Nya Samsung Galaxy S II eller Iphone 4?

Permalänk

Nya Samsung Galaxy S II eller Iphone 4?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=838917,630392,804550,826...

Läst lite om de båda och Samsungen verkar riktigt nice frågan är när iphones nya kommer?

Ska man vänta och se vad den nya ihponen kan prestera tro?

Ihpone lär ha bättre utbud på appar?

Tyck till!

Permalänk
Avstängd

Även om jag är en iphone fanboy, så skulle jag valt en samsung i dagsläget.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid rekommendera Android för att jag är en Apple-hatare. Men just nu tror jag att den nya galaxyn slår iphone4 rätt rejält i många avseenden även om man inte är en phanboy som mig, iPhone blir ett vettigt alternativt när de uppgraderat till nästa alternativ efter sommaren, enligt mig.

Permalänk
Medlem

Beror på som det står i ALLA android vs ios trådar om du gillar att pilla mycket med telefonen men kanske lite mer strul. Men mer öppet. -android
Eller om du inte kan ändra så mycket det funkar typ alltid men du är väldigt låst. -ios

Mina tankar finns ju andra + och - men så tycker jag

Permalänk
Medlem

Tycker att du borde vänta tills flera dual core mobiler kommer ut. Tror att iphone 5 kommer detta året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Även om jag är en iphone fanboy, så skulle jag valt en samsung i dagsläget.

WORD

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Iphone 4 vs S2 är bara match om man älskar iPhone, annars så vinner ju S2 på typ allt utom upplösning och appar.

S2 vs iPhone 5? iPhone 5 kommer fullständigt sopa banan med den prestandamässigt. Titta på glbenchmark och iPad 2 scoren, den är totalt överlägsen (99% sannolikhet att iPhone 5 kommer ha samma CPU/GPU). Men 5:an är ju en bra bit bort än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Iphone 4 vs S2 är bara match om man älskar iPhone, annars så vinner ju S2 på typ allt utom upplösning och appar.

S2 vs iPhone 5? iPhone 5 kommer fullständigt sopa banan med den prestandamässigt. Titta på glbenchmark och iPad 2 scoren, den är totalt överlägsen (99% sannolikhet att iPhone 5 kommer ha samma CPU/GPU). Men 5:an är ju en bra bit bort än...

Har inte GS2 och iPad 2 i princip samma processor, förutom en högre klockfrekvens hos GS2:an (1.2Ghz VS. 1.0GHz)?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Det är inte samma processot i SGS2 och iPad2.
Vad jag har sett så får Exynos(SGS2) något bättre CPU scores, medan GPUn i iPad2 är vassare.
Detta skulle innebära att de i många sammanhang skulle vara rätt likvärdiga, medan iPad2 vinner avseende 3D-spel.
Sedan är jag inte alls säker på att nästa iPhone får exakt samma applikationsprocessor som iPad2. Bland annat så innehåller iPad2 dubbla grafikenheter, det skulle inte förvåna mig om de drar ner det till en grafikenhet vilket skulle spara batteritid med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är inte samma processot i SGS2 och iPad2.
Vad jag har sett så får Exynos(SGS2) något bättre CPU scores, medan GPUn i iPad2 är vassare.
Detta skulle innebära att de i många sammanhang skulle vara rätt likvärdiga, medan iPad2 vinner avseende 3D-spel.
Sedan är jag inte alls säker på att nästa iPhone får exakt samma applikationsprocessor som iPad2. Bland annat så innehåller iPad2 dubbla grafikenheter, det skulle inte förvåna mig om de drar ner det till en grafikenhet vilket skulle spara batteritid med mera.

Jag hade för mig att både GS2 och iPad 2 hade en ARM Cortex-A9-processor. My bad.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Hänger mig på denhär jag: Även om jag är en iphone fanboy, så skulle jag valt en samsung i dagsläget.

Jag har just nu iPhone 4 själv. Jag har fått erbjudande om en Galaxy S2 via jobbet så jag skal prova den och se vad jag tycker om det. Så antingen får min sambo en iPhone 4 eller en Galaxy

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle välja en Samsung Galaxy S2 framför Iphone 4 utan en minsta lilla tvekan.

