Finna ip till ett zyxel-modem (kopplat till en AP)
Jag behöver komma åt webbgränssnittet till ett zyxel-modem, men vet inte vad den har för ip-adress. Den fysiska topologin ser ut som följande:
ISP <--> zyxel-modem (660 serien) <--> (via "Internet"-porten) d-link accesspunkt <--> radiolänk till datorer i det privata nätverket (inkl. min egen uppkoppling).
Någon som vet hur jag kan få reda på ip-adressen till zyxel-modemet? Jag har redan kopplat upp mig trådat direkt till modemet, men den verkar inte ha någon aktiv DHCP.
Alla datorer kopplar upp sig mot Accesspunkten, och sedan går trafiken via zyxel-modemet ut mot Internet, men jag måste kunna konfigurera zyxel-modemet för att kunna öppna några portar till en server.
Iom att du inte skriver vilken ISP du har så antar jag att det är Telia (de kör med zyxel modemen).
Då är de isf bryggade och GUI:t är spärrat från start. Men å andra sidan så behöver du inte öppna några portar om den är bryggad.
Har varit inne i ett Zyxelmodem från Telia. Var tvungen att koppla det direkt in i datorn och sedan sätta en statisk ip adress till något liknande "192.168.1.50" dvs en lokal ip. Då kan man komma år webgränssnittet, i alla fall i mitt fall.
Ok, tack för svaren! Det som gör mig aningen konfunderad är att jag redan antagit att modemet var bryggat, och öppnade port 443 och 80 på d-link routern för att testa teorin, men någon extern nod kommer inte åt webbservern som fanns inne i mitt privata nät. :/
Ok, tack för svaren! Det som gör mig aningen konfunderad är att jag redan antagit att modemet var bryggat, och öppnade port 443 och 80 på d-link routern för att testa teorin, men någon extern nod kommer inte åt webbservern som fanns inne i mitt privata nät. :/