Permalänk
Medlem

i7 2600K, klock hjälp!

Tjena!

Vad har ni klockat era i7 2600 till? Om ni inte har en, vad rekommenderar ni att jag klockar min till?

Använder den här som kylare:
http://www.inet.se/artikel/5321720/corsair-cooling-hydro-h70-...

Tackar!

Permalänk
Avstängd

Sätt multiplier till 45 och cpu vcore på 2.85v så har du någ en stabil 4.5ghz. Funkar det inte öka volten tills det blir stabilt men inte mer volt en 3.50v.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Sätt multiplier till 45 och cpu vcore på 2.85v så har du någ en stabil 4.5ghz. Funkar det inte öka volten tills det blir stabilt men inte mer volt en 3.50v.

Gör absolut inte detta. 2.85v och 3.50v är helt åt helvete för högt. Jag hade inte gått över 1.4v iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsberg1:

Gör absolut inte detta. 2.85v och 3.50v är helt åt helvete för högt. Jag hade inte gått över 1.4v iallafall.

Du har helt rätt. 1.28 och 1.35 är det jag menade. Hoppas du ser detta trådskaparen=)

Permalänk
Avstängd

Min är klockad till 4.4 GHz

Permalänk
Medlem

Jag vill också överklocka min 2600K samt RAM-minnen, men om vi börjar med processorn.

Mina datorspecs är:

Chassi: Cooler Master HAF X (med 5 chassifläktar och fläktkontroll)
Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3
CPU: Intel i7 2600K
CPU-kylare: Noctua NH-D14
RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz
GPU: XFX Radeon HD 6990 4GB
Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD
HDD: OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB 7200rpm

Jag har en bra CPU-kylare (Noctuan) och ventilerat chassi så jag bör ha bra klockningspotential. Jag skulle vilja överklocka min processor till 4.4Ghz. Jag kan inte mycket alls om överklockning, bara att man ökar multipliern och volten så jag uppskattar om någon förklarade mer specifikt hur jag går tillväga för att överklocka processorn (dock på ett relativt enkelt sätt).

Vill dessutom ha tips på vilka program jag ska använda för att se om processorn är stabil i den nya hastigheten samt att allt är korrekt.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

...............................................................

Har du läst någon överklocknings guide överhuvudtaget? Om inte, börja sök och läs guider.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Har du läst någon överklocknings guide överhuvudtaget? Om inte, börja sök och läs guider.

Ja, det har jag men jag ville få mer specifik info om just min processor 2600K och kanske tips från någon som har överklockat den till just 4.4Ghz (vilken multiplier siffra och vilken voltage för just 4.4Ghz).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ja, det har jag men jag ville få mer specifik info om just min processor 2600K och kanske tips från någon som har överklockat den till just 4.4Ghz (vilken multiplier siffra och vilken voltage för just 4.4Ghz).

Då jag själv inte har någon SB och kommer troligast aldrig har det. Så ger jag dig lite fel koder och vad dom betyder. Du kommer troligast se någon av dom när du klocka.

BSOD Codes for SandyBridge
0x124 = add/remove vcore or QPI/VTT voltage (usually Vcore, once it was QPI/VTT)
0x101 = add more vcore
0x50 = RAM timings/Frequency add DDR3 voltage or add QPI/VTT
0x1E = add more vcore
0x3B = add more vcore
0xD1 = add QPI/VTT voltage
“0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances”
0X109 = add DDR3 voltage
0x0A = add QPI/VTT voltage

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur asuskorten funkar men i grund och botten så ska du öka vcore till 1.4v (men troligen så funkar 1.35 om du är nöjd med 4.4ghz) sen öka multiplern till 44.
Sök på forumet, googla eller kolla in filmer på youtube.
Jag är mer eller mindre säker på att asuskorten kommer med funktioner som automatisk överklockning.

Jag måste erkänna att det är rysligt lätt att överklocka SB så länge man inte försöker göra det manuellt, inställningarna på mitt asrock är rena grekiskan och ingen information finns att få

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Hahaha damn här lär en processor ryka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Har ingen aning om hur asuskorten funkar men i grund och botten så ska du öka vcore till 1.4v (men troligen så funkar 1.35 om du är nöjd med 4.4ghz) sen öka multiplern till 44.
Sök på forumet, googla eller kolla in filmer på youtube.
Jag är mer eller mindre säker på att asuskorten kommer med funktioner som automatisk överklockning.

Jag måste erkänna att det är rysligt lätt att överklocka SB så länge man inte försöker göra det manuellt, inställningarna på mitt asrock är rena grekiskan och ingen information finns att få

Ja, i BIOS finns automatiska inställningar för överklockning av processorn men i denna tråd:#11073806 säger TS att "För att slippa hög vcore och knasiga inställningar som dom har i sina profiler, välj 'Default'." Det TS menar med "dom" är tilllverkaren av moderkortet.

Detta betyder ju att volt etc. kan bli fel om man väljer de automatiska profilerna för överklockning av CPUn?