Permalänk
Skrivet av murklor:

Iphone 4 vs S2 är bara match om man älskar iPhone, annars så vinner ju S2 på typ allt utom upplösning och appar.

S2 vs iPhone 5? iPhone 5 kommer fullständigt sopa banan med den prestandamässigt. Titta på glbenchmark och iPad 2 scoren, den är totalt överlägsen (99% sannolikhet att iPhone 5 kommer ha samma CPU/GPU). Men 5:an är ju en bra bit bort än...

Du har ingen som helst aning om vad du snackar om. Produkten har ej släppts (iphone 5), ingen vet vilken hårdvara som sitter i, du snackar om benchmarks på olika OS, och framför allt så jämför du med Ipad 2 som har sämre hårdvara än SGS2.

Processorerna är närmast identiska. Om jag inte säger fel nu så är det väl Samsung som tillverkar Apple's A5 processor. Både A5 och Exynos är dual-core processorer byggde på Cortex-A9 arkitekturen vilket även Tegra 2 gör. Dock så snurrar Exynos i 1.2 ghz kontra 900 mhz. Som Apple även gjorde med Iphone 4 så har de klockat ner processorn från dess ursprungshastighet (1 ghz) för att spara batteri. Win: Samsung

GPU är svårt att jämföra men med tanke på att Galaxy S hade en PowerVR SGX540 som piskade både Iphone 4:s och Ipad 1:s GPU så tror jag inte de siktar på att vara sämre i år. Att de dessutom gått ifrån PowerVR serien till fördel för ARM:s egna Mali gpu (som dessutom är flerkärning) så måste de ju haft anledning att göra det. Som sagt här är det svårt att avgöra en vinnare då det inte finns särskilt mycket benchmarks ännu och speciellt inte några rättvis sådana då GSII har en screencap på 60 fps, men jag har väldigt svårt att tro att Apple kammar hem den här. Om du anser att den GLBenchmark testet som Anandtech gjorde ger en rättvis bild så förstår jag inte vad du tänker med. Med tanke på att Motorola Xoom har ca. 25% fler pixlar att rendera än Ipad 2 så är ju helt plötsligt SGX543 chippet inte dubbelt så bra som den enkelkärniga Geforce GPU:n i Tegra 2 längre. Sedan att Honeycomb fortfarande har en del problem och inte är helt färdigt gör en del också. Att det är en bättre GPU än Geforce-diton är helt klart på många fronter men det är inte en rättvis jämförelse. Att du sedan drar slutstatsen att SGX543 är bättre än både Adreno 220 (sitter i HTC Sensation) och Mali 400 (sitter i SGSII) som dessutom är 4-kärnig är intressant. De benchmarks som finns på Mali 400 än så länge är kraftigt begränsade av screencapen på 60 fps och med det i åtanke så är ju Mali 400 för det mesta en hel del bättre än Tegra 2:s Geforce gpu så än så länge finns ingenting som säger att SGX543 är bättre.

Ram: Ipad 2 har 512mb, GSII har 1gb ram.

Skärm: Ingen av dem har någon extremt hög upplösning för sin storlek. Iphone 5 kommer nästan garanterat ha högre upplösning än GSII. Däremot så är ju skärmen i GSII, sin upplösning till trots, förmodligen marknadens bästa mobila display. Den enda som kommer riktigt i närheten är ju Retina skärmen från Apple. Oavsett vad du väljer här så får du en av marknadens två bästa displayer beroende på om du prioriterar skärpa eller svärta/färgrikedom/betraktningsvinklar.

Byggkvalitén lär vara bättre på Iphone men det är många som tycker GSII ändå känns helt okej kvalitésmässigt. Bättre än GS1 om jag förstått det rätt.

Kamera: Både Iphone 4, Samsung GSII, och Sony Experia Arc har ju bland marknadens bästa kameror. GSII är den enda som spelar in i 1080p men med så små sensorer så spelar det ju ingen roll egentligen. Sedan så finns det ju en mobil som spöar alla dessa (dock så är GSII fasligt nära om man kollar jämförelsen som gjordes på gsmarena.com) och det är Nokia N8. Att den suger som telefon i jämförelse behöver vi inte debattera dock.

