Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Min recension kommer att vara uppe på lördag eftermiddag/tidig kväll då jag vill se till att testa det mesta. Men till dess så kan ni få det här:

http://i1346.photobucket.com/albums/p685/AenarianSwe/temp_zps...

Datorn var inställd i switchable-läget och presterade ca 200 under det den borde göra, vilket verkar godkänt med tanke på diverse fel samt att Optimus inte fungerar helt klockrent.

Fasiken vad skumt. Kan det verkligen vara så udda? Min stationära jag sitter på nu fick ju exakt samma score:

P4118 with NVIDIA GeForce GTX 560(1x) and Intel Core i5-2500 Processor

Permalänk
Medlem

Det verkar vara runt det normala för GTX 765m.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Det verkar vara runt det normala för GTX 765m.

Måste gå att få lite bättre.
Razer och Asus laptops med samma gfx och processor lyckades få högre när man kollar och jämför på 3dmark sidan.

Permalänk
Medlem

Anandtech fick 4025 med Razer Blade 14, Pro fick 4176 enligt Ubergizmov och hos notebookcheck fick G750 4211?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Anandtech fick 4025 med Razer Blade 14, Pro fick 4176 enligt Ubergizmov och hos notebookcheck fick G750 4211?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok jag kollade direkt på 3dmarks resultatsida men det kan ju vara tweakade laptops med runt 4400 i score.
Både grafik och processor fick högre individuell poäng med din dator men konstigt nog var "combined" rätt mycket lägre - därav samma poäng som min stationära.
Kanske går att få upp combined genom lite tweaks.

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Mina 7970M CF hänger fortfarande med bra
Blir till att köpa en ny m18 nästa år när innan tjejen slutar plugga så man kan ta del av den underbara rabatten ^^
Ska dock tilläggas att mina 7970m är övercklockade en smula och kör på lite högre volt än orginal.

Tror dock jag kommer att köra Nvidias kort nästa gång för att prova på hur dom är

EDIT: Jag är inget fan av Optimus så därför det blir en m18 igen då detta inte finns på denna modellen.
Funkar ibland jättebra och för vissa så har det en tendens att ställa till det lite, men inte utan att det går att fixa såklart
(Gäller även AMD:s enduro)

http://i1168.photobucket.com/albums/r490/Tazadar666/7970mcf.p...

Måste fråga, hur lyckades du öka spänningen på dina 7970M? Blev du tvungen att flasha in ett nytt vbios på dom? Vad för överklockningsprogramvara använder du?

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte alls den nya designen - Den är ju så där batmobil-flashig som jag var så nöjd att gamla inte var =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag gillar inte alls den nya designen - Den är ju så där batmobil-flashig som jag var så nöjd att gamla inte var =(

Det är insidan som räknas, och det är 100% Alienware.

Jag har känt lite på de tidigare, och jag tycker att den nya känns bättre. Sedan så är belysningen mildare överlag. Men visst, smaken är olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Alienware 14xr2 och gillade den starkt. Ångrade att jag sedan sålde iväg den men grafikkortet var lite i underkant på den även när den var ny tyckte jag.
Gillade hela gummistrukturen och grillen i fram men vi får se hur den nya känns när den kommer nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Måste fråga, hur lyckades du öka spänningen på dina 7970M? Blev du tvungen att flasha in ett nytt vbios på dom? Vad för överklockningsprogramvara använder du?

Jag använder mig av http://forum.techinferno.com/tech|inferno-vbios-patcher/ för att göra en egen VBIOS fil och sätta in de parametrar jag vill ha.
Där kan du öka, spänning samt clocka P:parametrar (P0, P1 etc etc)

Sen flashar man i DOS med ATIFLASH. Finns all info på Techinfernos sida.
Jag har aldrig misslyckats med mina flashningar, men finns alltid en liten risk ändå

