Permalänk

Update från Q6600 till i7 930 hjälp!

Tjena my fellow computer nerds lol

måste fråga er har en Q6600 @ 3.4 Ghz ...3 gig 6400 ram ..msi p35 moderkort typ.och ett Ati 4870x2 grafikkort ..OK

nu äre så här att jag har tänkt köpa Core i7 930 med

detta moderkort MODERKORT

dessa ram minnen RAM MINNEN

denna CPU kylare CPU KYLARE

ÄR detta värt? vill tillägga att jag kommer ha kvar mitt 4870x2 .har inte råd att tjacka ny graffe kort efter detta.

kommer jag få mycke prestanda i spel nu än innan? asså jag menar jag kör juh för fasiken MAX på alla spel redan nu..men nästan alti utan AA beroende på spel.då kan de lagga.. annars får jag typ 45-60 fps alti med mitt setup jag redan har.sen tänkte jag på crysis och GTA4 så borde i7an snabba upp fpsen i dessa spel eftersom att dom är mycke CPU beroende som jag vet eller?

men vart sjukt sugen på nytt! så min fråga är kommer de bli stor skillnad eller inget dvs 2-3 fps gains ? kommer klocka min i7 930 till 4 ghz sen.

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Om du kan köra max på spelen med din dator nu så hade jag ju väntat med att köpa tills det börjar hacka kan du nog få en ännu bättre dator när det väl är dags

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Handla på inet istället du kommer spara lätt 300-400
i7+4870x2 = win

Btw du ska ha tripple channel minnen okså.

satsa på 3x1gb om du spelar. jag hade 3x2bg och de va helt onödigt..

Bottade 2 wow konton, botta 8st tibia klienter och bottade 5 runscape klienter.
samtidigt som jag spelade Team fortress2...

lyckades använda 4gb ram.. tror inte många gör som jag så 3gb räcker långt

Permalänk
Medlem

hade nog kört 3x2gb då det är mer framtidssäkert

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag gick från en Q6600 @ 3,2 Ghz, 8 GB 6400 ram samt ett Asus P5N32-SLI Plus (Pci-express 1.1) till en i7 920, P6T Deluxe V2, 6 gb ram osv. Mitt byte berodde främst på att mitt GTX295 flaskades av övriga komponenter.

I spel kommer du nog inte märka av jättestor skillnad, du kan nog sitta på en Q6600 ett tag till. Det beror på hur pass sugen du är på att byta!

Datorn i övrigt är det riktigt stor skillnad på dock. Den känns i alla fall snabbare.

De minnen du länkade är gjorda för socket 1156, du bär kanske gå på triple channel om du ändå ska uppgradera. Så antingen går du på 3 gig minne eller 6. Typ:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=406345

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590445

Det är en prisfråga....

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
Handla på inet istället du kommer spara lätt 300-400
i7+4870x2 = win

Btw du ska ha tripple channel minnen okså.

satsa på 3x1gb om du spelar. jag hade 3x2bg och de va helt onödigt..

Bottade 2 wow konton, botta 8st tibia klienter och bottade 5 runscape klienter.
samtidigt som jag spelade Team fortress2...

lyckades använda 4gb ram.. tror inte många gör som jag så 3gb räcker långt

wow snabba svar!! låter kanon i7+4870x2 = win låter skit nice! =D

men är minnerna jag valde inte bra? är dom inte i tripple channel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timL
Jag gick från en Q6600 @ 3,2 Ghz, 8 GB 6400 ram samt ett Asus P5N32-SLI Plus (Pci-express 1.1) till en i7 920, P6T Deluxe V2, 6 gb ram osv. Mitt byte berodde främst på att mitt GTX295 flaskades av övriga komponenter.

I spel kommer du nog inte märka av jättestor skillnad, du kan nog sitta på en Q6600 ett tag till. Det beror på hur pass sugen du är på att byta!

Datorn i övrigt är det riktigt stor skillnad på dock. Den känns i alla fall snabbare.

De minnen du länkade är gjorda för socket 1156, du bär kanske gå på triple channel om du ändå ska uppgradera. Så antingen går du på 3 gig minne eller 6. Typ:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=406345

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590445

Det är en prisfråga....

Mvh

Tack för svar! fasiken blev missförstånd mellan mig och en bekant och han har redan gjort beställningen på datorn till mig.. så nu känns det jäkligt taskigt att skicka tillbaka minnerna kommer då ta väldigt långt tid innan jag kan leka me nya datorn. skulle inte blivit beställt förens jag va säker men nu när de e gjort känns det som att de lika bra! men vill gärna få fortsatt svar av er om vad ni tycker! tack!

P.S TimL du sa din GTX295 flaska..va tror du mitt ati 4870x2 gör? de borde den också göra eller hur? de juh 2 GPU i 1..visst flaskar den med mitt setup jag har nu? då lär den gå mycket bättre me i7an istället eller va sägs..många frågor nu

EDIT glömde fråga om minnerna så mina minnen e inte bra med de jag beställt?

Permalänk
Medlem

Jag hade ju väntat till 26.e april på amds 6 kärniga ^^

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på amd´s nya 6 kärniga prolle. Sitter oxo nu på en Q6600... Fast tänkte mest andvända nya prollen som serverburk och ett 275kr grafikkort

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk

snälla kan någon svara om jag gjort världens tabbe att köpa dessa minnen till mitt i7 930 och ASUS P6TD Deluxe

minnen jag köpt 4gig minne

Eller borde jag ha köpt dessa!! fan också 3gig minne

kommer jag förlora mycke på det eller?

kommer jag t.e.x kunna klocka lika lätt med mina 4 gig ??eller är dom andra 3 g bättre? vill veta skillnaden!

vill klocka till minst 4 ghz

Permalänk
Medlem

Tror inte klockningen blir påverkad, dock utnyttjar du ju inte tri-channel med dina 2x2gb stickorna. Hur mycket skillnad mellan dual & tri kan inte jag, men finns säkert någon vänlig själ som kan förklara.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk

tjena de lungt nu har läst massa dual VS trippel och de är typ NADA skillnad..så de lungt! känns riktigt bra nu! Tack för alla svar! ni e bäst

Permalänk
Avstängd

efter att ha haft samma funderingar som dig och har både testat I7 och i5 så tycker jag helt enkelt att du ska lägga ner planerna med att upgradera från q6600 till i5/i7. spara pengarna och gå på en nyare processor (typ intels 6kärniga) skildnaden mellan q66** och i5 750 är så fruktansvärt liten och skildnaden mellan q66** och i7 samma sak. vist att det är skildnad men inte värt dom pengar som man betalar emellan dessa riggar

Men du gör som du vill

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.