Permalänk

Luftvapen

Har funderat ett tag på köpa en luft pistol nu, men vet inte om det är värt pengarna eller inte, är det roligt och skjuta med luftpistol?

finns de andra som köpt luftpistol och har ni blivit besvikna/nöjda för vad priset kostar?

är ju faktiskt 1500+ kronor de handlar om..

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Avstängd

Jag hade en granne (när jag var mindre) som var förtjust i luftgevär och pistoler. Man fick skjuta lite osv. Men erfarenhetsmässigt vill jag nog påstå att det är kul i början men efter några år så hittar man nämnda vapen i något hörn lite rostigt och omgärdat av spindelnät. Tror att det inte är så kul som man kan tro. Tror mest luftvapen var en fluga under 80 och 90-talet.:) Däremot om du ska börja lära dig skjuta professionellt så kan det vara en idé att börja skjuta med luftgevär.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Det är vad jag tänkte också, att det är mest kul i början och sen sitter de o samlar spindelväv. Var kanske en rolig hobby bara då man kunde komma ut mer i sommar och att man bor på landet också. Fast man tröttnar kanske ganska fort?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Avstängd

Inte lätt det där: jag förstår ju vad du menar nu när det är sommar.:) Men tänk sen när det blir vinter och snö (och mörkt) då blir det inte lika kul att stå och skjuta. Det är lite av samma anledning som jag har skaffat mobilt bredband kontant: jag använder inte BB så mycket + att jag vet att jag inte kommer sitta ute i en snödriva på vintern och surfa så att säga.

MEN å andra sidan: det finns ju många hobbys man skulle kunna argumentera så om och om man gör det med allt så hade man ju inget kul att göra så att säga. Men just luftgevär och mobilt bredband är en kategori för sig. Jag menar skulle du vilja börja med löpning så kan du ju göra det året om precis som att du likväl kan tröttna på det med men chansen är nog att löpningen inte glöms bort och läggs undan i ett hörn så att säga.^^

My EnKrona!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Håller med föregående talare. Kul i början, men man ledsnar efter en stund.

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Håller med föregående talare. Kul i början, men man ledsnar efter en stund.

hur länge höll du själv på? alltså hur många veckor tills du tröttna.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

hur länge höll du själv på? alltså hur många veckor tills du tröttna.

Jadu, sköt väl 24/7 i en vecka. Var väl 5 år sedan jag köpte geväret. Nu står det i farsans vapenskåp, skjuts med det ca 5gg på år ungefär

Permalänk
Medlem

Om du nu skall köpa luftgevär så tycker jag att du ska köpa de med aningen större kaliber (5,5mm eller 6,3mm).

Permalänk
Medlem

det finns olika storlekar på blykulor. men gevär/pistol får inte ha högre utgångshastighet än 199m/sek utan lincens. dvs byta till starkare fjäder kan få dig att överstiga det. därav att det är olagligt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Köp en knallpistol och ett 6-pack starköl. Det blir väl så roligt som man gör det. Hade soft-airgun som tonåring och det var väl samma historia där. Väldigt kul i någon vecka/några veckor, sen vart det dammsamling i en låda.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr är det lätt att tröttna ifall man inte går med i en klubb eller liknande. Bara plinka hemma är inte så kul efter ett tag. Har en BSA 240 Magnum liggandes nånstans. Bra kraft för att vara pikkadoll (utan licenskrav)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

det finns olika storlekar på blykulor. men gevär/pistol får inte ha högre utgångshastighet än 199m/sek utan lincens. dvs byta till starkare fjäder kan få dig att överstiga det. därav att det är olagligt.

Jag har för mig att det är anslagskraft och inte hastighet som begränsar luftvapen. Det är därför vapen med större kalibrar har lägre utgångshastighet då deras kulor (antagligen) väger mer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murer:

Jag har för mig att det är anslagskraft och inte hastighet som begränsar luftvapen. Det är därför vapen med större kalibrar har lägre utgångshastighet då deras kulor (antagligen) väger mer.

Mycket riktigt.

"§ Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule."
1 kap. 2 §, Vapenförordning (1996:70)

Utgångshastigheten är därför begränsad baserad på vikten på kulan.

Angående luftvapen så är det kul någon gång ibland. Händer att man skjuter lite hos någon kompis här och där någon gång om året och då är det kul en stund. Inget jag skulle hålla på med någon längre tid dock utan att snart gå över till .22 eller kanske 9 mm eller annat lite roligare. Fast då självklart i en skytteklubb. Skaffar jag mig sommarställe kanske jag köper mig ett gevär och skjuter på en burk eller två på semestern men roligare än så är det oftast inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har skjutit luftgevär i många år men bara testat pistol. även skytit en hel del korthåll.

Rätt skoj och underhållande faktiskt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Inställer mig till skaran som anser att prickskjutning på fast tavla snabbt blir tråkigt. Luftgevär och pistoler var något mer populärt för, då ungdomar sköt på allt möjligt inkl smådjur. (vilket inte rekommenderas)

Jag själv skulle gärna vilja börja med pilbåge eller något. (tänk att få jaktlicens på en sådan) Iaf så är det fler moment inblandade än att bara sikta.
Lerduvor och morkulla med hagel, ja man lär sig snabbt hur man ska skjuta och dra bössan före måltavlan. (ingen sport) Att göra konstigheter (en armsskjutningar och allt vad de hittar på) är förenat med livsfara.

*edit*
Angående luftpistol så tycker jag att man som vanligt prickskytte kan köpa en billig modell.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har sysslat med både krut- och luftvapen under några år nu, och mina luftvapen används flitigt med samma intresse idag som när jag var 10 år gammal. Nu är det visserligen PCP-gevär som gäller och inte den där skiten som man hittar på Jula.