Ljudkvalité: Samsung har oftast bättre dac:ar och hörlursförstärkare än vad Apple har. Då baserar jag detta på deras mp3-spelare. Apple har alltid varit populärt men inte på grund av ljudkvalitén. Där är märken som Iriver, Iaudio, Sony, och Samsung de som audiofiler söker sig till.

Appar: Apple har fortfarande fler men Android går om dem om ett par månader. Android ökar i en oerhört mycket högre takt. Kollar man på senaste månade så lades det till 28000 appar i Android Market jämfört med ca. 10000 i Appstore. Oavsett så finns det appar så det räcker och blir över till båda plattformarna.
Hårdvarumässigt så var Samsung överlägsna allt annat på marknaden förra året och jag har väldigt svårt att tro att de inte är det i år igen. Det viktigaste är ju trots allt mjukvaran. Som någon sa tidigare i tråden så är det två helt olika alternativ:

Android: inte riktigt lika användarvänligt kanske (inte långt ifrån heller, speciellt med tanke på att man slipper den jävla itunesskiten), men du har mer möjligt att göra telefonen till din egen (gillar du inte den inbyggda sms-applikationen/huvudmenyn/tangentbordet/musikspelaren/webbläsaren/etc. så laddar du bara ned en annan)
Apple: Fördelen här är att allting funkar extremt smidigt med ett väldigt användarvänligt gränssnitt.

Det är mjukvaran du bör fokusera på. Båda OS:en är i dagsläget väldigt avancerade och klarar av det mesta som en vanlig dator gör. Gå till någon butik som har dem båda och lek med den så du kan forma dig en uppfattning om vilket OS som passar dig bättre. Iphone är en klockren produkt som funkar extremt bra, men du är ganska låst till det som Apple väljer att låta dig göra med din telefon. Android är betydligt mer öppet och där kan du om du vill ge dig in i root-världen få i princip en helt annan telefon via custom roms. Nackdelen är väl att allt inte alltid är lika genomtänkt som på Iphone. Ni märker säkert vilken sida jag står på. Jag har inget mot Iphone men den passar inte mig på något sätt så jag hade definitivt valt GSII. Sedan så kan jag slå ett slag för Flash också. Trodde aldrig jag skulle bry mig om det i en telefon särskilt mycket, men att kunna streama serier på nätet via telefonen på väg till jobbet är fan GULD värt!

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Iphone 4 vs S2 är bara match om man älskar iPhone, annars så vinner ju S2 på typ allt utom upplösning och appar.

S2 vs iPhone 5? iPhone 5 kommer fullständigt sopa banan med den prestandamässigt. Titta på glbenchmark och iPad 2 scoren, den är totalt överlägsen (99% sannolikhet att iPhone 5 kommer ha samma CPU/GPU). Men 5:an är ju en bra bit bort än...

Det är svårt att räkna appar då apple har endast EN marknad som du är fast vid. Android appar kan du få tag på vart som helst inprincip.

Som många sagt Apple är mer smidigt att börja använda men du är låst till endast de apple erbjuder.

Android kan konfigureras mer och kan vara krångligare att komma igång med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Du har ingen som helst aning om vad du snackar om. Produkten har ej släppts (iphone 5), ingen vet vilken hårdvara som sitter i, du snackar om benchmarks på olika OS, och framför allt så jämför du med Ipad 2 som har sämre hårdvara än SGS2.

Processorerna är närmast identiska. Om jag inte säger fel nu så är det väl Samsung som tillverkar Apple's A5 processor. Både A5 och Exynos är dual-core processorer byggde på Cortex-A9 arkitekturen vilket även Tegra 2 gör. Dock så snurrar Exynos i 1.2 ghz kontra 900 mhz. Som Apple även gjorde med Iphone 4 så har de klockat ner processorn från dess ursprungshastighet (1 ghz) för att spara batteri. Win: Samsung

