Datumfel ställer till problem för Playstation 3

Permalänk
Melding Plague

Datumfel ställer till problem för Playstation 3

Ilskan har varit stor hos Playstation 3-användare vars konsoler idag vägrar starta många speltitlar. Anledningen tros vara ett datumfel relaterat till skottår.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom kommer säkert sega och vänta tills imorgon innan dom börjar lösa problemet

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kul.. när man väl känner för att spela på tjock 60:an så buggar den sig.. hehe

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Dom kommer säkert sega och vänta tills imorgon innan dom börjar lösa problemet

för att dom hatar sina kunder eller:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
för att dom hatar sina kunder eller:)

För att den kanske löser sig automatiskt vid bytet mellan 1a mars och 2a mars.
Varför då ställe kaffekoppen och sitt paket med muffins åt sidan?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Men jippi att man har en gammal 80gb fat då

Permalänk

Haha, Sony couldn't organize a piss-up in a brewery.

Jaja, PSN är gratis iallafall. Men, lite kul är det ju att det tar med sig så att säga hela konsolen och inte bara online möjligheterna.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Tänk om Sony inte kan lösa problemet och alla med tjock PS3 får en ny slim-modell istället.

Permalänk

whoop-the-fucking-doo-dah.

att den lyckats slarva bort mina Bioshock 2 trophies är ju bara en bonus.
men dom flesta kommer nog tillbaka när problemet är fixat

men är det inte jävligt ofta som det är problem med PSN..?
ja, det är gratis. jippi. men jag hade mer än gärna slängt iväg en liten slant om dom kunnat hålla det uppe och inte bli fällda av ett problem som borde gå att förutspå FLERA ÅR i förväg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Tänk om Sony inte kan lösa problemet och alla med tjock PS3 får en ny slim-modell istället.

illa.
Jag gillar fortfarande mina PS2 spel.

Citat:

The going theory is that the PS3 is storing some form of date in GMT, then modifying that to get whatever you see in the on-screen clock. That modification process seems to be fine--the system can take 2/28/2010, 9PM GMT, add four hours, and get 3/1/2010, 1AM random time zone.

What's apparently effed, as speculation goes, is when the internal GMT-tracking rolls over to 3/1. It's either not rolling, or rolling to 2/29, at which point a system tries to add/subtract from 2/29, which it can't do because the front-end calendar doesn't have a 2/29/2010, and shit explodes. Seemed to happen around 4PM PDT, which I think is 12AM GMT, so.

And the PS3 launched in 2006; it's hit 4 2/28s so far. 2007 and 2009 were odd-numbered years; 2008 was an even, and a leap year. 2010 is the first even non-leap-year the system's been around for. If some sort of base-level math is choking on itself, it may have ruled out the odd 2007 and 2009 successfully, but is convinced the even 2010 is a leap year (this part I'm less sure of, but is why leap year could theoretically come into play at some point.)

Permalänk

Jag har generation 3 (den sista feta generationen), 80GB och allting funkar som det ska

Visa signatur

Stationär: Antec P193 - Corsair HX 750W - Gigabyte GA-EX58-UD5 - Intel Core i7 920 C0 @ 4GHz m/ Corsair H50 - Corsair Dominator GT 6GB (3x2GB) @ 1600Mhz - BFG GeForce 8800GTS 320MB

Permalänk
Medlem

Jag som var sugen på att lira lite God Of War, så får man den dumma felkoden.
Hoppas Sony löser detta snabbt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonathanknet
Jag som var sugen på att lira lite God Of War, så får man den dumma felkoden.
Hoppas Sony löser detta snabbt.

Snabbt? För sent för det redan då felet har varat i 12 timmar (vad jag märkt iallafall) redan...

Satte mig och spelade lite GTA IV på 360'n istället.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Någon som kan upplysa mig om varför maskinerna inte fungerar pga att ett datum är fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Någon som kan upplysa mig om varför maskinerna inte fungerar pga att ett datum är fel?

Något form av kopieringskydd som ser att spelens licens inte stämmer med nuvarande datum? bara en teori men troligen något sånt

Permalänk
Medlem

kul... När jag får heavy rain idag >< lär säkert ta några dagar innan sony rullar ut en update till detta problem för oss drabbade ><

Hoppas de återställer mina teman som just nu är "corrupted data"
Resten verkar funka som det ska dock. förutom att det är ett ? på mina trophys. fast det går ju bara uppdatera från psn senare i värsta fall. Alla savegames är kvar inga spel har kraschat för mig. har iofs bara testat dantes inferno och skräp från psn...

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Måste ju dock tillägga. Ganska pinsamt av sony att göra ett misstag som detta...

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Entusiast

Värt att tillägga till nyheten är att Slim modellerna inte har dessa problem. Det är bara de äldre modellerna. Så om ni har en PS3 Slim kan ni simma lugnt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Lustigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Om folk övergav ett system för en buggs skull så borde det inte finnas många PC-användare kvar här i världen.

Bra poäng men det är ju kompabilitet och konfigureringsmöjligheterna på en PC som gör att det kan bli så mycket problem, konsoler behöver dom ju bara testa en setup på och man kan inte ställa in någonting...

Permalänk
Inaktiv

DRM är underbart. Sony har problem, steam brukar bugga ut varje helg med diverse annat som sparas i molnet som försvinner med jämna mellanrum, Spel kan inte ladda ner DLC och så vidare.

Fan vilka muppar vi är som går med på allt sådant.

Permalänk
Medlem

Världen kommer gå under!! Folket kan inte spela PS3 under en dag! =D

Permalänk
Medlem

man kan ju få en bra laggfri dator från 4-6k

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Du kan inte jämföra så då varje konsol går bra mycket back.
En ps3'a kostar ju dryga 8000sek att tillverka, vilket ger back på ~ 4000sek.

I beg to differ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Du kan inte jämföra så då varje konsol går bra mycket back.
En ps3'a kostar ju dryga 8000sek att tillverka, vilket ger back på ~ 4000sek.

Tvivlar ju riktigt starkt att dem går minus flera tusen för varje konsol dem säljer, hur fan skulle det gå ihop?

Precis som en kompis i matsalen idag som berättade att han det alltid är 2+ odds vilket lag man än satsar på (satsa vinst eller förlust) vilket inte heller skulle hålla för betting företagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zee_13
Men och andra sidan missar ni spela som Forza, Metal Gear, Gears of War, God of War, Final Fantasy, Little Big Planet osv.

PC + PS3 + Xbox360 combo ftw.

Gears of War finns till PC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=41104

Permalänk
Medlem

Har en 80gb tjock version men den verkar ha klarat sig, vågar dock inte gå in på PSN förrän det säkert är löst!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Men konsollerna har ju inte funnits lika länge som datorn så det går ju inte att jämföra .Altså då menar jag hur länge ps3 har funnits jämfört med datorn

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

Sony dödade HD DVD formatet, därför jag skrev *never forget*

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

^ Fast å andra sidan så är ju PS3 en dator med lite modifierad mjukvara. I princip.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi
man kan ju få en bra laggfri dator från 4-6k

en dator med samma prestanda som en konsol?
Speciellt då en ex. 360 kostade det vid release, och klarar minst samma graffe som en "modern" dator för den summan klarar idag...
Datorer kan ge bättre grafik, men ger fler buggar och kräver ständiga uppdateringar/uppgraderingar, en konsol bara fungerar (förhoppningsvis).
Sony får se till att fixa detta snabbt, kunderna blir arga och folk tenderar att vara långsinta på konsolfronten (rrod någon?) medan alla PC-fans förlåter varje blunder direkt, lite skit får man tåla (som Vista enligt många)