Hårddisken svarar bara ibland!

Permalänk
Medlem

Hårddisken svarar bara ibland!

Tjenare!

Jag köpte en "Hitachi HDT721010SLA360 16MB 1TB" för ungefär 3-4månader sedan som jag använder som lagrings hårddisk.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346026 Saken är den att typ förra veckan så fanns den inte som enhet (E:) när jag startade datorn, men när jag startade om den kom det upp som vanligt och så händer det typ så varannan gång jag startar datorn.

Jobbigt som fan, men det konstiga är att ingenting är borta från hårddisken. och det är typ 3e gången jag får upp den som ny masiknvara i aktivitetsfältet.
måste jag formatera om skiten eller lämna in den?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

kommer den upp i bios även de gånger du inte hittar den via utforskaren?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Kan vara SATA kabeln som är dålig, eller att moderkortet har lite problem känna av hårdisken, så byta SATA port kan också vara en ide, vet att en del P35 baserade moderkort hade vissa liknade problem med sånt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Finns det inte någon timer inställning i bios att den ska vänta x antal sekunder
på hårdvara typ diskar och DVD vid uppstart. Du kan prova att skruva upp värdet där och se
om det löser problemet. Jag hade liknande problem och då var det det som löste
problemet.

/Olle

Permalänk
Medlem

olle, jag tror att det är någonting sådant, för att när jag trycker på "tab" så kommer det upp att den läser in (alla) saker kopplade till datorn och då svarar den oftast. men hur skruvar jag upp timern? och vad heter den?
gustavsson det spelar heller ingen roll vilken av SATA portarna jag tar så ska testa byta kabel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad

vet inte...

Permalänk
Medlem

Har samma problem p åen samsung f1 på denna rigg.

Testat olika portar samt olika kablar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baylarn
olle, jag tror att det är någonting sådant, för att när jag trycker på "tab" så kommer det upp att den läser in (alla) saker kopplade till datorn och då svarar den oftast. men hur skruvar jag upp timern? och vad heter den?
gustavsson det spelar heller ingen roll vilken av SATA portarna jag tar så ska testa byta kabel!

I min Bios ligger det under Advanced BIOS Features och på raden står det
Delay for HDD (Sec)

Du får leta efter något liknande jag har Gigabytekort.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad

Nej det gör den inte!

och olle, jag har stoppat timern på 35sek som är längst!
börjar fundera om det är SATA Kabeln, för att hårddisken snurrar ju även fast den inte läser

Permalänk
Medlem

Ja då är det helt säkert något annat, jag ändrade från 0 till 3 eller något.

/Olle