Har du för ny VBIOS på ditt kort så kommer det inte att fungera, det ser du när du laddar din orginal vbios i patchern, du kommer får väldigt märkliga siffror.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Jag använder mig av http://forum.techinferno.com/tech|inferno-vbios-patcher/ för att göra en egen VBIOS fil och sätta in de parametrar jag vill ha.
Där kan du öka, spänning samt clocka P:parametrar (P0, P1 etc etc)

Sen flashar man i DOS med ATIFLASH. Finns all info på Techinfernos sida.
Jag har aldrig misslyckats med mina flashningar, men finns alltid en liten risk ändå

Har du för ny VBIOS på ditt kort så kommer det inte att fungera, det ser du när du laddar din orginal vbios i patchern, du kommer får väldigt märkliga siffror.

Okej, jo jag har flashat alla mina tidigare kort men det har varit för stationära burkar samt min tidigare laptop med 5870M men då var det bara ett kort.

Permalänk
Medlem

Under full belastning och allting på max så klarar den ca 1:05 på batteri. Det är självklart sämre än ni allt som oftast kommer uppleva, men en bra indikator på minsta batteritid.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Under full belastning och allting på max så klarar den ca 1:05 på batteri. Det är självklart sämre än ni allt som oftast kommer uppleva, men en bra indikator på minsta batteritid.

Tack för informationen. Missförstå mig inte nu men jag tycker att allt snack om batteritid till bärbara speldatorer som t ex Alienware är märkligt. Jag kanske är unik i mitt tänkande men jag skulle aldrig sitta på bara batteri och spela. Som sagt jag kanske är unik i de tankarna men jag ser inte riktigt ett läge där jag skulle sitta utan någon strömförsörjning och spela för fullt. Hur resonerar ni andra? En 17" bärbar (som i mitt fall) släpar jag heller inte med mig till soffan och chillar med. Då blir det en "platta" eller min lilla m11x r2. Resonerar jag fel?

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Du resonerar enligt ditt perspektiv, om det vore fel så får vi underkänna större delen av mänskligheten.

Det är väldigt få personer som skulle sitta på batteri och spela en längre tid, eftersom att det innebär a) de kommer behöva avbryta efter ett kortare tag, kanske 1-2 h, vilket kan störa spelet, och b) datorn presterar oftast sämre om strömtillförseln stryps. Visst är det trevligt att kanske kunna spela något lättare på tåget eller flyget, men det är inte speciellt ofta jag får möjligheten att göra det. Det viktigaste är ändå batteritid för lättare arbete.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Instämmer. Jag bara menar att även om du sitter på buss, fly, tåg eller bibliotek så har du ändå alltid (i alla fall 99 % av alla fall) tillgång till ett strömuttag i väggen. Släpar jag väl med mig min 17" dator så är inte strömkabeln jättesvår att ha med mig också. Alltså, batteriet används (enligt mig och mina tänkbara situationer) bara om du lite käckt behöver flytta dig i din bostad, sitter i trädgården eller på båtbryggan och i samtliga situationer så föredrar jag (om man nu har det) en platta eller en betydligt lättare/mindre dator.

Kanske en meningslös fundering/åsikt från min sida men jag var tvungen att ventilera det. Det har legat och grott inom mig for so long

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Min recension kommer att vara uppe på lördag eftermiddag/tidig kväll då jag vill se till att testa det mesta.

Jag väntar med spänning! Det e ju helgens höjdpunkt vi snackar om här Känn ingen press på att leverera

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem

Eftersom jag nog var en av de första i Sverige som fick sin Alienware, så är det väl upp till mig att skriva en recension. Först vill jag dock tacka Dell och framförallt Alexandra på Customer Care för deras utmärkta support. Det är första gången som någon ringer upp mig dagen efter att jag får en dator och frågar om det är några problem med den. Fortsätt på det här sättet och ni kommer att få en trogen kund i framtiden! Nu till recensionen.