GPU är svårt att jämföra men med tanke på att Galaxy S hade en PowerVR SGX540 som piskade både Iphone 4:s och Ipad 1:s GPU så tror jag inte de siktar på att vara sämre i år. Att de dessutom gått ifrån PowerVR serien till fördel för ARM:s egna Mali gpu (som dessutom är flerkärning) så måste de ju haft anledning att göra det. Som sagt här är det svårt att avgöra en vinnare då det inte finns särskilt mycket benchmarks ännu och speciellt inte några rättvis sådana då GSII har en screencap på 60 fps, men jag har väldigt svårt att tro att Apple kammar hem den här. Om du anser att den GLBenchmark testet som Anandtech gjorde ger en rättvis bild så förstår jag inte vad du tänker med. Med tanke på att Motorola Xoom har ca. 25% fler pixlar att rendera än Ipad 2 så är ju helt plötsligt SGX543 chippet inte dubbelt så bra som den enkelkärniga Geforce GPU:n i Tegra 2 längre. Sedan att Honeycomb fortfarande har en del problem och inte är helt färdigt gör en del också. Att det är en bättre GPU än Geforce-diton är helt klart på många fronter men det är inte en rättvis jämförelse. Att du sedan drar slutstatsen att SGX543 är bättre än både Adreno 220 (sitter i HTC Sensation) och Mali 400 (sitter i SGSII) som dessutom är 4-kärnig är intressant. De benchmarks som finns på Mali 400 än så länge är kraftigt begränsade av screencapen på 60 fps och med det i åtanke så är ju Mali 400 för det mesta en hel del bättre än Tegra 2:s Geforce gpu så än så länge finns ingenting som säger att SGX543 är bättre.

Ram: Ipad 2 har 512mb, GSII har 1gb ram.

Skärm: Ingen av dem har någon extremt hög upplösning för sin storlek. Iphone 5 kommer nästan garanterat ha högre upplösning än GSII. Däremot så är ju skärmen i GSII, sin upplösning till trots, förmodligen marknadens bästa mobila display. Den enda som kommer riktigt i närheten är ju Retina skärmen från Apple. Oavsett vad du väljer här så får du en av marknadens två bästa displayer beroende på om du prioriterar skärpa eller svärta/färgrikedom/betraktningsvinklar.

Byggkvalitén lär vara bättre på Iphone men det är många som tycker GSII ändå känns helt okej kvalitésmässigt. Bättre än GS1 om jag förstått det rätt.

Kamera: Både Iphone 4, Samsung GSII, och Sony Experia Arc har ju bland marknadens bästa kameror. GSII är den enda som spelar in i 1080p men med så små sensorer så spelar det ju ingen roll egentligen. Sedan så finns det ju en mobil som spöar alla dessa (dock så är GSII fasligt nära om man kollar jämförelsen som gjordes på gsmarena.com) och det är Nokia N8. Att den suger som telefon i jämförelse behöver vi inte debattera dock.

Ljudkvalité: Samsung har oftast bättre dac:ar och hörlursförstärkare än vad Apple har. Då baserar jag detta på deras mp3-spelare. Apple har alltid varit populärt men inte på grund av ljudkvalitén. Där är märken som Iriver, Iaudio, Sony, och Samsung de som audiofiler söker sig till.

Appar: Apple har fortfarande fler men Android går om dem om ett par månader. Android ökar i en oerhört mycket högre takt. Kollar man på senaste månade så lades det till 28000 appar i Android Market jämfört med ca. 10000 i Appstore. Oavsett så finns det appar så det räcker och blir över till båda plattformarna.
Hårdvarumässigt så var Samsung överlägsna allt annat på marknaden förra året och jag har väldigt svårt att tro att de inte är det i år igen. Det viktigaste är ju trots allt mjukvaran. Som någon sa tidigare i tråden så är det två helt olika alternativ:

Android: inte riktigt lika användarvänligt kanske (inte långt ifrån heller, speciellt med tanke på att man slipper den jävla itunesskiten), men du har mer möjligt att göra telefonen till din egen (gillar du inte den inbyggda sms-applikationen/huvudmenyn/tangentbordet/musikspelaren/webbläsaren/etc. så laddar du bara ned en annan)
Apple: Fördelen här är att allting funkar extremt smidigt med ett väldigt användarvänligt gränssnitt.

