Nya mobilregler: Bättre batterier och längre support

Permalänk
Melding Plague

Nya mobilregler: Bättre batterier och längre support

Nya EU-krav gör att mobiler måste hålla längre, vara enklare att laga och få tydlig energimärkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny enheten för någon vecka sedan som jag hämtade ut förra veckan och då fick jag med ett sånt här produktblad. Ser ut så är irl så att säga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mycket bra med lagstadgad skyldighet för tillverkarna med långvarigt stöd för mobiler. Uppdateringar under många år är att vänta.

Permalänk
Medlem

Gött. Men jag ser framför mig hur mobiler kommer bli ännu mer abonnemangknutna från tillverkarna, inte minst de billigare modellerna.

Permalänk
Medlem

Låter jättebra. Borde varit så för länge sedan.
Nu väntar vi bara på men.....

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tillverkare: "Versionsnummret kommer uppdateras i fem år!"

Känns som även några detaljer kan slå tillbaka i vanlig ordning.

Om det ska hållas med mycket reservdelar till gamla modeller så kan det kanske leda till att många håller sig till färre och mer sällan uppdaterade delar tex. Det skulle iof också vara bra på sätt och vis, men..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Bra att det blir tydligt.
Tåligare och mer hållbara enheter är inte alls fel, men de lär väl hitta något annat kryphål för att hålla uppe försäljningen.

Permalänk
Medlem

Motorola är urusla när det gäller säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SCORPIUS:

Låter jättebra. Borde varit så för länge sedan.
Nu väntar vi bara på men.....

... men inköpspriserna lär påverkas, så för de som tror sig behöva byta telefon var eller vartannat år blir det antagligen lite dyrare. Längre hållbarhet, framförallt på mjukvarusidan, lär dock i praktiken innebära en besparing för de flesta användare sett till EU som helhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Längre support är bra, min Huawei P20 pro fungerar felfritt, men det är ju brist på support som lär ta död på den, snarare än batteriet eller något annat.

Permalänk
Medlem

Att ha minimikvalitetskrav på batteriet, visst det låter rimligt.

Citat:

Tillhandahålla reservdelar inom 5–10 arbetsdagar i upp till sju år efter att modellen slutat säljas.

Det känns onödigt och dyrt.

Citat:

Ge professionella reparatörer tillgång till nödvändig mjukvara för att kunna byta ut delar.

De kan likaväl skrota det här villkoret om endast proffs ska få göra det tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De kan likaväl skrota det här villkoret om endast proffs ska få göra det tycker jag.

Bättre än inget som det är med vissa tillverkare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej det tycker inte jag, ett steg i rätt riktning. Kanske i framtiden att det även kommer att omfatta privatpersoner även om jag har svårt att se det.

Permalänk
Medlem

Slit-och-släng ska bekämpas. Och det här är en god bit på vägen. Grabbens (19 år) ärvda Galaxy S10 är han supernöjd med. Tunn och fin och med precis tillräckliga prestanda, men den uppdateras ju inte längre så det blir en säkerhetsrisk och då går det tyvärr till slut bort. Annars hade jag utan problem bekostat ett batteribyte (till) på den. Blir en ny mobil för honom mot hösten/våren till, förmodligen min ärvda S22. Själv lutar jag nog åt en A-modell nästa gång faktiskt. Hur mycket prestanda behöver man för de appar man normalt kör. Egentligen? Vi är långt över den gränsen redan för det stora flertalet. Spelen är ju redan anpassade för midrange-telefoner.

Mina gamla Harmony-fjärrar har också problem med batterier. Det är ju numera nedlagda produkter så där finns ju inga alternativ än att laga och laga. Utan Harmony-fjärr kan familjen inte funka, den löser ju allt med alla delar som ska slås igång för hemmabio-TV'n i vardagsrummet m.m. Jag tror dock att toppmodellen (den ena) faktiskt har en skruvmonterad bakplatta. Underbart om man slipper riskera snäppa sönder diverse plastflikar.

Limmade elektronikprylar med batterier i borde helt frankt förbjudas IMHO.

Permalänk
Medlem

Och helst till halva priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Håller fullt med! Alla ska få göra det, men det är få som vill eller kan så det blir ändå proffsen som får ta 99% av kakan hursom. Sitter många tummar mitt i handen därute kan jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Slit-och-släng ska bekämpas. Och det här är en god bit på vägen. Grabbens (19 år) ärvda Galaxy S10 är han supernöjd med. Tunn och fin och med precis tillräckliga prestanda, men den uppdateras ju inte längre så det blir en säkerhetsrisk och då går det tyvärr till slut bort. Annars hade jag utan problem bekostat ett batteribyte (till) på den. Blir en ny mobil för honom mot hösten/våren till, förmodligen min ärvda S22. Själv lutar jag nog åt en A-modell nästa gång faktiskt. Hur mycket prestanda behöver man för de appar man normalt kör. Egentligen? Vi är långt över den gränsen redan för det stora flertalet. Spelen är ju redan anpassade för midrange-telefoner.

Mina gamla Harmony-fjärrar har också problem med batterier. Det är ju numera nedlagda produkter så där finns ju inga alternativ än att laga och laga. Utan Harmony-fjärr kan familjen inte funka, den löser ju allt med alla delar som ska slås igång för hemmabio-TV'n i vardagsrummet m.m. Jag tror dock att toppmodellen (den ena) faktiskt har en skruvmonterad bakplatta. Underbart om man slipper riskera snäppa sönder diverse plastflikar.

