Permalänk

Länge leve kulmöss!

Jag blir ständigt antastad av mina kära vänner pga att jag gejmar på min underbara kulmus som jag inte skulle ge upp för allt wow-guld i världen. Jag har aldrig stött på någon annan seriös gamer än mig själv som spelar med kulmus och undrar om det finns någon gamer där ute som jag kan dela min ensamhet med?

Länge leve kulmöss!

Permalänk
Medlem

Jag har inte ägt en kulmus på herrans massa år. Däremot när det begav sig så hade jag en ruskigt bra en som på 90-talet kallades för gamingmus

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Blir du antastad av dina vänner?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

körde kulmus dagligen i skolan tills nu i onsdags då "datasalarna" uppgraderades. med rätt underlag är det faktiskt inga problem. jag kommer aldrig att förstå allas DPI fetish nu för tiden...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv

Kulmöss var ju rena skräpet!

Permalänk
Medlem

testade en trådlös kulmus, gick inte ens att gibba cs:(

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
körde kulmus dagligen i skolan tills nu i onsdags då "datasalarna" uppgraderades. med rätt underlag är det faktiskt inga problem. jag kommer aldrig att förstå allas DPI fetish nu för tiden...

Det kan dock suga om man rör musen diagonalt och kulan rör sig på ett skumt sätt och de rullande rören inuti inte registrerar rörelsen

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk

Fan va roligt!

(haha)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

lol, kör du svartvit tv också eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mordecaih
Länge leve kulmöss!

Usch! Svära sådär!
Aldrig någonsin igen.
Har en kompis vars far har en kulmus, det går inte att använda den till simpel navigering i windows!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
lol, kör du svartvit tv också eller?

Så jag förblir en ensam kulmusälskare.. :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mordecaih
Så jag förblir en ensam kulmusälskare.. :/

Haha stackare men det finns nog ett skäl till att kulmöss försvann

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
lol, kör du svartvit tv också eller?

jag gör det, nästan iaf. Panasonics första modell som visade färg

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mordecaih
Så jag förblir en ensam kulmusälskare.. :/

Vad är det tycker är så mycket bättre med kul mus än infraröd (steget bättre) och laser mus (ännu ett steg bättre)?
Är det den allmänt dåliga precitionen av kulans rörelse?
Är det det dammet som samlas inne där kulan ligger?
Är det den oergonomiska formen på mössen?
Är det sladden som aldrig slutar vara ivägen?
Är det den höga friktionen den har mot musmattan?
Är det den dåliga responstiden på 8 ms?

Permalänk
Avstängd

Du kommer nog att förbli ensam, inte ens min farmor och farfar har kulmus ju :S

Nej du ska nog vara glad att du gick över till Laser/optisk (Men den där DPI skiten bryr man sig inte om!)

Permalänk
Avstängd

DPI är ju bara en enhet för hastighet, dock lite missvisande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Vad är det tycker är så mycket bättre med kul mus än infraröd (steget bättre) och laser mus (ännu ett steg bättre)?
Är det den allmänt dåliga precitionen av kulans rörelse?
Är det det dammet som samlas inne där kulan ligger?
Är det den oergonomiska formen på mössen?
Är det sladden som aldrig slutar vara ivägen?
Är det den höga friktionen den har mot musmattan?
Är det den dåliga responstiden på 8 ms?

Det handlar om att kunna lita på sin mus. Långt ifrån vad man kan göra med pewpewmöss. Hur ofta har jag inte knivat(ingame) en polare då hans "imbamus" har fått slut på batterier eller att den (relativt)komplexa elektroniken failat? Stup i kvarten hörs klagomålen.

Jag har haft min kulmus i över 10 år och den tjänar mig lika väl idag som när jag först fick den, helt problemfritt i 10 år alltså. Slå det om du kan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mordecaih
Det handlar om att kunna lita på sin mus. Långt ifrån vad man kan göra med pewpewmöss. Hur ofta har jag inte knivat(ingame) en polare då hans "imbamus" har fått slut på batterier eller att den (relativt)komplexa elektroniken failat? Stup i kvarten hörs klagomålen.

