Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Saknar gamla, svala grafikkort!

Permalänk

Saknar gamla, svala grafikkort!

Jag hade för ett tag sedan ett Geforce 9600GT med en Accelero s1 med random 12v 120mm på den som låg på 29 grader idle och 35 grader i load.

Har nuförtiden ett Palit GTX 275 och jag saknar verkligen mitt gamla kort för att det var så svalt och härligt. Jag har visserligen ingen eftermarknadskylning på GTX 275 men det ligger på 48 grader idle och härliga ~80 i load.

Jag är väl medveten om att GTX 275 är mycket kraftfullare och slukar mer ström men jag är ändå smått besviken på temperaturerna, speciellt 48 grader i idle med 40% fanspeed! Varför drar den så mycket vid idle?

Någon som känner likadant?

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tänkte gå lite offtopic när jag ändå skapar en tråd!:

Vet någon någon bra luftkylare till GTX 275?

Har kollat mycket på Accelero Extreme 280, Setsugen och T-RAD2 men många klagar på VRM temperaturerna! Jag kan dock inte läsa av dessa temperaturer med GPU-z men jag vill ju inte att kortet brinner upp om jag byter från stock.

Något jag ska testa är dock att ta bort de 2 fläktarna och kåpan på mitt 275 och spänna fast en 120mm där och se vad som händer!

Såhär ser Palit GTX 275 ut:

http://images.bit-tech.net/content_images/2009/04/palit-gefor...

Tack för mig och ha en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

70 är inte mycket för ett grafikkort nu för tiden ;P 100 är men inte 70 ;P

Permalänk

Testade nyss tempen i Furmark och fick runt 80 till och med! Det blir ju inte så varmt i spel, men ändå! Editade tråden också

Permalänk
Medlem

Jag saknar ATI rage (eller mach64) som höll sig jummet utan kylfläns. Använder faktiskt en i en server pga låg effekt.

Men testa du en 120 mm, jag har gjort det på ett 4850 och tystare blev det iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Att kretsar drar rätt mycket i vila beror på strömläckage i kretsarna (har blivit värre nu när transistorerna krympts). Power gating (http://en.wikipedia.org/wiki/Power_gating) är en teknik som man kan använda för att helt få ner strömläckaget. Man helt enkelt bryter strömförsörjningen till en del av eller hela kretsen.

I AMD's kommande Llano (första Fusion-kretsen) har de t ex byggt en ring runt varje kärna så den kan stängas av helt när den inte behövs.

Man kan iofs få ner effekten lite av att köra med lägre klockfrekvens och spänning i vila. Clock gating också. Men strömläckaget kommer fortfarande finnas där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Om du klagar på nuvarande kort vill du nog inte veta TDP på Fermi.
Ryktet säger att det ligger på 298w
http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=4283684&po...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Rekordmedlem

Amds kort drar relativt lite, men varför inte köra med integrerad grafik om du vill ha låg effekt, det funkar ok till allt utom spelande och nu kommer ju även intel med grafik i sina ny cpus, man kan även underklocka grafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Amds kort drar relativt lite, men varför inte köra med integrerad grafik om du vill ha låg effekt, det funkar ok till allt utom spelande och nu kommer ju även intel med grafik i sina ny cpus, man kan även underklocka grafiken.

Det skulle jag gärna göra med det är ju så att jag spelar en hel del! Det skulle vara soft om man kunde stänga av grafikkortet och köra integrerat när man bara surfar dock!

Permalänk
Medlem

Ni ska inte klaga; mitt idlar 60° i idle med 37% fläkthastighet... Den går runt 80+ när man spelar och den har maxat 92° i gmod.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Ni ska inte klaga; mitt idlar 60° i idle med 37% fläkthastighet... Den går runt 80+ när man spelar och den har maxat 92° i gmod.

Fyfan, men du har klockat ditt kort eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Amds kort drar relativt lite, men varför inte köra med integrerad grafik om du vill ha låg effekt, det funkar ok till allt utom spelande och nu kommer ju även intel med grafik i sina ny cpus, man kan även underklocka grafiken.

Ja, jag har hört otroliga siffror på tex ati 5770 som skulle idla på 16w, då lär det inte bli speciellt varm eller hur?

Permalänk

Vad jag vet så följer inte ditt GTX275 referensdesignen. Så någon Accelero Extreme 280 kommer du inte få dit utan att såga och fixa lite. Jag satte dit en sådan kylare på mitt Gainward GTX275 som följer samma design som ditt palit och har samma kylare original. Har temps på 60 i load nu. Men det krävdes som sagt moddande av kylflänsarna. Det var definitivt värt det. Låter på högsta fläktvarv lika högt som standard på lägsta.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanicOutPut
Vad jag vet så följer inte ditt GTX275 referensdesignen. Så någon Accelero Extreme 280 kommer du inte få dit utan att såga och fixa lite. Jag satte dit en sådan kylare på mitt Gainward GTX275 som följer samma design som ditt palit och har samma kylare original. Har temps på 60 i load nu. Men det krävdes som sagt moddande av kylflänsarna. Det var definitivt värt det. Låter på högsta fläktvarv lika högt som standard på lägsta.

Det låter ju trevligt! Så synd att man måste hålla på att modda något man köper för 500 spänn dock.

Permalänk

48 grader i idle är ju ingenting. Spela roll liksom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Gränsen går vid 105 grader...

http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gtx_275_us.html

Javisst går gränsen där, men det är ju fan sjukt att ha så varma prylar i datorn! Det känns bara mycket bättre om det är svalare såklart och antagligen så håller det längre också!

Jag är bara lite störd av mig (antagligen fler här på SWEC) som tycker om att prylarna "mår bra". Typ samma sak att tycka synd om en bil som är otvättad eller har för lite olja!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intelli32
Det låter ju trevligt! Så synd att man måste hålla på att modda något man köper för 500 spänn dock.

Jo det kan jag hålla med om. När jag köpte mitt köpte jag det för att det sades att det skulle vara ganska tyst. Men enligt min mening, nej det var det inte. Men hade man vetat det innan hade man köpt ett standardkort och bytt kylare enklare. Notera förresten att jag får 60 grader med ett luftflöde i burken, utan det så kan du nog komma upp i 70 grader om du har otur. Men det är ändå helt okej tycker jag (och då får man inte glömma att jag kom upp i 90 grader med furmark).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intelli32
Fyfan, men du har klockat ditt kort eller?

Nope, men det är fabriksklockat.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080