Permalänk
Medlem

Bärbar speldator

Hallå!

Nu är det så att jag söker en bärbar speldator. Jag tänkte börja lira battlefield: bad company 2 när det kommer. Saken är att jag har en mycket dålig dator(stationär) som inte kommer att klara av spelet.

Jag söker därför en bra bärbar speldator som ska kunna klara av detta underbara spel galant. Skulle vara schysst om ni kunde länka några tips, ett pris som rör sig om 10 000- 12 000. Billigare desto bättre!

Recommended System Requirements
Processor: Any Quadcore Processor
Memory: 2 GB
Hard Drive: 15 GB for Digital Version, 10 GB for Disc Version
Video Memory: 512 MB (NVIDIA GeForce GTX 260)
Sound Card: DirectX Compatible
DirectX: 10
Keyboard and Mouse
DVD Rom Drive

Laters!

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har två fina datorer att rekommendera dig, då är det kvalité märken också,

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574463
Denna klarar det helt klart.

Denna är riktigt prisvärd när den kommer ut frågan är när
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558227

Asusen klarar det fint, dock är det ett ganksa mycket kraftigare grafikkort i MSIn men Asusen räcker gott och väl till,
Asusen är 17 tummare också med bra upplösning, MSIn är 15,4 tummare.
Frågan där är igentligen om hur mycket du rör på dig, flyttar du dig kanske bara ibland är det mycket skönare med större skärm men ska man röra runt på sig en del är det skönare med en mindre skärm då det skiljer i vikt en del och storlek såklart,
Båda grafikkorten har stöd för directX 11 och processorerna räcker mer än väl till spel.
Finns säkert någon hp för 12 13 tusen med ungefär samma specs men dessa två är dem som har öppnat mina ögon.
Själv ska jag köpa hem asusen direkt den kommer i lager och jag har samma krav på spel som du!
Bad company 2 & SC & D3 när det väl kommer ut.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, vi ses på BF!

Permalänk

Rekommenderade spec är väl typ specs. som garanterat kommer maxa spelet lätt. GTX260 är ju väldigt kraftigt, då jag antar att dom syftar på desktop versionen. Kolla i spel delen här på forumet, där finns en en tråd om bc2 betan. Kanske står nåt där om prestanda osv, den färdiga versionen kommer säkert att vara mkt bättre optimerad än betan också.

MSI datorn som visa länkade fixar garanterat att maxa bc2, frågan är som sagt när den finns i lager i sverige.

Det enda som finns i lager i sverige är väl hp envy 15. Den bör ligga ungefär i nivå med MSI'n vad gäller spelprestanda.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=540248

Tycker att asusen borde fixa det också trots att den inte uppfyller inte dom rekommenderade specsen, men som sagt så är dom nog tilltagna i överkant.

Permalänk
Medlem

jojo men det är alltid skillnad på teorin och praktiken, min stationära ska bara klara low men flyter på riktigt fint på medium och den är tre år gammal nu

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att skaffa en Bärbar Fajitaz, Köper du en Bärbar som ej går att uppgradera, så kommer då lagga på nya spel som kommer inom 1 år garanterat. Lägg pengarna på en stationär, du kan få en likvärdig dator stationär för 4k som är bättre än bärbar för 10k.