Beställning och Frakt

Det tog ca en månad för datorn att levereras, men det är inget fel. Jag beställde så fort det gick här i Sverige och mitt beräknade leveransdatum var 22/7. Nu fick jag den redan 8 juli, så det var klart över förväntan. Beställning i sig gick väldigt smidigt, men jag önskar att Dell gav lite mer information om bland annat skärmen och garantiavtalen när man konfigurerade sitt system. Att behöva leta reda på allting var inte det roligaste. Jag vet dock med mig att vissa har haft problem med att deras beställningar annulleras, men det beror snarare på bristande tillgång och hög efterfrågan tror jag.

Vägen var Shanghai (3/7) - Incheon (4/7) - Almaty (5/7) - Warzawa (5/7) - Köln (6/7) - Stockholm Arlanda (8/7), med leverans samma dag som den anlände. Jag bör dock tre kilometer från Arlanda fågelvägen, så det är relativt lätt för UPS att köra ut.

Vad fan var det jag köpte egentligen?

Detta var min konfiguration, och allt testades därefter:

Swedish Windows 7 Home Premium SP1 (64 BIT)
Intel Core i7-4700MQ (6MB Cache, up to 3.4GHz w/ Turbo Boost)
8GB Dual Channel DDR3L at 1600MHz (Hyundai Electronics)
14.0 inch (355.6 mm) WLED FHD (1920 x 1080) Anti-Glare Display (AUO 113D)
256GB mSATA Boot (Lite-On LMT256) + 750GB 7200RPM SATA 3Gb/s (WDC WD7500BKT-7)
Slot-Loading 8x SuperMulti Drive (DVD/R/RW)
NVIDIA GeForce GTX 765M with 2GB GDDR5
Killer NIC 1202 802.11n WiFi
4 Year Hardware Support - Next Business Day
1 year Accidental Damage Protection

Totalt pris inkl. studentrabatt var ca 20000.

Datorn var förvänansvärt fritt från skräp, vilket självklart ger bättre intryck än en med Norton 30 dagar och annat skit. Det som följde med var Alien Command Center, vilket reglerar lite olika saker (se bilder), Alien Autopsy som är ett diagnostiseringsprogram, Alien Respawn för systemåterställning och säkerhetskopiering samt Dolby Audio. Inget onödigt alltså!

Det följer även med några bakgrundsbilder och profilbilder för Windows. Datorn har dessutom ett eget starttema.

"P12-datorer med en ful plastlogga"

Alienware är ett kontroversiellt märke, mycket beroende på deras prissättning och utseende. Det första tänker jag inte ens gå in på nu, men det senare är självklart en fråga. När många tillverkare försöker göra kuvert av aluminium eller kolfiber så går Alienware sin egen väg och har en väldigt speciell, och enligt mig intressant och vacker design, specielt med den nya. Det mest framträdande är att plasten på locket är helt ersatt av aluminium, som i mitt tycke kontrasterar väldigt bra med den svarta platsen på kanterna. Undersidan har även den fått ett litet lyft i och med att de har utökat luftintaget som nu täcker mer än en tredjedal av botten. Framsidan lutar numera uppåt mot dig istället för nedåt som tidigare, vilket många verkar ogilla då grillen ändras. Själv så stör jag mig inte så mycket, men den var nog lite snyggare innan. Insidan är täckt av svart soft touch, vilket verkar vara en form av silikon vad jag har hört, men rätta mig gärna. Den är väldigt trevlig att ha händerna på, men drar åt sig fett, så den kan behöva rengöras ofta. På det stora hela är jag nöjd med designen och föredrar den framför M14x, men alla är olika.

Byggkvalitetsmässigt finns det absolut inget att klaga på, snarare tvärtom. Du kan absolut döda någon med den och sedan utan problem starta ett spel, allt tack vare den solida konstruktionen och tyngden. Locket är som jag tidigare nämnde av aluminium och trycks inte in alls även om jag trycker med lite kraft i. Ramen är gjord av magnesium och gör datorn väldigt stabil; man kan utan problem lyfta den i ena hörnet och bära den så, om man nu klarar vikten. Det är nämligen ingen lätt dator med sina 2,77 kg och den är betydligt tjockare än sina kamrater i 14"-segmentet, där orsaken verkar vara ODD:n. Den extra otympligheten är dock inget större problem då den ger datorn ett massivt intryck, till skillnad från många tunnare som känns lite svaga. Dessutom så gillar tjejer muskler. Men den hade gärna fått vara både smalare och lättare, som sagt.