Det är mjukvaran du bör fokusera på. Båda OS:en är i dagsläget väldigt avancerade och klarar av det mesta som en vanlig dator gör. Gå till någon butik som har dem båda och lek med den så du kan forma dig en uppfattning om vilket OS som passar dig bättre. Iphone är en klockren produkt som funkar extremt bra, men du är ganska låst till det som Apple väljer att låta dig göra med din telefon. Android är betydligt mer öppet och där kan du om du vill ge dig in i root-världen få i princip en helt annan telefon via custom roms. Nackdelen är väl att allt inte alltid är lika genomtänkt som på Iphone. Ni märker säkert vilken sida jag står på. Jag har inget mot Iphone men den passar inte mig på något sätt så jag hade definitivt valt GSII. Sedan så kan jag slå ett slag för Flash också. Trodde aldrig jag skulle bry mig om det i en telefon särskilt mycket, men att kunna streama serier på nätet via telefonen på väg till jobbet är fan GULD värt!

Håller med dig +1

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

SGS2 alla dagar i veckan, folk som köper en Iphone före är en dåre.
Galaxy vinner på alla punkter utom kanske när det kommer till skärmen.

Appar så vinner ju vilken android mobil, Apple skyddar ju allt....

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

SGS2 alla dagar i veckan, folk som köper en Iphone före är en dåre.
Galaxy vinner på alla punkter utom kanske när det kommer till skärmen.

Appar så vinner ju vilken android mobil, Apple skyddar ju allt....

Det är ju just skärmen på GSII som gör den så överlägsen. Till och med Engagdet gillade helheten hos Samsungs SAMOLED Plus skärm mer än Iphone 4:s skärpa. Retina skärmen är grym och helt klart den bästa TFT skärmen på mobilmarknaden, men det klår inte SAMOLED Plus. När en sån sak kommer från Engadget då kan man lita på att de har tänkt länge på saken. Vanligtvis brukar de hålla Apples produkter väldigt nära hjärtat.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Alltså. Det går inte jämföra Android och iOS :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaRcizco:

Alltså. Det går inte jämföra Android och iOS :/

Nja nu skall vi inte vara elaka här.
Visserligen så känns ju iOS väldigt begränsat; Inga widgets, inga launchers, inga multipla app stores, men det är ändå ett relevant OS även om det i princip inte ändrat sitt utseende sedan 2007 eller nåt.
Så jag tycker nog att både OSen är OK, det är bara det att hårdvaran i SGS2 är så mycket kraftfullare. Detta inkluderar skärmen som har i det närmaste oändlig kontrast, och väldigt mycket större färgrymd.

Permalänk
Medlem

Vad gäller SGS 2 vs iPhone 4 så är det ju inget snack om att SGS 2 är den bättre sett till hårdvaran. Har man inga krav sett till mjukvara så är ju valet lätt. Personligen skulle jag valt iPhone 4 men det är för att jag föredrar Apples ekosystem. Det är viktigare än hårdvaran i sig för min del.

Skrivet av oscarstegland:

Du har ingen som helst aning om vad du snackar om. Produkten har ej släppts (iphone 5), ingen vet vilken hårdvara som sitter i, du snackar om benchmarks på olika OS, och framför allt så jämför du med Ipad 2 som har sämre hårdvara än SGS2.

GPU är svårt att jämföra men med tanke på att Galaxy S hade en PowerVR SGX540 som piskade både Iphone 4:s och Ipad 1:s GPU så tror jag inte de siktar på att vara sämre i år. Att de dessutom gått ifrån PowerVR serien till fördel för ARM:s egna Mali gpu (som dessutom är flerkärning) så måste de ju haft anledning att göra det. Som sagt här är det svårt att avgöra en vinnare då det inte finns särskilt mycket benchmarks ännu och speciellt inte några rättvis sådana då GSII har en screencap på 60 fps, men jag har väldigt svårt att tro att Apple kammar hem den här. Om du anser att den GLBenchmark testet som Anandtech gjorde ger en rättvis bild så förstår jag inte vad du tänker med. Med tanke på att Motorola Xoom har ca. 25% fler pixlar att rendera än Ipad 2 så är ju helt plötsligt SGX543 chippet inte dubbelt så bra som den enkelkärniga Geforce GPU:n i Tegra 2 längre. Sedan att Honeycomb fortfarande har en del problem och inte är helt färdigt gör en del också. Att det är en bättre GPU än Geforce-diton är helt klart på många fronter men det är inte en rättvis jämförelse. Att du sedan drar slutstatsen att SGX543 är bättre än både Adreno 220 (sitter i HTC Sensation) och Mali 400 (sitter i SGSII) som dessutom är 4-kärnig är intressant. De benchmarks som finns på Mali 400 än så länge är kraftigt begränsade av screencapen på 60 fps och med det i åtanke så är ju Mali 400 för det mesta en hel del bättre än Tegra 2:s Geforce gpu så än så länge finns ingenting som säger att SGX543 är bättre.

