Permalänk
Medlem

Reparera HD ?

Min HD kraschade igår. Den kraschade så mycket att den klarar att spinna upp, men sedan ligger den bara ochn knäpper och viner i en jämnt mönster om och om igen. Så förljdaktligen hittar inte BIOS:et disken. Därmed är en mjukvaru-backup av disken omöjlig att ta.

Alternativet är att fysiskt öppna den, och fösöka fixa den. Problemet är att jag inte vet vad som är fel, och hur det ska fixas. En hårddisk är ju trots allt även extremt känslig, och därmed är det rätt jäkla svårt.

Finns här någon som har erfarenhet av HD-reparation som kan ge mig råd för hur jag ska kunna få tillbaka en del av min data ?
För HD:n i sig hade jag inte kunnat bry mig mindre om. Det är typ 1 meg av datan som är extremt kritisk, som jag inte får förlora. Och att lämna in den och få datan utvunnen för drygt 15 papp, är inte heller något realistiskt alternativ.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa... en IBM ?

Permalänk
Medlem

Japp. IBM Deskstar 75 GXP. Bara en liten sak på 45 gig, men ändå vital för min överlevnad...

IBM har funkat bra för mig tidigare. Har en annan IBM som hållit i 5 år nu (dock en 5400 varvare - vilket verkar vara minst 10 gånger mer driftsäkert)

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte förvånad att det var en IBM... suck

Till din fråga, tyvärr vet jag inte hur man kan laga HDn, men fanns det inte nåt program på IBMs hemsida som kollade disken ?

Permalänk
Medlem

Jodå, men eftersom disken inte kan hittas av BIOS (eller programmet), kan jag inte köra programmet på den disken.

Och efter att ha läst lite om felfrekvensen på retur-75GXP-diskar, är jag allt mer övertygad om att jag borde försöka reparera disken och fixa ut datan, och sedan köpa en ny disk av annan modell/märke.

Permalänk
Gäst

prova att bygla om den till 15 heads.

Permalänk
Medlem

Funkade dessvärre inte. Något annat förslag ?
Allt är välkommet.

Permalänk

vet hur du känner dej Goc,min ibm deskstar 1200 gig 7200 rpm e nog åxxå på väg att säga sitt sista ord i denna värld.....sitter bara å väntar på att den ska krasha nu,finns inge man kan gö mot en krash....lessen att behöva sänka ditt hopp om att disken ska kunna bli bra igen,men d e tyvär sant...e bara å slänga skiten å köpa ny så som ja ska göra när helvetet bryter loss i min dator=(

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Egentligen bryr jag mig inte ett dugg om disken. Den får gärna dö hur mycket den vill. Bara den säger till innan, så man hinner ta backup på all viktig data. P.g.a. denna kraschen, kommer jag att missa 15 högskolepoäng (d.v.s. nästan hela denna terminen), och jag får jobba i 2 månader för att skriva om all kod, och alla program som försvann.
Och när man tänker på att jag på 20 min hade kunnat skriva ett program som kör automatisk backup varje natt, blir man så jäkla förbannad på sig själv.

Nä, nu ska jag gå å supa bort mina bekymmer

Permalänk

jorå,d kan du va lugn på att den gör...den kommer nog att låta en hel del till innan den kraschar......men vaffö gör du inte så att du bränner ut d viktiga å sen hårdkör du HDD tills den kraschar å sen får du ut en ny på föräkringen??lr d förståss,inte fan skulle man vilja gå tillbaks till ibms sopiga HDD.....jaja....lycka till iaf and may the force be with your HDD!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skicka in den och få en ny? det är ju trots allt 3 års garanti på ibm till skillnad från seagate western och maxtor som ändrat till 1 år!!

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
skicka in den och få en ny? det är ju trots allt 3 års garanti på ibm till skillnad från seagate western och maxtor som ändrat till 1 år!!

hah,ofta man skickar in sin gamla skit IBM HDD bara för att få en ny skit IBM HDD som kommer att krascha lika fort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goc
Egentligen bryr jag mig inte ett dugg om disken. Den får gärna dö hur mycket den vill. Bara den säger till innan, så man hinner ta backup på all viktig data. P.g.a. denna kraschen, kommer jag att missa 15 högskolepoäng (d.v.s. nästan hela denna terminen), och jag får jobba i 2 månader för att skriva om all kod, och alla program som försvann.
Och när man tänker på att jag på 20 min hade kunnat skriva ett program som kör automatisk backup varje natt, blir man så jäkla förbannad på sig själv.

Nä, nu ska jag gå å supa bort mina bekymmer

Lider för dig... Fyfan vilken jävla sits...
Är 15 högskolepoäng värt 12-15 tusen, om du ska lämna in den till ett företag som återskapar data?

Kan man inte få ut det på hemförsäkring eller liknande? Att man kan lämna in disken och bara betala självrisk?

Öppna disken och börja mecka är inget som rekommenderas, då risken är att du förvärrar situationen...

Kan du testa disken i en annan dator, samma problem?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är såna här saker som borde få folk att lära sig att ta backup av viktigt data!!!!!
Om man har viktiga saker sparade på en enda hårddisk, och den disken kraschar, får man faktiskt skylla sig själv. Det är knappast nån överraskande nyhet att diskar faktiskt kan krascha...

