Filtrera bort ljud i mikrofonen

Permalänk

Filtrera bort ljud i mikrofonen

Jag kom och tänka på en grej som ändå borde finnas till datorer. Precis samma sak som finns i de senaste telefonerna: Noise cancelling microphones. Dvs typ 2 mikrofoner istället för en. Den ena lyssnar bara på bakgrundsljudet och filtrerar sedan bort det ur det ljudet som kommer in genom den andra mikrofonen.

Jag har sett det här på vissa headset, men för de som inte vill köpa ett nytt headset så borde det väl finnas en mjukvara som gör det här, inte för alla ljud då utan för ljudet som kommer ur datorns högtalare exempelvis.

Exempel:

Jag lyssnar på musik i mina högtalare samtidigt som jag snackar skype eller mumble i mitt headset. Då skickas ljudet från mikrofonen till en programvara som filtrerar bort ljudet som går ut ur utången X och skickar det sedan vidare genom en virtuellt ingång kallad typ "Filtered Mic" som man sedan ställer in som mikrofon i programmet.

Borde inte det funka? Finns det ett sådant program eller går det att koda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jag kom och tänka på en grej som ändå borde finnas till datorer. Precis samma sak som finns i de senaste telefonerna: Noise cancelling microphones. Dvs typ 2 mikrofoner istället för en. Den ena lyssnar bara på bakgrundsljudet och filtrerar sedan bort det ur det ljudet som kommer in genom den andra mikrofonen.

Jag har sett det här på vissa headset, men för de som inte vill köpa ett nytt headset så borde det väl finnas en mjukvara som gör det här, inte för alla ljud då utan för ljudet som kommer ur datorns högtalare exempelvis.

Exempel:

Jag lyssnar på musik i mina högtalare samtidigt som jag snackar skype eller mumble i mitt headset. Då skickas ljudet från mikrofonen till en programvara som filtrerar bort ljudet som går ut ur utången X och skickar det sedan vidare genom en virtuellt ingång kallad typ "Filtered Mic" som man sedan ställer in som mikrofon i programmet.

Borde inte det funka? Finns det ett sådant program eller går det att koda?

Du kan ju ta bort sånt ja på ljud inställningar. om du har problem med att folk hör din musik när du sitter i skype kan du med kolla om du ahr en fiton på ljudkontrospanelen som du ska muta Mic upspelning eller Steriomix. oftast måste du ah en mer avancerad ljud kontrollspanel då.

Ps. sorry min stavning.

Permalänk

Menar du att jag ska muta min mic när jag inte pratar? Det är ju ett alternativ men ett jobbigt ett, blir mer som ett datorsamtal än "sitta-i-samma-rum" känsla.

Jag har iaf en ganska advancerad kontrollpanel då jag har ett Creative X-Fi Titanium kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Menar du att jag ska muta min mic när jag inte pratar? Det är ju ett alternativ men ett jobbigt ett, blir mer som ett datorsamtal än "sitta-i-samma-rum" känsla.

Jag har iaf en ganska advancerad kontrollpanel då jag har ett Creative X-Fi Titanium kort.

nej nej inte att du ska muta din mic men du ska ha en så kallad störnings filet i ljudkortet om du har ett sådans.
kan kolla mer in på det med hur kontrollpanelen ser ut,

Permalänk

Jaha, jo det finns ju. Dock så finns det inga ytterligare inställningar för det

Permalänk
Medlem

Ne det ska vara bra nog för att fixa problemet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Massa text..

Det du är utefter är en mjukvara som kallas för "Gate" eller "Noise gate"! Har inte testat några själv men det finns verkar det som. http://www.freedownloadmanager.org/downloads/win7-mic-noise-g...

Edit: Det ger inte riktigt samma effekt men det går ju att ställa in så du får tyst när du inte pratar eller sjunger snapsvisor o.s.v.

Permalänk

Silencer funktionen som är inbyggd klara tyvärr inte av att ta bort musik i bakgrunden

Ja noise gate är lite halvt det jag vill ha, kollade lite och det finns ingen som har kapaciteten att ta bort musik dock då den ofta förändras en hel del hela tiden (om man inte lyssnar på samma dunk hela tiden ).

Nä jag tror nog inte det finns något som jag e ute efter. Men tack för alla kommentarer ändå

Permalänk
Medlem

hehe well vi försökte hjälpe

Permalänk

yes

Kom och tänka på en annan sak, borde det inte gå att bygga en lösning som bygger på att man har en vibrationsensor på halsen som sedan är kopplad till mikrofonen? Dvs när man pratar så vibrerar stämbanden, då känner den här sensorn av det och slår på micken, sen när det slutar vibrera så stänger den av micken. Den metoden borde kunna ersätta voice detection mode

Permalänk
Medlem

Det finns ju redan sådana mikrofoner. Varför då bygga nåt som bara fungerar som en sensor och som används tillsammans med en vanlig mikrofon?

Permalänk

Länk till en sådan mikrofon?

Permalänk
Medlem

http://www.bikeman.se/mc.html

Sök på strupmikrofon om du vill hitta mer.