Jag har haft min kulmus i över 10 år och den tjänar mig lika väl idag som när jag först fick den, helt problemfritt i 10 år alltså. Slå det om du kan!

Va är det för kulmus du har? Hur många gånger har man inte suttit och lirat då kulmusen helt fuckar upp sej för de kommit in skit och liknande? sen har väl i princip alla som kan titulera sej som "seriös gamer" sladd på sin mus.
Men så länge du är nöjd så finns det ingen anledning att byta.

/hambli

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
DPI är ju bara en enhet för hastighet, dock lite missvisande.

Nej, Dots Per Inch - DPI, är en enhet för upplösning.
När det gäller möss förmodligen, utan att ha läst på ordentligt, antalet mätpunkter per kvadrattum vilket borde avgöra hur känslig den är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hambli
Va är det för kulmus du har? Hur många gånger har man inte suttit och lirat då kulmusen helt fuckar upp sej för de kommit in skit och liknande? sen har väl i princip alla som kan titulera sej som "seriös gamer" sladd på sin mus.
Men så länge du är nöjd så finns det ingen anledning att byta.

/hambli

Som med allting så måste man ju underhålla sakerna och jag ser väl till att göra rent musen typ en gång i halvåret och har aldrig haft problem. Kulmusen jag använder har sladd och jag skulle, som du också påpekar, aldrig använda en trådlös mus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Blir du antastad av dina vänner?

Haha precis vad jag tänkte!

Jag har inte använt en kulmus på Extremt många år. Tröttnade på att rengöra kulan hela tiden,och tröttnade på dess ständiga tendens att fastna på minsta lilla korn som låg på musmattan.

Länge leve min ikari.

Permalänk
Hedersmedlem

hemska minnen när musen började klogga ihop totalt och man försökte öppna och göra rent osv osv... nej fy fan, allt var nog inte bättre förr (bara det mesta)

Permalänk

När jag bytte mus och slutade använda kulmöss blev jag väldigt nöjd. Jag skulle aldrig gå tillbaka.

Permalänk
Medlem

jag hade en kulmus innan och den reagerade inte när man drog den åt höger fast jag tog ut allt damm

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Enda varianten av Kulmus jag skulle kunna tänka mig att köpa nu är en

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Blir du antastad av dina vänner?

Haha får väl hoppas att dom vännerna han menar inte är killar.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kulmöss var hemskt.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem

Kulmus gick det inte ens spela mmo:s med

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mordecaih
Det handlar om att kunna lita på sin mus. Långt ifrån vad man kan göra med pewpewmöss. Hur ofta har jag inte knivat(ingame) en polare då hans "imbamus" har fått slut på batterier eller att den (relativt)komplexa elektroniken failat? Stup i kvarten hörs klagomålen.

Jag har haft min kulmus i över 10 år och den tjänar mig lika väl idag som när jag först fick den, helt problemfritt i 10 år alltså. Slå det om du kan!

Jag vet inte vad det är för budgetmöss du snackar om, har haft min Razer Lachesis ett par år nu och den har aldrig failat. Gissar att du är 35+ och allmän bakåtsträvare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Nej, Dots Per Inch - DPI, är en enhet för upplösning.
När det gäller möss förmodligen, utan att ha läst på ordentligt, antalet mätpunkter per kvadrattum vilket borde avgöra hur känslig den är.

Inte på min mus iaf... Ställer jag in musen på 125 dpi så flyttar sig muspekaren 125 punkter då jag flyttat musen 1 tum. Ställer jag in den på 2000 så blir det 2000 punkter då jag flyttar den en tum och lika så med 4000. Sedan defineras en punk med känsligheten på musen. Lämpligtvis högst 1 pixel.

Permalänk
Medlem

Jag hade en kalasbra kulmus för ett tag sedan, enligt min personliga åsikt var den mkt bättre än många lasermöss.

Kulmöss FTW!