Limmade elektronikprylar med batterier i borde helt frankt förbjudas IMHO.

Du kan ju kanske stoppa in LineageOS på den om det finns som en modern version?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Rätt onödigt att ha reservdelar i 7 år när de bara har säkerhetsuppdateringar i 5 år.

7 år på båda borde det vara.

Permalänk
Medlem

Strålande! Heja EU!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Att ha minimikvalitetskrav på batteriet, visst det låter rimligt.
Det känns onödigt och dyrt.

Apple är kända för att vara krångliga även för proffs så det är ett bra krav.

Bra att det äntligen händer något. Mobilutvecklingen har helt stagnerat och det flyttas mest runt kameror mellan modeller. EU leder vägen.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk

Många av oss "äldre" tvekade länge på att köpa mobil eller laptop med inbyggt batteri men till slut försvann ju allt med löstagbart batteri tyvärr. Att byta batterier har ju dock varit relativt enkelt på alla iphones och ipads jag lagat, men hade ju hellre bara klickat in ett nytt batteri.
Fina laptops på jobbet slänger vi efter 3-5 år enbart på grund av misshandlade batterier, 95% tid i dockan verkar reducera batteritiden rejält efter 3-5 år. Batterier "får inte bytas" enligt IT-policyn som är skriven av firman som levererar IT-tjänsten haha. Frågade om jag kunde få/köpa några utav de hundratal de hade på hög pga. dålig batteritid, men nej de skulle till återvinning, med utökade minnen laddare och hela klabbet, sjukt slöseri med resurser..

Permalänk
Medlem

Vi kommer få vänja oss vid dyrare mobiltelefoner. Hur många i forumet har någonsin saknat en reservdel till sin telefon? Jag kan inte komma på en enda gång.
Det verkar inte finnas någon prisregleringsmekanism för reservdelar? Tillverkarna lägger en reservskärm på lager, sätter ett pris 3x utgångspriset på mobilen så har man fixat lagerhållningen av delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du kan ju kanske stoppa in LineageOS på den om det finns som en modern version?

Ja, jag har haft tanken, tack för påminnelsen. Det finns ju även andra Androidvarianter. Kanske ett kul projekt för sonen själv. Återanvändning i sin rätta bemärkelse. Kollar upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Motorola är urusla när det gäller säkerhetsuppdateringar.

Kommer en säkerhetsuppdatering ca varannan månad, inte så uruselt enligt mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kommer en säkerhetsuppdatering ca varannan månad, inte så uruselt enligt mig.

Den punkten är inte så dålig, men Motorola brukar inte vara så snabba på att få ut uppdateringar, och för många av deras modeller så ger de bara uppdateringar i typ två år efter att telefonen släppts.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd.

Datorer - de har jag länge - de har inte jag råd att uppdatera 🔄 varje år. Det vill säga, en dator byter man ut efter 10 år i mitt fall.

Samma sak med mobiltelefoner, hade det inte varit för det inbyggda batteriet hade jag haft dem i 5 - 10 år. Eftersom jag inte är prylgalen jag köper bara det jag behöver (vilket en prylgalen person också kan säga, men ni fattar vad jag menar).

Jag har:

En mini stationär dator - Från Ali Express
En Motorola telefon g54 (och det stör mig att de kom ut med eSIM till -g55:an men men)
En stationär stor "burk".

(OKEJ då...jag har en Uniwa W888 men den är oanvändbar för sina specificationer - 4 GB RAM och 64 GB HDD).

Vardagliga sysselor gör jag via mobilen, så JA det är väldigt välkommet med EU's telefon (lag) uppdatering.

Äntligen slipper man inbyggda batterier. ❤️ 🎊

En Fairphone kommer jag nog att köpa ELLER Samsung Galaxy XCover 7 Pro. Valet beror på att det verkar som att Det inte går att köpa Fairphone batterier i Sverige - "Tillfälligt slut"... Men men...

Brs nyhet.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Den punkten är inte så dålig, men Motorola brukar inte vara så snabba på att få ut uppdateringar, och för många av deras modeller så ger de bara uppdateringar i typ två år efter att telefonen släppts.

Ja, men EU reglerna som börjar gälla nu, tvingar Motorola till o ge längre uppdateringar. Btw, så lanserade Motorola Moto G75 i höstas och den får 5 OS uppgraderingar och 6 års säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För lat för att kolla. Men finns det någon reglering kring priser på reservdelar?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Skruvad baksida och bra kontakt för batteriet som möjliggör lätt byte hade ju varit guld.

Bytt batterier själv och jag har inga problem med det egentligen. Men det ska ändå värmas, bändas isär, rengöras, lossa batteri (som är fasttejpat), rengöra ännu mera, tejpa fast det nya, påmed ny tejp runt hela ramen oav osv.

En skruvad baksida med en packning hade ju inte byggt ut jättemycket precis. Samma sak med skärmen, lägg på några mm på bredden och skruva dit skärmen som modul. Ok skärmen går inte ut hela vägen till kanten men den hade blivit betydligt hållbarare då kanterna brukar vara det som slår i först. Ur med några skruvar, lyft ur, sätt i nya och klart.

Men sanningen är ju den att det kostar tillverkarna lite extra i tillberkningsmomenten. Med dagens prestanda i kombination med lätt utbytbart batteri och skärm så hade man ju behövt köpa en ny mobil var 10e år typ.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så där hideous men Apple kan säkert om dom vill