Utrymme saknas på C-disken.

Permalänk
Medlem

Utrymme saknas på C-disken.

Hej!
Jag har precis formaterat min dator, kör windows 7. Om jag markerar alla mappar på c-disken, en intel ssd 120 gb, hårddisk, och högerklickar så tar de ca 15 gb. Trots detta har jag bara 86gb ledigt av 111gb om man kollar på den här datorn. Jag undrar var de sista 10gb har gömt sig. Någon som vet?

MVH
Largoplz

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Du missade de dolda systemfilerna och systemmapparna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du missade de dolda systemfilerna och systemmapparna.

Jag trodde det först med, men om jag har de med i beräkningen så tar alla mapparna fortfarande ca 15gb.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

programmet treesize kan kanske berätta.
Try it.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

programmet treesize kan kanske berätta.
Try it.

Treesize hittade två stora filer, Pagefile.sys och hiberfil.sys, de tillsammans liger på 14gb. Har dock ingen aning om vad det är så jag vågar inte peta på dem.

Edit, löste hiberfil.sys med lite googling. Pagefilen ska tydligen vara reservminne, går det att ändra så den lägger det minnet på en annan hårddisk istället för C:?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

http://ask-leo.com/what_is_pagefilesys_and_can_i_move_it.html

I ditt fall hade jag dock haft kvar den filen på SSDdisken då du får ut mer av att ha den på en SSD när den väl behövs (om du int behöver allt utrymme på disken som det är nu). Du skulle kunna skala ned mängden utrymme som tilldelats denna fil som ett alternativ till att flytta den också.

Vet inte om länken jag skickade tog upp detta också. Klistrade in den för att den ger en mer utförlig förklaring så slipper jag skriva så mycket ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

http://ask-leo.com/what_is_pagefilesys_and_can_i_move_it.html

I ditt fall hade jag dock haft kvar den filen på SSDdisken då du får ut mer av att ha den på en SSD när den väl behövs (om du int behöver allt utrymme på disken som det är nu). Du skulle kunna skala ned mängden utrymme som tilldelats denna fil som ett alternativ till att flytta den också.

Vet inte om länken jag skickade tog upp detta också. Klistrade in den för att den ger en mer utförlig förklaring så slipper jag skriva så mycket ;).

Tack för hjälpen. Funderar på att skala ner den lite, alternativt flytta den till min raid0, känns som att det finns lite fart där iaf.

Visa signatur