Tror ni SONIM XP3.2 QUEST är en bra telefon?

Permalänk
Avstängd

Tror ni SONIM XP3.2 QUEST är en bra telefon?

Hejsan!

Jag undrar om SONIM XP3.2 QUEST är en telefon som kan vara bra att ha? Den har inte 3G (men det kanske inte gör så mycket då 4G är på gång?) men förutom detta verkar det vara en bra telefon, då den bla. verkar ha - vilket är viktigast för mig då jag inte surfar, utan mest sms:ar - stöd för 1 000 sms, programvara om man vill synka med datorn, samt det viktigaste för mig som pratar mycket i telefonen: 15 h taltid och 2 månader standbytid.

Tycker/tror ni man ska vänta med tanke på priset eller är det bara att köpa (eftersom det kommer ut ny teknik hela tiden?) eller ska man vänta ytterligare på att de släpper en ännu bättre modell?

Dom säger att det går och ha microSD i telefonen, tror ni man kan lagra sms där eller är det mobilens internminne (som på sonys telefoner) som bestämmer hur mycket sms man kan lagra dvs om det är "värt" att köpa ett SD minne?

Om det är någon som har denna mobilen/den äldre versionen så mottages tacksamt information om användarvänlighet och funktionalitet.:) Det är ju alltid intressant hur folk upplever en produkt förutom den reklam tillverkaren gör för den.;):D

Lite länkar för den vetgirige:

Dustin:
http://www.dustinhome.se/pd_5010317241.aspx

Mobil:

http://www.mobil.se/ArticlePages/200906/17/20090617093315_MOB...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

ta o kolla http://www.youtube.com/watch?v=kLZsjE5dgWE&feature=related och http://www.youtube.com/watch?v=hsFU6StqvKY&feature=related

o det där är alltså enduro versionen, den som kom innan quest. är väll i stort sett samma men me lite mindre funktioner, så so kamera o gps, om jag förstått det rätt.

förutom att den är förhållandevis stor o klumpig, o pissig skäm osv. så duger den nog utmärkt till att ringa o sms:a om man itne är ute efter nå mer. o man behöver ju verkligen inte vara rädd om den om du kollar filmerna jag länkat till

kortfattat kan amn väll säga att detta är en värdig ersättare till hajfenan

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

jens: vet du hur mjukvaran är på den är den typ "snabb"? Är menyerna lika trevliga som på en sony eller nokia mobil? På vilket sätt är skärmen pissig?:) Menar du i kvalité eller att den är liten allmänt?:)

edit: tack för länken:) Var coolt när dom slog hammaren på XP telen och sen ville Ben slå på hans iphone och då sa han "OK Ben behave I'm gettig nervous" hehe... xD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

inte sett http://tv.mediaprovider.se/?id=1245483498184 ??

där ser du skärmens kvalitet när han bläddrar i menyerna. vad jag menade me att den inte är en superskärm är att menyerna är simpla, färgerna lite bleka. det är lite som på se/nokias billigare mobiler eller mobiler me några år på nacken.

men det är ju heler ingen media mobil detta. det är ju inte därför man köper en sådan här.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jens: jo ser att färgen verkar sådär...tänkte inte på det när jag såg klippet förut att skärmen inte var så bra.:P

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

men me tanke på vad telefonen är riktad på och funktionerna, behöver man bättre skärm?

det är ju inte därför man köper en sådan där

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är förvisso sant men jag skulle nog vilja ha den juust för att batteritiden är så jäkla bra!:) Jag kanske köper en sådan men det beror på vad andra säger om den här i forumet.:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ta o kolla http://www.youtube.com/watch?v=kLZsjE5dgWE&feature=related och http://www.youtube.com/watch?v=hsFU6StqvKY&feature=related

o det där är alltså enduro versionen, den som kom innan quest. är väll i stort sett samma men me lite mindre funktioner, så so kamera o gps, om jag förstått det rätt.

förutom att den är förhållandevis stor o klumpig, o pissig skäm osv. så duger den nog utmärkt till att ringa o sms:a om man itne är ute efter nå mer. o man behöver ju verkligen inte vara rädd om den om du kollar filmerna jag länkat till

kortfattat kan amn väll säga att detta är en värdig ersättare till hajfenan

Den nya är ju tåligare. Den har IP67, medans den gamla enduro "bara" har IP57.
Den nya har även den militära klassningsstandarden MIL-810F, vilken den gamla inte hade.