Permalänk
Medlem

Zedn: Om han säger att han vill ha en bärbar så finns det väl en anledning till det?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Zedn det verkar helt klart att du inte har någon större aning om vad du snackar om, först och främst så kommer dessa bärbara att hålla för spel i mer än ett år, minst två, efter tre år är dem lite ringrostiga men klarar säkert på low beroande på vilket spel det är om det inte sker ett stort genombrott i teknologin.
Ska man sedan uppgradera en stationär efter ett par år så krävs ofta en ny processor och nytt ram minne som matchar grafikkortet, det är inte bara att byta och slänga in en ny del då man oftast behöver byta ut flera saker, Då kommer kostanden att öka direkt och man tjänar helt enkelt på att köpa allt nytt.
Ta min dator som ett exempel, för tre år sedan la jag ner 15 tusen på den och då köpte jag igentligen det vassaste jag kunde få tag på, Nu så skulle jag inte banga på att byta ut emot ett nyare grafikkort men då det är så speciellt som att hela minnestyperna och funktionerna har ändrats så behöver jag byta mitt ram minne samt processor, hela kalaset för att jag anser att det skulle vara värt det hamnar på 5 6 tusen, Självklart är det inte såhär i alla fall men jag anser verkligen att stationära och bärbara åldras i ungefär samma hastighet.
Och som guppgupp säger, Han vill ha en bärbar för en andledning, till och med i pc för alla har dem vågat sig på att säga att de nyare bärbara verkligen kan kallas för desktop replacement, något som de aldrig har gjort förut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zedn
Det är inte värt att skaffa en Bärbar Fajitaz, Köper du en Bärbar som ej går att uppgradera, så kommer då lagga på nya spel som kommer inom 1 år garanterat. Lägg pengarna på en stationär, du kan få en likvärdig dator stationär för 4k som är bättre än bärbar för 10k.

Det finns faktiskt skäl till att folk vill ha bärbara, bland annat för att det är svårt att sitta med en stationär burk i knäet, när man ska åka bort någonstans och vill kunna spela utan att släpa med sig skärm och dator utan istället kan ta en bärbar som är lika stor och tung som en normal väska, t.ex. flyga, eller bara för att man känner att man inte orkar släpa med sig sin burk till ett tvådagars-LAN bara för att forsla hem allt efter 48 timmar.

Dessutom får du gärna försöka bygga ihop en dator för 4k som är likvärdig med en MSI GX640 med skärm, tangentbord, webbcamera samt bättre hårdvara.

EDIT: Den kostade 11k. Du kan få 4500 att bygga ihop din stationära med.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Mycket bra svar aenandrian, och på den senaste tiden har bärbart verkligen tagit ett stort skutt emot likvärdig prestanda, Klart att det är dyrare men det har sina fördelar.

Permalänk

Trevlig Tråd! Jag håller med de flesta, förutom zedn! Fajitaz, vi ses på fältet!

Visa, fina datorer du länkade!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av visa
jojo men det är alltid skillnad på teorin och praktiken, min stationära ska bara klara low men flyter på riktigt fint på medium och den är tre år gammal nu

Jepp, som sagt så bör det inte va nåt problem med asusen i praktiken. Sen har ju alla en egen definition på vad som är spelbart, vissa menar att allt under 80fps är ospelbart. Dom som gör det bör nog hålla sig till stationära datorer.

Väldigt olika också vilket spel det gäller, i fallout 3 tex har jag inga problem med 30fps. Men lirar jag cod 4 multiplayer tex så blir gameplayet lidande om det går under 45fps nånstans.

Min hp laptop borde inte klara vissa saker heller, men med lite överklockning av (4650)gpu 550 --> 690mhz så fixar den mycket mer än den borde. Vore intressant att se hur mycket det går att klocka 5650/5730. Borde inte vara omöjligt att knäcka 9k i 3dmark06 om det dom klockar lika bra som 4650.

Kan nog bli ny laptop för min del när gx640 dyker upp i lager

Permalänk
Medlem

Yes, Det fanns en demo version av asusen ovan på komplett vid 17 tiden idag, Tänkte slå till, men lika fort den kom up var den borta! surt det där, hoppas dem kommer in snart iaf. Skrev till komplett och frågade om dem hade mer info om när den kommer in, först fick jag svar på en helt annan dator för 12 tusen med samma namn tydligen, ( de kallar två datorer samma namn där) sedan frågade jag igen och då fick jag samma svar som det står i info fältet det där med 30 dagar som det nu har stått i ungefär en vecka, gullig kundsupport det där!
Är inte helt high på hur man klockar ett grafikkort, lust att förklara det lite närmare thereal om det inte är allt för mycket problem?

Permalänk
Medlem

Har en fråga, asusen jag har linkat till ovan, jag kan inte hitta den om jag använder deras lista längre, bara om jag använder direktlinken, kan någon annan pröva och se?

Permalänk

Samma här, dom kanske har fått så många förfrågningar på den så dom har plockat bort den från listan. Surt när man är sugen på att köpa så har ingen den i lager!