Även belysningen är ett av Alienwares kännetecknande drag, och den har ändrats lite. Locket har numera två strimmor nedanför loggan, botten är även den belyst med två strimmor men det mest framträdande är pekplattan som är helt belyst istället för att bara ha ljus runt kanten. Tangentbordet har också fått en översyn och tangenterna är enbart belysta från tecknet och inte runt kanten, även om det läcker igenom lite ljus mellan dem som fortfarande skapar en tydlig gräns. Det är väldigt enkelt att konfigurera via Alienware Command Center, där man kan välja individuell belysning för tio olika zoner. Sedan så finns det externa program som utnyttjar det, t.ex. Battlefield 3, där man har vit belysning i normala fall och röd när man har låg hälsa. Det finns även alternativ för pulserande ljus samt självklart en möjlighet att stänga av det helt och hållet.

Se bilden under konfiguration för inställningarna av belysningen

Skärmen och högtalarna

Skärmen är som ni vet en AUO 113 D Full-HD IPS skärm med LED-belysning och 72% färgomfång, oavsett vad vissa här vid forumet envisas om. Och den är riktigt bra. Med en ljusstyrka på 300 nits och i princip hur stora betraktningsvinklar som ni vill framifrån. Förväntar ni er en bild genom locket måste jag göra er besvikna. Antireflexbeläggningen är även det fungerande och man kan utan problem läsa i solen om man nu inte ha svagaste ljusstyrkan och solen mitt i skärmen, och jag uppfattar den inte som speciellt grynig. Färgåtergivninge är i min mening väldigt bra förutom vita områden som jag tycker får en svagt, svagt gul nyans, och den skulle nog tjäna på en kalibrering. Även med detta lilla irritationsmoment så är den ett måste om man ska beställa datorn, väljer man den sämre skärmen kan man lika gärna köpa en laptop för halva priset.

Ljudet är även det en höjdpunkt. Jag är förvisso ingen audiofil, men enligt mig så är det klart bättre än det som min ASUS G73:a förmådde trots sin större storlek, vilket är ett ganska bra framförande av en fjortontummare. I ärlighetens namn kan jag inte gå över halva ljudstyrkan då det börjar göra ont i öronen, men detta är som sagt högst individuellt. Det som är inte det är dock att Klipsch har gjort ett väldigt bra jobb här!

Jag kom inte på något bra att skriva som titel för tangentbordet

Tangentbordet är en klar höjdare, och troligtvis det bästa jag känt på en bärbar dator. Tangenterna är sköna att trycka vare den gummerade ytan, och de har en bra slaglängd och ger ifrån sig ett trevlig ljud. Men det absolut bästa är att det inte böjer sig överhuvudtaget tack vare en stålplatta under tangentbordet. Jag skulle fortfarande inte rekommendera er att drämma till det med knytnäven när ni blir dödade av noobs, men det bör klara mer stryk, än de flesta. Så medan min tidigare dator numera låter som att den faller isär när man skriver något så är det enda som hörs från denna tangenterna själva. Tjockleken gör dock att kanten skaver lite lätt på handlederna vid längre användning, så försök att hitta en bekväm position alternativt bär handledsksydd.

Det finns även ett flertal olika funktionskombinationer för att ersätta saknade media- och numpadknappar. Dessa är:

Fn+F1: Byt till extern skärm, Fn+F2: Aktivera/Avaktivera trådlöst, Fn+F4: Mata ut CD/DVD
Fn+F5: Aktivera/Avaktivera Optimus (kräver omstart!), Fn+F6: Stäng av ljudet, Fn+F7: Sänk ljudet, Fn+F8: Höj ljudet
Fn+F10: Starta/stäng Alienware Prestandaövervakning, Fn+F11: Aktivera/avaktivera pekplattan, Fn+F12: Aktivera/avaktivera AlienFX (belysningen)

Tyvärr så önskar jag att de även hade inkluderat en möjlighet att ändra skärmens ljusstyrka via tangenterna istället för att lämna Fn+F3 och Fn+F9 oanvända, alternativt något annat. Detta är ett litet minus.

