker batteriet i ca 50 minuter. Finns inget 9-cells att köpa till heller.

Ja, ljudet är under all kritik..... Inte fullt så uselt som ett spelande vykort, men nästan.

5.1 funkar via HDMI ja. Kräver en hel del experimenterande med tredjeparts drivisar men till slut funkar det.

Summering: satsa på Sony.

Permalänk
Medlem

jag satsade på sonyn och är helnöjd såhär 3 dagar senare i alla fall får ser hur det är om 3 månader... eller tre år

tack för hjälpen och tipsen allihopa!!