iPad har en SGX543MP2, alltså en dual-core GPU. Med Xooms högre upplösning inräknat är Tegra 2 fortfarande klart mycket långsammare än SGX543MP2.

IPad 2 är även snabbare än SGS 2 på den avancerade delen av glbenchmark (Egypt) där SGS 2 inte slår i sitt 60fps tak, det trots iPadens högre upplösning.

Hur vida iPhone 5 får SGX543MP2 eller en enkelkärnig SGX543 kan man ju bara spekulera om. Personligen tror jag att den kommer ha en SGX543MP2, dock säkerligen aningen nerklockad för att spara batteri precis som i fallet med A4:an i iPhone 4. Jag tror Apple vill göra det enkelt för utvecklare genom att hålla hårdvaran så lik som möjligt mellan sina "iDevices". Även ur tillverkningssynpunkt är det lämpligt att de använder samma krets. De som inte riktigt håller måttet för iPad 2 kan användas för iPhone 5.

Min gissning är att iPhone 5 och SGS 2 rent hårdvarumässigt kommer ligga rätt lika varandra. Dock spelar det mindre roll om man inte har mjukvaran som tar vara på kraften. iPhone 4 har fortfarande de snyggaste spelen trots att den ligger långt efter hårdvarumässigt.

Att android skall komma ifatt och gå om på den punkten har folk sagt månad efter månad men fortfarande är så icke fallet. iOS har överlägset bäst utbud av avancerade spel utvecklade för smartphones.

Dömma av vad de stora utvecklarna säger så kanske det kommer vara så ett tag till:
John Carmack (id Software): http://www.mobiledia.com/news/87020.html
Tim Sweeney (Epic Games): http://gizmodo.com/#!5789093/the-near+future-of-mobile-gaming...

Båda (och många andra utvecklare) anser att det är iOS som drar in pengar och därför satsar de på den plattformen i första hand. Samt att google behöver, för att citera Sweeney: "Google needs to be a little more evil. They need to be far more controlling."

Skrivet av oscarstegland:

Appar: Apple har fortfarande fler men Android går om dem om ett par månader. Android ökar i en oerhört mycket högre takt. Kollar man på senaste månade så lades det till 28000 appar i Android Market jämfört med ca. 10000 i Appstore. Oavsett så finns det appar så det räcker och blir över till båda plattformarna.
Hårdvarumässigt så var Samsung överlägsna allt annat på marknaden förra året och jag har väldigt svårt att tro att de inte är det i år igen. Det viktigaste är ju trots allt mjukvaran. Som någon sa tidigare i tråden så är det två helt olika alternativ:

Flest appar betyder inte mycket längre (de har båda sånt stort antal). Android har redan passerat iOS vad gäller gratisappar men för köpappar har de en bra bit kvar. Och för stora utvecklare som de ovan är det viktigt.

Edit:Trött och stavar som en kratta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Flest appar betyder inte mycket längre (de har båda sånt stort antal). Android har redan passerat iOS vad gäller gratisappar men för köpappar har de en bra bit kvar. Och för stora utvecklare som de ovan är det viktigt.

Edit:Trött och stavar som en kratta...

Fast tror inte androidutvecklare vill ta betalt då det finns så många andra sätt att få tag på appar så då tjänar dom mer på reklam.
Tror inte att android market kommer gå om ios market i betalappar.
Android har ca 60% gratis appar medans iphone har ca 20-30% och då är många av dom lite versioner.