Pekplattan är vad jag kan säga helt okej. Den är responsiv, det finns stöd för vissa gester, även om dessa måste aktiveras via Synaptics program, och lyser trevligt. Man kan avaktivera den med ett funktionskommando, men annars så lyser den upp om den används och slocknar efter ett par sekunder utan att något berör den. Jag skulle vilja jämföra med min ASUS:s pekplatta, men då den senare är trasig kan jag bara konstatera att Alienware 14s är den bättre av just de här två.

En sång om is och eld

Enligt min erfarenhet uppskattar ytterst få personer att deras dator brinner upp, utan de föredrar att surfa på något som inte har blivit en bit glödkol. Hur bra är då Alienware 14 temperaturmässigt?

Rätt bra. Den högsta uppmätta grafiktemperaturen var 74 grader under OCCT Perestroika och diskret läge, men jag tror att den kan gå högre om den får stå. Jag vet att 77 grader är en artificell gräns för de större när de inte använder Optimus, och jag tror att samma gäller här. Detta borde kunna ändras med nytt vBios bland annat. I switchable låg den som högst på 68. CPU:n blir betydligt varmare och max ligger omkring 86 grader. Detta ska dock inte vara någon större fara då den kan hantera upp till 95 i alla fall. Idle var runt 50 grader för grafikkortet och 55 för processorn. Datorn i sig blev varm runt handledsstödet samt tangentbordet, men inte jätteobehagligt. Lika sval som min äldre är den inte, men den saknade varma komponenter direkt under handlederna vad jag vet.

Sen så är det även fläktljudet. Under lätt användning hörs det knappt alls, och är antingen helt avstängd eller långsamt snurrande, lite beroende på innetemperatur. Ibland drar den igång för några sekunder, men det håller inte i sig vad jag har märkt. Med utetemperatur på 26 grader så hör man den lite lätt i bakgrunden om det inte spelas något annat. Under spel och mer krävande applikationer är det en annan historia. Den börjar dra igång lite lätt när man närmar sig 60 grader, men vid 67-68 så börjar den bli väldigt hörbar. Det är dock långt ifrån sin gasturbin till föregångare som säkert kunde höras genom några dörrar, och låter ungefär som en optisk läsare enligt mig, men för de som är känsliga för detta så rekommenderas hörlurar alternativt en annan dator.

Maxar den Crysis?

Nej. Men trots det är så prestandan väldigt bra, och det är nog snarare ett problem drivrutinerna är något annat. Prestandan var överlag som förväntat och ligger fortfarande i topp bland 14"-datorer. Dock är det rekommenderat att ni byter till diskret läge då Optimus kan krångla om ni ska spela.

Datorn har två lägen; ett där endast GTX 765m-kortet är igång och ett där det byter mellan det integrerade Intel HD4600 och det diskreta. Vid spel rekommenderar jag det förra, då Optimus krånglar lite och använder HD4600 i spel, vilket inte är speciellt kul. Som ni märker så krånglade dock drivrutinen lite när man var i det diskreta läget, men prestandan drabbas inte vad jag märkte. Dock krävdes det några omstarter för att allt skulle fungera. Första gången startade den i 800x600 och andra gången utan tillgång till Nvidias kontrollpanel, men efter det så flyter det på bra. Det krävs dock en reboot för att byta.

SWITCHABLE

DISKRET

Jag tycker det är lite kul hur jag får bättre prestanda med Optimus på 3dMark11 men sämre i PCMark. Nåja, ingen är perfekt.

