Du har ingen som helst aning om vad du snackar om. Produkten har ej släppts (iphone 5), ingen vet vilken hårdvara som sitter i, du snackar om benchmarks på olika OS, och framför allt så jämför du med Ipad 2 som har sämre hårdvara än SGS2.
Processorerna är närmast identiska. Om jag inte säger fel nu så är det väl Samsung som tillverkar Apple's A5 processor. Både A5 och Exynos är dual-core processorer byggde på Cortex-A9 arkitekturen vilket även Tegra 2 gör. Dock så snurrar Exynos i 1.2 ghz kontra 900 mhz. Som Apple även gjorde med Iphone 4 så har de klockat ner processorn från dess ursprungshastighet (1 ghz) för att spara batteri. Win: Samsung
GPU är svårt att jämföra men med tanke på att Galaxy S hade en PowerVR SGX540 som piskade både Iphone 4:s och Ipad 1:s GPU så tror jag inte de siktar på att vara sämre i år. Att de dessutom gått ifrån PowerVR serien till fördel för ARM:s egna Mali gpu (som dessutom är flerkärning) så måste de ju haft anledning att göra det. Som sagt här är det svårt att avgöra en vinnare då det inte finns särskilt mycket benchmarks ännu och speciellt inte några rättvis sådana då GSII har en screencap på 60 fps, men jag har väldigt svårt att tro att Apple kammar hem den här. Om du anser att den GLBenchmark testet som Anandtech gjorde ger en rättvis bild så förstår jag inte vad du tänker med. Med tanke på att Motorola Xoom har ca. 25% fler pixlar att rendera än Ipad 2 så är ju helt plötsligt SGX543 chippet inte dubbelt så bra som den enkelkärniga Geforce GPU:n i Tegra 2 längre. Sedan att Honeycomb fortfarande har en del problem och inte är helt färdigt gör en del också. Att det är en bättre GPU än Geforce-diton är helt klart på många fronter men det är inte en rättvis jämförelse. Att du sedan drar slutstatsen att SGX543 är bättre än både Adreno 220 (sitter i HTC Sensation) och Mali 400 (sitter i SGSII) som dessutom är 4-kärnig är intressant. De benchmarks som finns på Mali 400 än så länge är kraftigt begränsade av screencapen på 60 fps och med det i åtanke så är ju Mali 400 för det mesta en hel del bättre än Tegra 2:s Geforce gpu så än så länge finns ingenting som säger att SGX543 är bättre.
Ram: Ipad 2 har 512mb, GSII har 1gb ram.
Skärm: Ingen av dem har någon extremt hög upplösning för sin storlek. Iphone 5 kommer nästan garanterat ha högre upplösning än GSII. Däremot så är ju skärmen i GSII, sin upplösning till trots, förmodligen marknadens bästa mobila display. Den enda som kommer riktigt i närheten är ju Retina skärmen från Apple. Oavsett vad du väljer här så får du en av marknadens två bästa displayer beroende på om du prioriterar skärpa eller svärta/färgrikedom/betraktningsvinklar.
Byggkvalitén lär vara bättre på Iphone men det är många som tycker GSII ändå känns helt okej kvalitésmässigt. Bättre än GS1 om jag förstått det rätt.
Kamera: Både Iphone 4, Samsung GSII, och Sony Experia Arc har ju bland marknadens bästa kameror. GSII är den enda som spelar in i 1080p men med så små sensorer så spelar det ju ingen roll egentligen. Sedan så finns det ju en mobil som spöar alla dessa (dock så är GSII fasligt nära om man kollar jämförelsen som gjordes på gsmarena.com) och det är Nokia N8. Att den suger som telefon i jämförelse behöver vi inte debattera dock.
Ljudkvalité: Samsung har oftast bättre dac:ar och hörlursförstärkare än vad Apple har. Då baserar jag detta på deras mp3-spelare. Apple har alltid varit populärt men inte på grund av ljudkvalitén. Där är märken som Iriver, Iaudio, Sony, och Samsung de som audiofiler söker sig till.
Appar: Apple har fortfarande fler men Android går om dem om ett par månader. Android ökar i en oerhört mycket högre takt. Kollar man på senaste månade så lades det till 28000 appar i Android Market jämfört med ca. 10000 i Appstore. Oavsett så finns det appar så det räcker och blir över till båda plattformarna.
Hårdvarumässigt så var Samsung överlägsna allt annat på marknaden förra året och jag har väldigt svårt att tro att de inte är det i år igen. Det viktigaste är ju trots allt mjukvaran. Som någon sa tidigare i tråden så är det två helt olika alternativ:
Android: inte riktigt lika användarvänligt kanske (inte långt ifrån heller, speciellt med tanke på att man slipper den jävla itunesskiten), men du har mer möjligt att göra telefonen till din egen (gillar du inte den inbyggda sms-applikationen/huvudmenyn/tangentbordet/musikspelaren/webbläsaren/etc. så laddar du bara ned en annan)
Apple: Fördelen här är att allting funkar extremt smidigt med ett väldigt användarvänligt gränssnitt.
Det är mjukvaran du bör fokusera på. Båda OS:en är i dagsläget väldigt avancerade och klarar av det mesta som en vanlig dator gör. Gå till någon butik som har dem båda och lek med den så du kan forma dig en uppfattning om vilket OS som passar dig bättre. Iphone är en klockren produkt som funkar extremt bra, men du är ganska låst till det som Apple väljer att låta dig göra med din telefon. Android är betydligt mer öppet och där kan du om du vill ge dig in i root-världen få i princip en helt annan telefon via custom roms. Nackdelen är väl att allt inte alltid är lika genomtänkt som på Iphone. Ni märker säkert vilken sida jag står på. Jag har inget mot Iphone men den passar inte mig på något sätt så jag hade definitivt valt GSII. Sedan så kan jag slå ett slag för Flash också. Trodde aldrig jag skulle bry mig om det i en telefon särskilt mycket, men att kunna streama serier på nätet via telefonen på väg till jobbet är fan GULD värt!