Den andra x77'an med i7 cpu'n känns ju inte alls lika prisvärd. I den prisklassen kan man få mer prestanda för pengarna. Du kanske får bita i det sura och ta 16" varianten, tror inte du kommer bli det minsta missnöjd med en sån heller

Jag använder ett program som heter gpu tool, hur enkelt som helst att använda.

http://www.techpowerup.com/downloads/1383/GPUTool_Community_T...

Permalänk
Medlem

Jojo väntar en vecka till och ser vad som händer, finns ju på inwharehouse också, vilket som förövrigt verkar vara samma affär som komplett, alla datorer som komplett har ensamrätt på finns där också!
Sedan finns det en exakt likadan version för 11 12 tusen med en 16 tums skärm.. förstår inte tanken? samma dator med mindre skärm för ett högre pris?
Dock så finns det billigare på andra affärer fast leveransdatum är 1 maj.
Schysst! ska kolla lite

Permalänk
Medlem

Kör du find max eller hur gör du ?
Försökte mig på det men det verkade inte som den ändrade,
Lust att förklara hur du gör med programmet?
vad som är acceptabla tempraturer etc
Och har du klockat det så du kör med den på det hela tiden eller loadar du bara vid tex spel?

Permalänk

Tänker du på denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=548297

Vad är det för dator du provat cpu tool på? Jag vill minnas att det är avsett för ati kort, och främst då mobila varianter. Jag har provat alla klock program jag känner till, och detta är det enda som funkar på mitt ati4650m.

Jag drog upp klocken 10mhz i taget, och hölll koll på temp. Till att övervaka tempen körde jag gpu-z. Finns temp övervakning i gputool också men den uppdaterar inte i realtid. Eftersom man inte ökar volten så är det risken att man bränner nåt minimal, möjligtvis då om man ligger på 99grader innan klock, men gör man det så avråder jag från klockning Så öka 10mhz i taget, och kör test for stability, är det ok, inga artefekter, öka 10 igen och gör om igen..

Enda problem jag fått nät jag överklockat för mkt är bluescreen, sen bootar datorn om och allt är som vanligt. Kan köra gpu på 710mhz halvstabilt, den fixar en runda i 3dmark 06 på 730mhz. Men som standard överklock kör jag 690mhz.

När jag suttit och lirat i några timmar och sen kollar temp. loggen i gpu-z så har gpu vart uppe på 76 vid något tillfälle och annars legat kring 73-75. Med laptopmått mätt så får det nog anses som bra, zalman kylplatta är på väg, borde göra susen för tempsen.

Jag drar bara igång gputool när jag ska spela, och överklockar då. Egentligen kan man ha det igång jämt för gpu klockar ju ner sig när kraften inte behövs.

Har inte riktigt pejl på hur jag lägger in bilder här asså, får kolla på det imorn när jag e lite piggare kanske. Du har inte börjat blicka över pölen nåt då? gx640 verkar ju finnas där

Permalänk

Funderar du nåt kring klockning eller så så är de bara du hör av dig, på PM eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av visa
Zedn det verkar helt klart att du inte har någon större aning om vad du snackar om, först och främst så kommer dessa bärbara att hålla för spel i mer än ett år, minst två, efter tre år är dem lite ringrostiga men klarar säkert på low beroande på vilket spel det är om det inte sker ett stort genombrott i teknologin.
Ska man sedan uppgradera en stationär efter ett par år så krävs ofta en ny processor och nytt ram minne som matchar grafikkortet, det är inte bara att byta och slänga in en ny del då man oftast behöver byta ut flera saker, Då kommer kostanden att öka direkt och man tjänar helt enkelt på att köpa allt nytt.
Ta min dator som ett exempel, för tre år sedan la jag ner 15 tusen på den och då köpte jag igentligen det vassaste jag kunde få tag på, Nu så skulle jag inte banga på att byta ut emot ett nyare grafikkort men då det är så speciellt som att hela minnestyperna och funktionerna har ändrats så behöver jag byta mitt ram minne samt processor, hela kalaset för att jag anser att det skulle vara värt det hamnar på 5 6 tusen, Självklart är det inte såhär i alla fall men jag anser verkligen att stationära och bärbara åldras i ungefär samma hastighet.
Och som guppgupp säger, Han vill ha en bärbar för en andledning, till och med i pc för alla har dem vågat sig på att säga att de nyare bärbara verkligen kan kallas för desktop replacement, något som de aldrig har gjort förut.