Sedan så finns det självklart andra saker i livet än spel, även om det är få. En SSD är alltid trevligt i datorn och den här startade enligt egen uppmätning på 26 sekunder. Ni får själva avgöra om det är bra eller inte, jag är mer än nöjd efter att ha bytt från ett system med 7200 rpm-diskar.

Vid strömavbrott - hur göra?

Få panik.

Som med många andra speldatorer är batteritiden lidande. Du kommer inte att kunna klara ut Skyrim utan en strömsladd inkopplad, och inte heller Call of Duty, men det hade ni nog inte förväntat er. Den är duglig för vad den är, men Alienware kommer inte att vinna några priser i uthållighet. Däremot så kan du säkert hinna se en DVD-film eller två, jag ska testa det så fort jag får tid. Detta är i alla fall ett mått på maximal samt minimal tid batteriet räcker:

(Notera att de två fälten i mitten är tomma då jag inte hunnit mäta, men det kommer att ändras inom några dagar)

Det är självklart inte en bra batteritid oavsett hur man ser på saken, men jag förväntade mig inte speciellt mycket.

Slutplädering

Ja, vad kan jag säga? Bortsett från några mindre problem som säkert kommer att lösas inom tid (drivrutiner, skärmens behov av en lättare kalibrering, 'låga' temperaturbegränsningar) och några som stannar (fläkten, temperatur vid tangentbordet, tjocklek och vikt, batteritiden, framkanten), så är det min drömdator. Tyvärr så kommer det nog inte finnas något som passar hundraprocentigt och jag är övertygad om att man alltid kommer kräva något bättre, men eftersom man måste kompromissa så tycker jag att Alienware 14 kommer närmast av alla datorer i dagsläget.

Prestandan är helt i nivå med förväntningarna och bra mycket bättre än den absoluta majoriteten av markanden idag, speciellt med tanke på att det storleksmässigt fortfarande är en rätt liten dator. Det främsta skälet är dock att den verkligen utstrålar kvalitet. Datorn är helt otroligt välbyggd enligt mig och varken knakar, böjer eller lider av andra brister. Skärmen är bland det bästa som finns på marknaden och visar att de verkligen försöker ligga över snittillverkaren, likaså högtalarna och tangentbordet med sitt metallstöd. Även Dells utmärkta support bidrar till ett otroligt fint helhetsintryck som definitivt väger upp de negativa sidorna.

Den må komma från yttre rymden, men den är helt och hållet anpassad för ett liv på jorden. 8,5/10.

Hoppas jag inte har glömt något nu...

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Jag väntar med spänning! Det e ju helgens höjdpunkt vi snackar om här Känn ingen press på att leverera

Jag kan verkligen inte hålla mina tidsuppskattningar, men men. Här är den.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk

Ett stort tack Aenarian, för denna utförliga recension! Kul att du kan ge en såpass objektiv inblick i ditt eget inköp

Jag skulle vilja ställa en liten fråga på detta, om det går för sig...

När jag beställde min för ett par dagar sedan så fanns det bara ett alternativ på skärm (som jag noterat i ett tidigare inlägg). Ska jag anta (hoppas) att det oxå är en IPS-panel? Eller har du beställt nåt som inte jag kunde beställa? ...

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Ett stort tack Aenarian, för denna utförliga recension! Kul att du kan ge en såpass objektiv inblick i ditt eget inköp

Jag skulle vilja ställa en liten fråga på detta, om det går för sig...

När jag beställde min för ett par dagar sedan så fanns det bara ett alternativ på skärm (som jag noterat i ett tidigare inlägg). Ska jag anta (hoppas) att det oxå är en IPS-panel? Eller har du beställt nåt som inte jag kunde beställa? ...

Tveksamt om jag är objektiv. Snarare rosenskimmer med tanke på att många inte skulle acceptera vare sig priset eller vikten.

Jag beställde helt enkelt billigaste modellen med FullHD (den för 14,5k kr) och uppgraderade därifrån. Det bör därför vara samma skärm i båda.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Tveksamt om jag är objektiv. Snarare rosenskimmer med tanke på att många inte skulle acceptera vare sig priset eller vikten.