Vore det så enkelt som att bara välja en annan profil för att överklocka min CPU så skulle jag ju ha gjort det, men här påpekar någon att det kan bli fel. Det är därför jag behöver hjälp med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ja, i BIOS finns automatiska inställningar för överklockning av processorn men i denna tråd:#11073806 säger TS att "För att slippa hög vcore och knasiga inställningar som dom har i sina profiler, välj 'Default'." Det TS menar med "dom" är tilllverkaren av moderkortet.

Detta betyder ju att volt etc. kan bli fel om man väljer de automatiska profilerna för överklockning av CPUn?

Vore det så enkelt som att bara välja en annan profil för att överklocka min CPU så skulle jag ju ha gjort det, men här påpekar någon att det kan bli fel. Det är därför jag behöver hjälp med detta.

Jepp jag känner igen det där, när jag testade dom förinställda funktionerna så döljs precis all info och man har inte en susning om vad som görs under ytan, det är rysligt dåligt och aningen skrämmande.
Med 4.6ghz så kastades min vcore upp i 1.43 enligt cpu-z och det är galet högt och datorn blev instabil när volten gick som en jojo.
Sen logiken med offset vcore och volt boost är helt åt skogen, jag fick göra så att jag kollade youtube videos och testade mig fram.

Sen säger så gott som alla program olika och värdena i bios tycks inte stämma alls, jag har tex aldrig samma vcore i coretemp och cpu-z så just nu kör jag 1.4v 24/7

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jepp jag känner igen det där, när jag testade dom förinställda funktionerna så döljs precis all info och man har inte en susning om vad som görs under ytan, det är rysligt dåligt och aningen skrämmande.
Med 4.6ghz så kastades min vcore upp i 1.43 enligt cpu-z och det är galet högt och datorn blev instabil när volten gick som en jojo.
Sen logiken med offset vcore och volt boost är helt åt skogen, jag fick göra så att jag kollade youtube videos och testade mig fram.

Sen säger så gott som alla program olika och värdena i bios tycks inte stämma alls, jag har tex aldrig samma vcore i coretemp och cpu-z så just nu kör jag 1.4v 24/7

Ok, då har jag fått det bekräftat.

Jag skulle vara oerhört tacksam om du kunde guida mig. Förresten vad har du för hastighet på din 2600K?

Håller på att kolla på youtube videos också förresten.

EDIT: Jag har nu kollat på flera videos på youtube om överklockning av 2600K med exakt samma moderkort som jag har.

Det är dock några saker jag undrar över:

Det verkar som om det enda man behöver göra (förutom några små inställningar för att kunna ens kunna ändra dessa inställningar) är att sätta en multiplier man vill ha och ställa in spänningen till lite högre så att systemet blir stabilt (dock inte högre än 1.35V). Men det finns andra saker som de ändrar i några videos:
- Internal PLL voltage
- Load-line calibration
- VRM fixed frequency mode
- Phase control
- Duty control

Min fråga är: #1. Behöver jag ändra något i ovanstående för att överklocka min CPU?
#2: Vad vinner jag på att ändra ovanstående inställningar?
#3: Om jag vill ändra ovanstående inställningar, vad ska jag ändra dessa till om jag vill överklocka min 2600K till 4.5GHz?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ok, då har jag fått det bekräftat.

Jag skulle vara oerhört tacksam om du kunde guida mig. Förresten vad har du för hastighet på din 2600K?

Håller på att kolla på youtube videos också förresten.

EDIT: Jag har nu kollat på flera videos på youtube om överklockning av 2600K med exakt samma moderkort som jag har.

Det är dock några saker jag undrar över:

Det verkar som om det enda man behöver göra (förutom några små inställningar för att kunna ens kunna ändra dessa inställningar) är att sätta en multiplier man vill ha och ställa in spänningen till lite högre så att systemet blir stabilt (dock inte högre än 1.35V). Men det finns andra saker som de ändrar i några videos:
- Internal PLL voltage
- Load-line calibration
- VRM fixed frequency mode
- Phase control
- Duty control

Min fråga är: #1. Behöver jag ändra något i ovanstående för att överklocka min CPU?
#2: Vad vinner jag på att ändra ovanstående inställningar?
#3: Om jag vill ändra ovanstående inställningar, vad ska jag ändra dessa till om jag vill överklocka min 2600K till 4.5GHz?

Jag har 2500k men ska väl inte va någon skillnad som jag ser det.
Har inte en aning om vad dom där 4 sakerna är som du skrev, jag har dom inte på min Asrock-bräda.

Och ja det bör räcka med att höja vcore och ändra multipler men börja på 4ghz kanske, det funkar säkert med allt på original.
Lättast är väl att sno någon annans inställningar som har samma moderkort som du och sen testa sig fram.