Permalänk
Medlem

Hur stor relevans har egentligen dessa app-jämförelser för en vanlig användare? Med 10-tusentals för respektive OS så känns det som att så gott som all funktionalitet borde vara täckt. Att kvalitén kan skilja köper jag, men hur mycket...? Kommer jag bli hemskt besviken på utbudet för Android jämfört med om jag köpt en iPhone4? Om inte, precis hur avancerad användare måste jag vara för att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Fast tror inte androidutvecklare vill ta betalt då det finns så många andra sätt att få tag på appar så då tjänar dom mer på reklam.
Tror inte att android market kommer gå om ios market i betalappar.
Android har ca 60% gratis appar medans iphone har ca 20-30% och då är många av dom lite versioner.

Självklart finns det utvecklare som skulle ta betalt om de kunde. Det är ju bland annat utvecklarna jag tog upp bevis för. De har istället valt att inte släppa sina appar till plattformen än. Reklamappar fungerar säkerligen bra i många fall men inte alla.

Finns en enkel lösning dock, ni Androidanvänder får sluta vara så snåla De intryck jag fått av mina vänner med Androidmobiler är att de väldigt sällan köper nåt (flera som aldrig köpt nåt). Känner dock inte en enda iPhone användare som inte köpt appar till sin telefon. Själv är jag lite av en appoholic och köper en hel del appar, betalar mer än gärna för välgjorda appar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S_Z:

Vad gäller SGS 2 vs iPhone 4 så är det ju inget snack om att SGS 2 är den bättre sett till hårdvaran. Har man inga krav sett till mjukvara så är ju valet lätt. Personligen skulle jag valt iPhone 4 men det är för att jag föredrar Apples ekosystem. Det är viktigare än hårdvaran i sig för min del.

iPad har en SGX543MP2, alltså en dual-core GPU. Med Xooms högre upplösning inräknat är Tegra 2 fortfarande klart mycket långsammare än SGX543MP2.

IPad 2 är även snabbare än SGS 2 på den avancerade delen av glbenchmark (Egypt) där SGS 2 inte slår i sitt 60fps tak, det trots iPadens högre upplösning.

Hur vida iPhone 5 får SGX543MP2 eller en enkelkärnig SGX543 kan man ju bara spekulera om. Personligen tror jag att den kommer ha en SGX543MP2, dock säkerligen aningen nerklockad för att spara batteri precis som i fallet med A4:an i iPhone 4. Jag tror Apple vill göra det enkelt för utvecklare genom att hålla hårdvaran så lik som möjligt mellan sina "iDevices". Även ur tillverkningssynpunkt är det lämpligt att de använder samma krets. De som inte riktigt håller måttet för iPad 2 kan användas för iPhone 5.

Min gissning är att iPhone 5 och SGS 2 rent hårdvarumässigt kommer ligga rätt lika varandra. Dock spelar det mindre roll om man inte har mjukvaran som tar vara på kraften. iPhone 4 har fortfarande de snyggaste spelen trots att den ligger långt efter hårdvarumässigt.

Att android skall komma ifatt och gå om på den punkten har folk sagt månad efter månad men fortfarande är så icke fallet. iOS har överlägset bäst utbud av avancerade spel utvecklade för smartphones.

Dömma av vad de stora utvecklarna säger så kanske det kommer vara så ett tag till:
John Carmack (id Software): http://www.mobiledia.com/news/87020.html
Tim Sweeney (Epic Games): http://gizmodo.com/#!5789093/the-near+future-of-mobile-gaming...

Båda (och många andra utvecklare) anser att det är iOS som drar in pengar och därför satsar de på den plattformen i första hand. Samt att google behöver, för att citera Sweeney: "Google needs to be a little more evil. They need to be far more controlling."

Flest appar betyder inte mycket längre (de har båda sånt stort antal). Android har redan passerat iOS vad gäller gratisappar men för köpappar har de en bra bit kvar. Och för stora utvecklare som de ovan är det viktigt.

Edit:Trött och stavar som en kratta...