Permalänk
Inaktiv

Det du letar efter är väldigt svårt att göra.
Du skulle behöva en mikrofon som lyssnar nära dig, typ tangentbordet. Så att man kan ta bort det ljud som kommer in i den och subtrahera från ljudet som kommer in i mikrofonen (bakgrundsljud + röst) - bakgrundsljud = röst

Eftersom att olika högtalare spelar upp ljudet olika och med olika fasförskjutning så skulle det bli en massa jobb att extrahera högatlarljudet ur indatans, fasförskjuta det rätt och sedan förstärka vissa frekvsener osv så att det passade -- allt i realtid.

Mobiltelefoner med "noice cancelling" använder ofta 2 mikrofoner

Den andra mikrofonen sitter då på undersidan av telefonen och hör då rösten högre.
Så att man kan ta bort typ blåst och sånt.

För att återgå till On-Topic:
Jag har aldrig hört talas om sådan mjukvara, men det skulle ju onekligen vara intressant!

Permalänk
Skrivet av bjjb:

http://www.bikeman.se/mc.html

Sök på strupmikrofon om du vill hitta mer.

Hmm måste säga att den här tekniken är helt otrolig....Varför har vi ens en tunga och mun om vi lika gärna kan göra om halsvibrationerna till ord....? nä jag tvivlar på att den funkar.

Skrivet av anon81912:

Det du letar efter är väldigt svårt att göra.
Du skulle behöva en mikrofon som lyssnar nära dig, typ tangentbordet. Så att man kan ta bort det ljud som kommer in i den och subtrahera från ljudet som kommer in i mikrofonen (bakgrundsljud + röst) - bakgrundsljud = röst

Eftersom att olika högtalare spelar upp ljudet olika och med olika fasförskjutning så skulle det bli en massa jobb att extrahera högatlarljudet ur indatans, fasförskjuta det rätt och sedan förstärka vissa frekvsener osv så att det passade -- allt i realtid.

Mobiltelefoner med "noice cancelling" använder ofta 2 mikrofoner

Den andra mikrofonen sitter då på undersidan av telefonen och hör då rösten högre.
Så att man kan ta bort typ blåst och sånt.

För att återgå till On-Topic:
Jag har aldrig hört talas om sådan mjukvara, men det skulle ju onekligen vara intressant!

Jo mobiltekniken finns ju, och den fungerar väl ganska bra, men klarar som sagt bara typ blåst och enkla ljud.

Jo formulan som du ställde upp e helt korrekt, så menar jag. Men det e nog en väldigt svår grej att programmera Sen lär det ju kräva en del processorkraft att processa detta i realtid utan hög delay Menmen, allt e ju möjligt om man bara vill så ifall det finns ngn programmerare som e långt mkt bättre än mig så e det bara att hugga in!

Permalänk
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Hmm måste säga att den här tekniken är helt otrolig....Varför har vi ens en tunga och mun om vi lika gärna kan göra om halsvibrationerna till ord....? nä jag tvivlar på att den funkar.

Aldrig sett det på film? Skulle tro att militärer kör med sånt i vissa fall (Ok, film är ingen bra källa men har man sett det några ggr borde det finnas en del sanning i det).

OT: Verkar vara något som skulle vara sjukt bra om det fanns detta. Men borde det inte finnas program som sållar bort allt ljud som kommer ur datorn och in genom micken? Tycker att det inte borde vara omöjligt.. Svårare med bakgrundsljud kan jag tänka, men ljudet från datorn är ju bara ettor och nollor...

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk

Skulle vara sjukt intressant att pröva något sånt

OT: Ja jo det är ju just det, man har ju kontroll över ljudet som kommer ut och kan avläsa detta i ettor och nollor. Men jag vet inte om det strular till sig ifall jag samtidigt kanske råkar dra ett andetag i micken eller någon annan pratar i rummet, hur det går med att sortera ut datorljudet ur det bakgrundsljudet :S

Permalänk

Nej, jag vet inte
Det jag tänkte var ett program som aktivt läser av ljudfrekvenserna på ut-ljudet och samtidigt filtrerar bort detta ljud i micken. Nu kanske jag har helt fel, men lite som bullerreducerande hörlurar. De motarbetar väl aktivt bakgrundsljud? Kanske är exakt samma teknik som på extramicken på telefonen som länkades, men känns som detta borde gå att göra mjukvarumässigt. Ledsen att jag inte har någon hjälp att ge, men skulle ju vara riktigt kul och bra om det fanns något sätt att lösa det!

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk

aa en bra tanke iaf, förr eller senare görs väl något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viller-Valle:

Nej, jag vet inte
Det jag tänkte var ett program som aktivt läser av ljudfrekvenserna på ut-ljudet och samtidigt filtrerar bort detta ljud i micken. Nu kanske jag har helt fel, men lite som bullerreducerande hörlurar. De motarbetar väl aktivt bakgrundsljud? Kanske är exakt samma teknik som på extramicken på telefonen som länkades, men känns som detta borde gå att göra mjukvarumässigt. Ledsen att jag inte har någon hjälp att ge, men skulle ju vara riktigt kul och bra om det fanns något sätt att lösa det!

Du kan få bort ljud genom att fasvända bakgrundsbruset, det kommer göra så de ljudvågorna tar ut varandra. Något man vill undvika när man spelar in musik och ljud.
http://wiki.kontrollrummet.com/Fasfel

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Intressant, då kanske det inte är så himla svårt ändå, dock tillräckligt för att jag inte ska kunna göra det