Jag fick lite ny ork att börja rota runt och fick allt stabilt på 4.7ghz med fixed vcore på 1.4v men då gick 2 av kärnorna upp i 79grader med fläktarna på 5v så det var ingen succe precis.
Vill helst ha datorn riktigt tyst, iaf när jag inte spelar.
På 4.8ghz så blev det random bluescreens så något har jag nog ställt in fel antar jag.
Lustiga är att "allt" funkar bra i 4.6 och 4.7ghz med ~1.36 vcore men när strömsparfunktionerna sätter in och datorn går ner i idle så händer det att jag får blåskärm, måste fipplar mer
Rysligt irriterande då den klarar 2 timmar+ prime men i idle så sjunker vcoren så lågt att den hänger sig.
Går bara att sätta turbo boost voltage på + inte -
Grrrrrrrrrrr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att överklocka processorn.

Satte multipliern till 45 (= 4.5GHz) samt spänningen till 1.325v samt Load-line calibration på Ultra-High (som jag såg på flera videos).

Temperaturerna är bra. Max temp för alla cores ligger på i genomsnitt 62 grader och min på 36 grader. Har dock inte testat med att stressa CPUn och se om det är stabilt.

Min fråga är dock: Jag vet att alla datorsystem är olika och att några behöver inte höja spänningen så mycket medan andra måste det för att få systemet stabilt. Jag har satt spänningen till 1.325 såsom denna guide rekommenderade: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=265398 (detta är ASUS P8P67 officiella överklockningsguide).

Så det jag undrar över är vad tror ni att spänningen för vara för mitt system? Det ska ju vara max 1.35v vad jag hört och jag ligger nästan där. Hade dock 1.160v från början (3.4GHz) och har sett några ha ca 1.26v. Så jag undrar om jag satt spänningen för högt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag min processor på 4.6 ghz med en voltage offset på +0.01v. Inte sett spänningar över 1.3v hittills och när processorn klockar ner sig sänks volten till kring 1v. Jag rekommenderar ts att använda offset också om du inte skall upp kring 5ghz, man minimerar slitage och onödig värmeutveckling.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Själv har jag min processor på 4.6 ghz med en voltage offset på +0.01v. Inte sett spänningar över 1.3v hittills och när processorn klockar ner sig sänks volten till kring 1v. Jag rekommenderar ts att använda offset också om du inte skall upp kring 5ghz, man minimerar slitage och onödig värmeutveckling.

Före jag överklockade var spänningen som sagt 1.160V. Så du tycker att jag ska höja den minimalt alltså och inte till 1.325v? Hur mycket tycker du att jag ska höja den till, 1.20V?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Före jag överklockade var spänningen som sagt 1.160V. Så du tycker att jag ska höja den minimalt alltså och inte till 1.325v? Hur mycket tycker du att jag ska höja den till, 1.20V?

Man skall givetvis ha så låg spänning som möjligt för att minska slitage. Du bör köra stabilitetstester för att hitta den lägsta stabila spänningsinställningen. Jag skulle rekommendera dig att läsa genom diverse guider kring överklockning då du inte verkar alltför insatt i ämnet.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

http://www.overclock.net/intel-general/910467-ultimate-sandy-...
Googla lite så finner du svar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har läst guider nu och har satt spänningen till 1.325V vilket sägs vara lagom och stabilt till min 4.5GHz 2600K.

Återstår bara stabilitetstest av CPUn, vet inte vilket som är bäst Prime95 eller Orthos. Aja, tack för hjälpen i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Othros och Prime95 belastar processorn inte ett skit. Kör Inte Burntest istället. Körde jag blend i Prime95 drog processorn ca 90W som mest, och 120W med Intel Burntest. Bara ställa in så den använder så mycket minne som möjligt och klicka på kör.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Othros och Prime95 belastar processorn inte ett skit. Kör Inte Burntest istället. Körde jag blend i Prime95 drog processorn ca 90W som mest, och 120W med Intel Burntest. Bara ställa in så den använder så mycket minne som möjligt och klicka på kör.

Ok, tack ska testa.

Visa signatur

Permalänk

Jag kör min 2600k i 5.0 GHz på 1.56v och oroar mig inte alls över spänningen.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Skrivet av HackeR_54:

Jag kör min 2600k i 5.0 GHz på 1.56v och oroar mig inte alls över spänningen.

Tyvärr vet jag inte hur länge det där lär hålla... Men 1.56 V. på 5.0 GHz är alldeles för högt... Du skulle kunna få det stabilt på 1.45 V. är jag helt säker på, kanske till och med lägre, beroende på vad för typ av komponenter du har installerat. Jag skulle oroa mig förutsett att jag inte har pengar för ännu en i7 2600K.

Permalänk
Skrivet av Chryspyon:

Tyvärr vet jag inte hur länge det där lär hålla... Men 1.56 V. på 5.0 GHz är alldeles för högt... Du skulle kunna få det stabilt på 1.45 V. är jag helt säker på, kanske till och med lägre, beroende på vad för typ av komponenter du har installerat. Jag skulle oroa mig förutsett att jag inte har pengar för ännu en i7 2600K.

tydligen ska den "hålla" för 1.52 volt

källa: http://communities.intel.com/thread/26162

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.