Co2-pistoler är ju.. inte så roliga efter ett tag. Precisionen är skitdålig men duger väl till att skjuta burkar på 20 meter, men hur kul är det efter en vecka? Ska man ha en vettig luftpistol så får man punga ut 5000kr+.

Mitt tips är att leta upp en klubb som sysslar med luftskytte och testa.

Edit: En Co2-pistol som du hittar på Hobbex och Jula är oftast semi-automatiska, och då gäller 3 joule och inte 10 joule.

Skrivet av MacEnkronan:

Varför är det inte lagligt?:O Jag menar om det nu går att köpa luftgevär med aningen större kaliber så är det väl lagligt?^^ Eller menar du "köpa"?:P

Det finns .177 (vanligast), .22 samt .25. Naturligtvis så finns det grövre men då måste du ha licens. Att sätta i en kraftigare fjäder gör så att utgångshastigheten höjs och du kan åka på olaga vapeninnehav, vilket INTE är bra om du vill ha krutvapen eller licens på något luftgevär i framtiden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Inställer mig till skaran som anser att prickskjutning på fast tavla snabbt blir tråkigt. Luftgevär och pistoler var något mer populärt för, då ungdomar sköt på allt möjligt inkl smådjur. (vilket inte rekommenderas)

Jag själv skulle gärna vilja börja med pilbåge eller något. (tänk att få jaktlicens på en sådan) Iaf så är det fler moment inblandade än att bara sikta.
Lerduvor och morkulla med hagel, ja man lär sig snabbt hur man ska skjuta och dra bössan före måltavlan. (ingen sport) Att göra konstigheter (en armsskjutningar och allt vad de hittar på) är förenat med livsfara.

*edit*
Angående luftpistol så tycker jag att man som vanligt prickskytte kan köpa en billig modell.

Pilbåge är väldigt trevligt. Har en liggande under sängen som jag borde börja använda igen. Att bara stå och sljuta tavla är inte så kul i längden men fält och jakt är kul. Då måste man försöka bedöma avståndet också vilket är extra kul. Speciellt om det är bra banor.
Visste inte att det var lagligt att jaga med pilbådge igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag själv skulle gärna vilja börja med pilbåge eller något. (tänk att få jaktlicens på en sådan) Iaf så är det fler moment inblandade än att bara sikta.

Det finns inget licenskrav för själva pilbågen.. För att få jaga med den så räcker jägarexamen, bågjägarexamen och avklarat skytteprov för just pilbåge. Sen så måste man ju ha någonstans att jaga också, men det är ju en annan femma.

Permalänk

Hrm, det var ju denna http://www.youtube.com/watch?v=-jdapS1RvKs som jag funderade på , läste den skulle vara mest lik en verklig pistol och skjuta med pga blowbacken. Och så skulle den ha en oerhört bra träff säkerhet också.. fast den ligger på 1500+ kr i Sverige, men kostar endast 500-600 kr i USA.. hmpf

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Luftvapen för mig har vart kul när man var lite yngre, då man alltid hade måltavlor som gick sönder lätt.
sedan blev man äldre och måltavlorna blev tuffare etc då kändes det mindre kul då det fattades kraft,skjuta mitt i prick på papperstavlor känns inte så kul IMO roligare att skjuta sönder flaskor etc.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Om man ska t.ex jämföra kul-faktor och håller längst, tror ni man kommer ha roligare med t ex ett Nintendo 3ds än luft pistol ? Pistol + frakt + kulor + co2 patron blir ca lika pris som Nintendo 3ds

Skickades från m.sweclockers.com med iPhone 4

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Babianen:

Jag har sysslat med både krut- och luftvapen under några år nu, och mina luftvapen används flitigt med samma intresse idag som när jag var 10 år gammal. Nu är det visserligen PCP-gevär som gäller och inte den där skiten som man hittar på Jula.

Co2-pistoler är ju.. inte så roliga efter ett tag. Precisionen är skitdålig men duger väl till att skjuta burkar på 20 meter, men hur kul är det efter en vecka? Ska man ha en vettig luftpistol så får man punga ut 5000kr+.

Mitt tips är att leta upp en klubb som sysslar med luftskytte och testa.

edit: denna tråden kanske kan ge dig TS lite fler idéer om huruvida det kommer vara lönt att köpa ett vapen eller inte: http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Edit: En Co2-pistol som du hittar på Hobbex och Jula är oftast semi-automatiska, och då gäller 3 joule och inte 10 joule.

Det finns .177 (vanligast), .22 samt .25. Naturligtvis så finns det grövre men då måste du ha licens. Att sätta i en kraftigare fjäder gör så att utgångshastigheten höjs och du kan åka på olaga vapeninnehav, vilket INTE är bra om du vill ha krutvapen eller licens på något luftgevär i framtiden.

Ok jag var bara nyfiken rent generellt.:) Jag gillar inte vapen (vare sig äga eller mixtra med dom) utan håller mig hellre till älskog, filosofi och humanism.^^

OnT: Hobbexprylarna skulle jag akta mig för om jag var dig. Är rätt så dåliga prylar med dålig kvalité.

edit: Denna tråden kanske kan ge dig TS lite fler idéer huruvida det är lönt eller inte att köpa nämnda vapen: http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett luftgevär i ett par år och har väl skjutit upp en burk med skott kanske, på sin höjd. Numera används det bara sommartid för att skjuta högljudda svartvita fåglar

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Nej verkar som jag kan ha roligare för dom pengarna!

Tack för svar iaf.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Tror att man bör vara med i en klubb och ha det som seriöst intresse, för att få ut något av det i längden.

Har själv också funderat på pilbåge, men mina handleder är så pass kassa att jag inte tror att det är någon höjdare.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.