Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Liten fråga om SSD-diskar

Permalänk

Liten fråga om SSD-diskar

Hej, har just fått hem min crucial m4 64GB ssd. Har sedan tidigare en Samsung Spinpoint f1 500gb med win7 32bit på. Min plan är att köra win7 64bit på min ssd (samt lite andra små program) och ha resten på min samsung-HDD.

Jag skulle gärna vilja ha det så att allt som finns på skrivbordet, alla inställningar i windows, alla mappar, alla spel och konfigurationer etc är som vanligt (dvs att när jag startar datorn så ser allt likadant ut), bara att jag har windows 64bit istället för 32-bit samt att OS ligger på SSD istället för HDD. Är detta möjligt?
Just nu har min HDD bara en partition (med allting på, inkl OS), medan min SSD är tom, så OS ligger inte på en separat partition (tyvärr?).

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Kort svar: Nej.

Du kan inte uppgradera från 32bit till 64bit. Krävs en ominstallation.

Det bästa du kan göra är att kopiera de filer du vill ha, som genvägar på skrivbordet och möjligen inställningsfiler och liknande. Du kommer dock få installera program igen osv...

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/32-bit-and-6...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

nej som föregående skriver. Du får lägga ett par timmar på att ställa in allt som du vill ha det.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Kort svar: Nej.

Du kan inte uppgradera från 32bit till 64bit. Krävs en ominstallation.

Det bästa du kan göra är att kopiera de filer du vill ha, som genvägar på skrivbordet och möjligen inställningsfiler och liknande. Du kommer dock få installera program igen osv...

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/32-bit-and-6...

Ok, tack för svaret. Går det att göra så att man installerar om 64bit på SSD-disken, men allt som hamnar på skrivbordet hamnar på HDD? Så att man slipper ha alla sina saker gömda i någon mapp någonstans bara för att de ska ligga på HDD?

Permalänk
Medlem

det går ju att kopiera hela skrivbordet, (dock kommer ju de flesta genvägar peka till fel målmapp efter flytt men det går väl relativt enkelt att göra om och görs ju delvis automatiskt i och med ominstallation av alla program (vilket är ett krav)).

C:\Users\dittanvändarnamn\Desktop bara kopiera och klistra in på den nya installationen.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Jo, men jag tänkte mer så att allt man lägger på skrivbordet automatiskt hamnar på HDD:n? Dvs om jag tankar ned en drivrutin och lägger den på skrivbordet, går det då att ordna så att filen ligger på HDD:n? Eller måste man gå runt det med hjälp av genvägar? Ingen big deal egentligen, skulle bara gärna vilja veta Tack för hjälpen alla

Permalänk

Google?

"Simply browse to your user folder and right click on the desktop folder. Choose properties, then the “location” tab. You can set the folder location directly in there"

Läst här:
http://adamclark.wordpress.com/2009/09/14/setting-my-desktop-...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kommer ganska nära med Easytransfer. Är inte 100% säker på hur det fungerar vid migration från 32 till 64 bit. Easytransfer ingår i Windows 7.

Jag har använt det några gånger för att flytta data från en HD till en annan. Du måste givetvis installera alla applikationer, men konfigurationen bör följa med. Jag fick med alla konfigurationer gjorda i Microsoftmiljö förutom domänkonfig.
Ifall länkarna på skrivbordet går till en annan partition än vad den nya installationen gör blir det förstås fel.