(källe: Mobil.se)

Visa signatur

-----> Laffe <-----

Permalänk
Avstängd

Japp blir nog en sådan om tal/standby-tid är så bra som det sägs.:D;)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Det är förvisso sant men jag skulle nog vilja ha den juust för att batteritiden är så jäkla bra!:) Jag kanske köper en sådan men det beror på vad andra säger om den här i forumet.:)

nokia kommer ju me smartphones som har 28 dagars batteritid. i o för sig, äre bara hälften så bra som sonimen, men oxå så mycket mer telefon.

å andra sidan, nokia nallen kan du ju inte använda som drinkblandare/drinkpinne, vilket nog går utmärkt me sonimen behöver du ju inte ens ta ur fickan när du badar

angående battertid, är den 50% av vad de uppger, så äre ju fortfarande grymt. o risken att det ska vara så dåligt som 50% är ju rätt liten me tanke på 1900 mah batteri o så pass lite energikrävande funktioner.

Laffe346: visserligen, den nya tål en hel del mer. men kolla filmerna jag länkade till, det är ju enduron, o den överlever ju vatten rätt bra den med

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

He he sant det där med att man kan ha den när man badar.;) Och jag tror som dig att risken för att batt.tiden är sämre än specen är just liten pga att den inte har energikrävande applikationer.^^

Vad är det för Nokia då alltså vad är det för märke?:) Alltid intressant och veta.:) (Jag tycker det var en *skam* av Nokia att ge deras Communicator så lite tal/standbytid med tanke på att den kostade 8 000:- från början.:S).:P

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

jajo, o sen finns det som sagt att ta av. når den upp till 70% av utlovat så är det ändå nästan 1,5 månader stanby

märket är nokia men modellen är E52 och E55. den senare kommer inte till sverige, men e52 gör det. vet inte hure är med e72 som kommer, skulle inte förvåna mig om den får liknande batteritid, på pappret alltså. men så äre ju me sonimen med, ä på pappret.

du kan inte dra nå paralleller mellan pris o batteritid. mer funktioner = drar mer ström. nokia har ändå petat in rätt stora batterier i många av sina. men visst, skulle de göra dem i samma storlek som sonimen, så skulle de ju kunna peta in ett 3-4000 mah batteri o komma upp i tider bättre än sonim, men då skulle de som sagt bli stora. därmed inte sagt att sonim xp3 är skitstor, men i jämförelse o sett till vad man får, är xp3 stor. du betalar för funktioner på nokia nallen. o sett till konkurrenterna, alltså de som har liknande produkter är de inte så dåliga, nokia alltså. sonimen är ju inte riktigt en konkurrent då det är en helt annan sorts mobil.

sonim har varit smarta, de har nischat sig där ingen av konkurrenterna har nå riktigt bra. vilket nog är klokt av ett litet företag. för det ä ingen lätt marknad att slå sig in på

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har ett tele2Smart abb. vilket innebär att jag bara pratar med det kortet i princip.:) Men det har ofta fallerat på att taltiden har sugit purjo.:S :/ Men sonimen känns som att nu kan man verkligen tala om en "fast" mobil värt tal/standbytiden så att säga.:)

Vill inte ha de äldre modellerna just för att de inte har så bra tal och standbytider.:P Och med det tele.abb. jag har känns det skönt att veta att man inte behöver ha med sig laddaren jämt.:D:D

(Med Tele2Smart så ringer jag huuur många samtal jag vill och jag bet. bara uppkopplingsavg. Alltså inga "hoppas kunden inte kan hålla reda på antalet minuter som ingår i abonnemanget"-trick utan jag kan prata obegränsat.:D;)).

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här.