Det finns tester på Odroid-A, som också har exynos. Den har visat sig vara lite bättre än iPad 2 i de få benchmarks som finns på den, om man tar hänsyn till upplösningen. Den har också lägre klockad CPU än SGS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89918:

Det finns tester på Odroid-A, som också har exynos. Den har visat sig vara lite bättre än iPad 2 i de få benchmarks som finns på den, om man tar hänsyn till upplösningen. Den har också lägre klockad CPU än SGS2.

Det går att diskutera (och har gjorts på diverse forum). De ligger i princip jämsides upplösningen inräknat. Och vad CPUn är klockad till är ointressant då CPUn knappast är flaskhalsen i glbenchmark.

Men det förändrar inte saken att iPad 2 är snabbare än SGS 2 i det tunga testet trots sin högre upplösning.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ett inlägg med brottsuppmaning raderat.

Permalänk
Medlem

GS2 har helt överlägsen hårdvara, även troligen bättre hårdvara än ommande ip5, men den har inte iOS. så vill du ha iOS så har du inget val. Men är du "öppen för förslag" så är GS2an att rekommendera.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av murklor:

Iphone 4 vs S2 är bara match om man älskar iPhone, annars så vinner ju S2 på typ allt utom upplösning och appar.

S2 vs iPhone 5? iPhone 5 kommer fullständigt sopa banan med den prestandamässigt. Titta på glbenchmark och iPad 2 scoren, den är totalt överlägsen (99% sannolikhet att iPhone 5 kommer ha samma CPU/GPU). Men 5:an är ju en bra bit bort än...

... och när iPhone 5 kommer så kommer också Tegra 3 i nya Androidtelefoner. Att spekulera i vilka telefoner som är bäst om ett halvår är bara löjligt då utvecklingen sker i en så rasande fart att spekulationerna egentligen bara blir till intetsägande snack.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Finns en enkel lösning dock, ni Androidanvänder får sluta vara så snåla De intryck jag fått av mina vänner med Androidmobiler är att de väldigt sällan köper nåt (flera som aldrig köpt nåt). Känner dock inte en enda iPhone användare som inte köpt appar till sin telefon. Själv är jag lite av en appoholic och köper en hel del appar, betalar mer än gärna för välgjorda appar.

Hade lätt kunnat tänka mig att betala för en del av mina appar, men varför skulle jag när de erbjuds oss gratis? Ibland till och med utan reklam. Enda appen jag behövt köpa är TrueCaller. Sen använder jag mycket appar från företag som ser sina appar som en extra tjänster till sina kunder, som SEBs bankapp och västtrafiks app (nu har jag iofs bytt ut den mot ResRobot, eftersom den är fan så mycket bättre).

Men jag tycker nog att många appar för iOS är överprissatta (för att Apple ska ha absurda pengar för att de ska få sälja på appstore).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hur stor relevans har egentligen dessa app-jämförelser för en vanlig användare? Med 10-tusentals för respektive OS så känns det som att så gott som all funktionalitet borde vara täckt. Att kvalitén kan skilja köper jag, men hur mycket...? Kommer jag bli hemskt besviken på utbudet för Android jämfört med om jag köpt en iPhone4? Om inte, precis hur avancerad användare måste jag vara för att göra det?

Det är bara titta på spelen som någon i tråden redan nämnt, jag äger en SGS 1 och samma spel ser sämre ut och laggar på min telefon och spelet har bättre grafik samt 60fps smoothness konstant på iPhone 4, spelet kanske inte kommer att lagga på eran SGS2 om ni bestämmer er för en sådan men det kommer se mkt sämre ut än vad det gör på en iPhone 4, det finns ett flertalet spel där grafik och fps är bättre på iPhone 3GS än min SGS1, jag har gjort side by side tester så jag vet vad jag snackar om och detta är vad jag hatar med android. Jag uppdaterade nyss till Gingerbread(officiell rom) och flertalet spel har inte stöd för det nya ljud APIt i GB så jag får inte ljud/musik i flertalet spel, det är en jävla röra när det gäller spelen kan jag lova...

Såhär i efterhand så hade jag vart mer nöjd med en iPhone 4 än en SGS trots att jag har ett Apple hat...

EDIT: kom på att man kan jämföra Appstore och android market på samma sätt som man kan jämföra Xbox live med PSN, xbox live kostar men ger massa mervärde precis som Appstore