Switch eller router, vad kopplas in först?

Permalänk
Medlem

Switch eller router, vad kopplas in först?

Hej, Jag har fiber hemma och ska skaffa ip-tv
Idag har jag nätverkskabel från uttaget rakt in i en trådlös router, men nu när jag skaffar tv har jag förstått de som att jag behöver en switch också?

Min fråga är den, Vad ska jag koppla först? Ska nätverkskabeln sitta rakt in i switchen och därefter en kabel till digitaboxen och en till routern. Eller ska de kopplas på något annat sätt?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det beror på, du kanske tom får med en som du ska koppla in först. Ring din ISP och fråga.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Det beror på, du kanske tom får med en som du ska koppla in först. Ring din ISP och fråga.

Jag har fått en redan som "tillhör" lägenheten.
Men de finns altså olika sätt att koppla de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixi:

Jag har fått en redan som "tillhör" lägenheten.
Men de finns altså olika sätt att koppla de?

Pröva dig fram och se vad som funkar bäst, boxen först eller routern först. Det kan hända att switchen saktar ned din hastighet till internet, då kanske du vill koppla routern först.

Permalänk

Hemma hos mig så är det Fiber->Fiber-RJ45-switch(10p)->Olika tjänster
Sen på internet har vi
Fiber->Fiber-RJ45-switch(10p)->Router->3xGbSwitch(5p)

Så vi har tvn, telefon, osv direkt i fiberswitchen och går aldrig in på internetportarna men de skiljer mellan olika leverantörer så bäst är att höra med din leverantör.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av Pixi:

Hej, Jag har fiber hemma och ska skaffa ip-tv
Idag har jag nätverkskabel från uttaget rakt in i en trådlös router, men nu när jag skaffar tv har jag förstått de som att jag behöver en switch också?

Min fråga är den, Vad ska jag koppla först? Ska nätverkskabeln sitta rakt in i switchen och därefter en kabel till digitaboxen och en till routern. Eller ska de kopplas på något annat sätt?

Tacksam för svar!

Normalt är det bredbandsmodemet som sköter uppkopplingen och så som du har det kopplat idag så verkar modemet vara integrerat i routern.

Så troligtvis ska IP-TV-boxen kopplas in i routern och du lär inte behöva en switch.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Normalt är det bredbandsmodemet som sköter uppkopplingen och så som du har det kopplat idag så verkar modemet vara integrerat i routern.

Så troligtvis ska IP-TV-boxen kopplas in i routern och du lär inte behöva en switch.

Fast jag har inget modem då jag har fiber, bara router för att göra det trådlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Hemma hos mig så är det Fiber->Fiber-RJ45-switch(10p)->Olika tjänster
Sen på internet har vi
Fiber->Fiber-RJ45-switch(10p)->Router->3xGbSwitch(5p)

Så vi har tvn, telefon, osv direkt i fiberswitchen och går aldrig in på internetportarna men de skiljer mellan olika leverantörer så bäst är att höra med din leverantör.

En följdfråga som kanske inte platsar i tråden igentligen.. men om du eller nån annan har svaret kanske ni kan svara endå:)

Vad är att föredra vad gällande digitalbox. bild och ljud via hdmi eller bild via hdm och ljud via optisk kabel?
De finns nämligen två digitalboxar att välja på via min leverantör, och den med optiskt är dyrare så lite snabbt tänker jag då att de verkar bäst? men har sökt runt lite och de verkar inte vara så..
Jag har en samsung bluray/reciver som den ska kopplas in i

Permalänk
Skrivet av Pixi:

En följdfråga som kanske inte platsar i tråden igentligen.. men om du eller nån annan har svaret kanske ni kan svara endå:)

Vad är att föredra vad gällande digitalbox. bild och ljud via hdmi eller bild via hdm och ljud via optisk kabel?
De finns nämligen två digitalboxar att välja på via min leverantör, och den med optiskt är dyrare så lite snabbt tänker jag då att de verkar bäst? men har sökt runt lite och de verkar inte vara så..
Jag har en samsung bluray/reciver som den ska kopplas in i

Personligen fördrar jag optisk S/PDIF men det är nog mest för att jag kört det så länge för med HDMI 1.3+ så har du ju lossless TrueHD ljud och 24bit ljud. Men hela kedjan måste vara HDMI 1.3+ för att HDMI 1.3 ska fungera.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Svaret beror lite på konf och på hårdvaran.

Om du bara blir tilldelad en IP-adress så har du inget val annat än att ha routern först som NAT:ar och delar ut adresser.
Om du får flera IP-adresser av din ISP så kan det vara en fördel att ha switchen först om det är en gigabitswitch eftersom den då antagligen är snabbare än routern. Det kan också vara så att digitalboxen inte ska vara NAT:ad och det därför är enklare att låta den gå via switchen till ISPn istället för att konfa undantag i routern

Ett argument för att ha switchen bakom routern är om man vill utnyttja routerns brandväggsfunktioner, vilket iofs inte behövs för digitaltvboxen.