Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Antagning till högskolan

Hej!

Jag har sökt till flera olika ingenjörsutbildningar på högskolor till den kommande hösten. I ett års tid har jag haft en svår sjukdom (förmodligen Borrelia, orkar inte gå in på symptomen) vilket har gjort att jag bara fått lite marginal över föregående årets intagningspoäng.
Nyligen fick jag antagningsbeskedet att jag blivit 1:a reserv på en ut av utbildningarna, och 5:e reserv på en annan, i det första urvalet. Jag har läst att det förekommer ett urval till i början av Augusti och min fråga är då:

Innebär det att jag förmodligen blir helt antagen i det nästa urvalet, och skiljer det sig i så fall på något sätt ifrån om jag hade blivit fullt antagen redan under första urvalet? Jag har bl. a läst att folk som varit så långt som 19:e reserver har kommit in på sin utbildning, dock så har jag inte förstått om de gjort det efter första terminens början eller om det skett under andra urvalet (alltså före skolstarten). Situationen är lite förvirrande för mig.

(Om denna tråd är placerad fel så ber jag om ursäkt, då jag inte kunde finna någon mer passande forumskategori)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du ligger som första reserv så har du god möjlighet att komma in på din valda utbildning, MEN inget är säkert. Det kan ju vara så att ingen hoppar av/byter program och du står då utan utbildning till hösten.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Om du ligger som första reserv så har du god möjlighet att komma in på din valda utbildning, MEN inget är säkert. Det kan ju vara så att ingen hoppar av/byter program och du står då utan utbildning till hösten.

Ok, så efter det andra urvalet så får man veta om man kommit in? Eftersom folk då har antigen tackat jag eller nej till utbildningen?

Jag svarade ja på alla reservplatser, eftersom man inte vet vilken som folk lär hoppa av från, hoppas jag gjorde rätt så.