Jag vet mycket väl vad jag talar om "Visa". Jag syftade på den billigare datorn du länkade som kostar 10k, inte dator som ej har KOMMIT ut och kostar 13-16k som du länkade. Om du läste vad fajitaz skrev så ville han ha en för 8-10k och helst lägre. Kom inte till mig och säg att jag inte vet vad jag snackar om, och när du säger dessa "bärbara" menar du de som du länkade så ser vilken nörd som helst att det är fruktansvärd stor skillnad på dessa och går ej att jämnföra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Det finns faktiskt skäl till att folk vill ha bärbara, bland annat för att det är svårt att sitta med en stationär burk i knäet, när man ska åka bort någonstans och vill kunna spela utan att släpa med sig skärm och dator utan istället kan ta en bärbar som är lika stor och tung som en normal väska, t.ex. flyga, eller bara för att man känner att man inte orkar släpa med sig sin burk till ett tvådagars-LAN bara för att forsla hem allt efter 48 timmar.

Dessutom får du gärna försöka bygga ihop en dator för 4k som är likvärdig med en MSI GX640 med skärm, tangentbord, webbcamera samt bättre hårdvara.

EDIT: Den kostade 11k. Du kan få 4500 att bygga ihop din stationära med.

. Jag skiter fullständigt i den andra MSI GX640 ni länkade, jag snackade om den första datorn för exakt 10k. Jag känner fajitaz och han behöver inte ha skärm,webbcam,mus,tangentbord och hela tjosan eller OS. Det är då det går att prispressa en stationär. Jag gav han ett tips utöver det han önskade för, exakt det ni gjorde skillnaden är att mitt tips är inom hans prisklass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zedn
Om du läste vad fajitaz skrev så ville han ha en för 8-10k och helst lägre. .

Var då? Jag tycker det står 10-12k

Citat:

. Jag skiter fullständigt i den andra MSI GX640 ni länkade, jag snackade om den första datorn för exakt 10k. Jag känner fajitaz och han behöver inte ha skärm,webbcam,mus,tangentbord och hela tjosan eller OS. Det är då det går att prispressa en stationär. Jag gav han ett tips utöver det han önskade för, exakt det ni gjorde skillnaden är att mitt tips är inom hans prisklass.

Du sade aldrig att du valde den första bärbara att jämföra med. Dessutom försöker du bara bortförklara dig, eftersom du inte kan bevisa att man får en stationär för 40% av priset på en bärbar som är fullt fungerande med skärm OS och allt, för det är precis det man får med en bärbar och bara det är värt någon tusenlapp.

Kom ihåg att säga vilken dator du syftar på i fortsättningen, tack, eftersom alla inte är lika prisvärda.

PS. Förresten går det att uppgradera vissa delar bärbara, som processor eller hårddisk.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Mitt fel menade 10-12k skrev allting lite för fort. Förövrigt så rekommenderar jag fortfarande att fajitaz tänker över stationär. nog med OT nu.

Permalänk
Medlem

Zedn, du är verkligen ingen bra lyssnare, jag har talat om för dig att jag vill ha en bärbar. Jag söker en speldator för att jag vill lira nya BF och för att det väldigt flexibelt i mitt läge, när jag har min pappa i Göteborg och morsa i Skövde. Det är även enkelt att ta med sig en bärbar till lan osv.

Dessutom fyller jag 19 snart och tar studenten, åker in i lumpen, på helgerna kommer jag säkerligen pendla mellan farsan och morsan därför är bärbar det bästa alternativet för mig. Jag har heller aldrig haft en bärbar.

Tack för alla svar! Det blir nog MSI GX640 till slut, hoppas den släpps snart!

Permalänk
Medlem

Lycka till med din nya dator när den väl släpps!

Visa signatur