Tänkte börja med att skriva vad jag tycker om Sonim xp3 quest.

Fördelarna är ju självklart att den är väldigt tålig, standbytiden är väldigt lång. Min klarade sig 3 veckor med normalt användande, det är mycket bra för en mobil. Skärmen tål slag mot kanter och dyligt men observera här att den får vita fläckar som inte går bort. För att denna skärm ska gå sönder måste du slå den med full kraft mot något spetsigt.
Slängas mot en betongvägg klarar den utmärkt men till slut så kan telefonen dela lite på sig i en av hörnorna och gör den mottaglig för vatten.
Kameralinsen är gjord av glas vilket jag inte tycker är världens smartaste grej av tillverkaren att göra. Plast hade varit mer tåligt. Den spricker snabbt om du får ett slag runt kameraområdet. Samma sak om du slår ner den i bordet mot bakstycket.
Täckningen är realistisk och uppdateras snabbt.
Om ni undrar varför jag gjort dessa idiotiska tester är för att ha en anledning att skriva om det i ett forum:).

Dock har jag en fråga och hoppas någon kan svara på. Hur får man igång gps och wap inställningarna i denna telefon? Fungerar inte att skicka till telefonen.

Permalänk
Medlem

har inte sonim en sorts garanti, där man får byta in en trasig xp3 mot en ny hel, utan att de ens ställer frågan hur den gått sönder? har för mig att ja läst det.

angående wap osv. har du kontaktat sonim o frågat?

Visa signatur

Permalänk

Jajamen 3 års garanti "no questions asked". Så du kan ta sönder den och du får en ny. Tror dock att denna garanti kommer att ändras om folk börjar missbruka detta. Tror även det finns gränser som exempelvis du har sprängt telefonen och samlar ihop den i en påse och skickar.

Permalänk
Medlem

haha, jo det bör väll vara inom rimliga gränser, men tror inte de kan tumma på den garantin allt för mycket, för då sprids det rätt fort o hela iden me garantin försvinner. telefonen är ju bra på hållbarhet o batteritid, annars är den rätt medioker, om de skulle börja tumma på den där garantin så har de direkt tagit bort en av dess fördelar.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Synd man inte har pengar till en sådan leksak, bara för att ha den lixom

11 G ska den klara och standy på 2 mån ZomFg!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

synd att tele2 inte godkänner tvillingkort för privatpersoner, då skulle man ju kunnat ha en sådan där att ha med sig när man tränar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej
First time även här. Min fråga är kanske riktad till Excaliboar i Malmö eller någon som redan har en Quest. Har ni lyckats att få igång mediahanteraren i PC Tools?
Har labbat en del, men utan framgång. Har du lyckats? Skall gå på GPS:n, hur gick det för dig?
Till er andra i köpetankar. Har använt R310s sedan lanseringen, men min sista
var nog en fejk. Så den medföljande laddaren, gav nog lite för mycket amp. &
volt så nu är korten dödade och jag gråter. Men efter 14 dagar med Questen
är jag glad igen. Fungerar utmärkt för mig i varje fall. Bra menyer, hittar hyggligt rätt varje gång. Och väldigt bra täckning, uppehåller mig på två verkliga taskiga spots. Men inga problem att ringa ut eller mottaga samtal. Enda smolket i bägaren är att skärmen är lite ljus svag i vissa lägen
Men detta är ända svagheten än så länge.

Permalänk
Medlem

haft min i 4dagar nu och i dag så skulle jag sätta i minnes kort i mobilen så gick inte luckan öppna så nu är den på väg på service så då var man utan mobil i en vecka
/Andreas

Permalänk
Medlem

Sonim är riktigt skräp. Håll er borta från det märket

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Sonim är riktigt skräp. Håll er borta från det märket

Okej kan du utveckla det där?:)

Så du tror/menar att inte ens deras uppdaterade PRO version är/kommer bli bättre?:P

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är Sonim allt annat än skräp. Men det var längesen jag var kollade.

Permalänk
Avstängd

Ok då vet jag.:P

Visa signatur

iFamily Sweden!