Jag beställde helt enkelt billigaste modellen med FullHD och uppgraderade därifrån. Det bör därför vara samma skärm i båda.

Sicken härlig läsning så här på söndagsmorgonen! Den som väntar på nått gott (tungt & dyrt )... Tror bestämt jag läser din recension en gång till

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem

Ja, men det kanske var så att de hade ett begränsat lager och nu har de bytt till billiga TN-paneler. Vem vet, du får kanske en överraskning när du öppnar lådan.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Ett stort tack Aenarian, för denna utförliga recension! Kul att du kan ge en såpass objektiv inblick i ditt eget inköp

Jag skulle vilja ställa en liten fråga på detta, om det går för sig...

När jag beställde min för ett par dagar sedan så fanns det bara ett alternativ på skärm (som jag noterat i ett tidigare inlägg). Ska jag anta (hoppas) att det oxå är en IPS-panel? Eller har du beställt nåt som inte jag kunde beställa? ...

Om man konfigurerar den billigaste modellen så kan man tyvärr bara ha den sämre skärmen (om jag förstått allt rätt).

/Fredric

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Tveksamt om jag är objektiv. Snarare rosenskimmer med tanke på att många inte skulle acceptera vare sig priset eller vikten.

Jag beställde helt enkelt billigaste modellen med FullHD (den för 14,5k kr) och uppgraderade därifrån. Det bör därför vara samma skärm i båda.

Skrivet av vexxan:

Om man konfigurerar den billigaste modellen så kan man tyvärr bara ha den sämre skärmen (om jag förstått allt rätt).

/Fredric

Jag tog inte den billigaste modellen... Det fanns 4 startkonfigurationer att välja på och jag valde nr2 av 4. På de 2 dyraste modellerna kunde man välja till 120Hz 3D-skärm, men jag antar att det är en annan panel än den vi snackar om här?

Jaja... Jag får väl helt enkelt vänta å se när den dyker upp

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem

Bra review Aenarian. Själv sitter jag och väntar på min 17 tummare. Den ska levereras 2 augusti, hoppas jag får den tidigare dock. Jag antar att jag också kommer vara en av de första som får min. Om ingen annan recenserat sitt Alienware 17 köp så lovar jag att göra en LITEN review och posta här. Den kommer inte vara i närheten så utförlig som din på grund av tidstjuvarna jobb, barn och fru men lite grundläggande fakta och testsiffror ska jag nog kunna leverera.

Ha en skön helg!

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Jag tog inte den billigaste modellen... Det fanns 4 startkonfigurationer att välja på och jag valde nr2 av 4. På de 2 dyraste modellerna kunde man välja till 120Hz 3D-skärm, men jag antar att det är en annan panel än den vi snackar om här?

Jaja... Jag får väl helt enkelt vänta å se när den dyker upp

Den billigaste modellen, utan FullHD, är den med 1366x768. Den andra i raden, som kostar 14,5k kr, dvs den billigaste som kommer med en FullHD-skärm, är den jag valde.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Den billigaste modellen, utan FullHD, är den med 1366x768. Den andra i raden, som kostar 14,5k kr, dvs den billigaste som kommer med en FullHD-skärm, är den jag valde.

Då valde jag "samma" som dig fast 17"... Återstår att se när den kommer om det är en IPS som din...

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Då valde jag "samma" som dig fast 17"... Återstår att se när den kommer om det är en IPS som din...

Jaha, du köpte 17", det måste jag ha missat. Den har bara TN-paneler, dock väldigt bra om jag har förstått allting rätt. Tyvärr så lider den som alla andra TN-paneler av sämre betraktningsvinklar.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

20000??
Betalade 13 för min inkl studentrabatt med samma konfig förrutom hårddisken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glo0m:

20000??
Betalade 13 för min inkl studentrabatt med samma konfig förrutom hårddisken!

Och du hade 4 års garanti, samt 1 års olyckskadeskydd?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.