Hursomhelst, det låter som om disken är död. 12-15 tusen låter lite dyrt, enkla "hårddiskkrascher" brukar man kunna få räddat billigare (5000 eller så). Och är det en termins jobb kan det väl vara värt det.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Det blir nog till att lämna in den för din del om inte bios hittar den.

Hittar IBMs diskprogram den? Isåfall kan du testa med programmet Lost & Found men du behöver isåfall en disk till du kan spara filerna till.
Du kan ju testa attt koppla in den på en ata66 kabel.

Jag har läst att inuti hårddiskarna är det ett vacium man inte kan återskapa, om man skruvar upp den och sedan stänger den själv. Ungefär som att tömma en bil på bensin och man inte kan tanka den sedan.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Hedersmedlem

Stog det inte nåt om hur man eventuellt kan "ful-rädda" ibm-diskar här på swec för ett bra tag sen? Vad jag minns så gick det ut på att ta kontrollerkortet från en hel likadan disk och stoppa dit istället. På så sätt så kunde disken funka ett tag till om man hade massvis med tur.

Nån gav i samband med det förslaget att knacka på disken (låter helt idiotiskt, men det hade tydligen funkat för honom).

Annars är det väl ibas som gäller. Inte billigt, men det är nog värt pengarna med tanke på vad det är som du skall försöka rädda. Förhoppningsvis så är det inte några fel på dataområdet på disken utan bara läs/skrivhuvudena som inte funkar så bra.

Just samma ljud fick jag från en gammal seagate disk, eftersom det bara var en gammal 40mb disk så slet jag av locket och gav den lite hjälp vid starten, inga problem, förutom att jag måste göra så varje gång som den ska igång numera...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Det blir nog till att lämna in den för din del om inte bios hittar den.

Hittar IBMs diskprogram den? Isåfall kan du testa med programmet Lost & Found men du behöver isåfall en disk till du kan spara filerna till.
Du kan ju testa attt koppla in den på en ata66 kabel.

Jag har läst att inuti hårddiskarna är det ett vacium man inte kan återskapa, om man skruvar upp den och sedan stänger den själv. Ungefär som att tömma en bil på bensin och man inte kan tanka den sedan.

Det är inte vacuum i en hårddisk, det är just luften som gör att det fungerar. Det bildas en luftkudde under läs/skrivhuvudena som dom svävar på. Skulle ett huvud åka ner i diskytan så är godnatt med den disken...

Därav är hårddiskar extremt känsliga för damm eller annat som kan tänkas landa på skivorna om man öppnar dom. Ungefär som att ställa ett 30meter högt betongblock på E4an eller nån annan större väg.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman

Jag har läst att inuti hårddiskarna är det ett vacium man inte kan återskapa, om man skruvar upp den och sedan stänger den själv.

Det är inte vakum, däremot är det extremt ren gas (luft, kväve eller koldioxid). Om man öppnar hårddisken kommer det dels att komma in fukt (som oxiderar), dels små dammpartiklar som gör repor (de kommer in mellan läshuvudet och disken, och där är det vansinnigt trångt). Diskar har små fukt&damm-absorberande grejor, men de är avsedda att klara av den lilla orenhet som är kvar från fabriken, inte en ghettto-reparation.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Japp, jag håller med om att jag borde tagit backup. Under tiden som jag kodar tar jag alltid backup, fast på samma disk (om jag skulle klanta mig). När sedan ett projekt är färdigt, tar jag backup på hela projektet. Dessa projekten skulle dock inte redovisas förren denna veckan, så jag väntade med att ta backup tills dess (eftersom man alltid sitter och finjusterar fram tills dess).
Det var dock alldeles för sent. Med tanke på att jag aldrig haft en HD-krasch under mina 10 år framför datorn, är det ändå ganska bra säkerhetsåtgärder.

Nope, IBM:s program hittar inte disken. Det står bara och letar i all oändlighet på det stället jag har kopplat in disken.

Det visade sig att en av mina kompisar hade exakt samma disk för ett år sedan. Kraschade efter 3 månader. Efter att han hade skickat in den, fick han reda på att det var en arm som var kass. Alltså inget man kan fixa själv (att justera en arm, är ju som att försöka placera ett riskorn ovanpå ett annat riskorn med hjälp av en fet lyftkran).
Eftersom han hade exakt samma ljud som jag, så jag misstänker att vi har samma problem. Därmed är det inget att göra åt saken. bara å bita i det sura äpplet och skicka in den till IBM. Förhoppningsvis får jag ingen 75GXP tillbaka. Det fick i varje fall inte min kompis. Han fick en 60-gigs 120GXP istället.

Permalänk

Hmm funkar det inte att sätta den i en annan burk som 2:a disk… För jag har haft en kraschad 30Gb IDE och en kraschad 8Gb Seagate och dom kunde man iaf läsa bitvis från…

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Nope. Det räcker att jag kopplar in ström till den, så låter den som fan.
Jag har dock provat den i 2 andra datorer utan resultat. Det blir samma sak överallt.

Permalänk
Medlem

fixa fram en identisk disk (kapacitet och modell), och byta ut den fina disken mot dina skivor? Om det bara är läsarmen som e död, så kanske det skulle fungera... eller inte...
då det är svårt nog att justiera en arm, e det nog lönlöst att byta skivor...

ajaj

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

om du har tankar på att skicka iväg den och någon proffsfirma försöka fixa den, så ska du inte röra den. det försvårar bara för proffsen...

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Såja, då har jag öppnat den. Där verkade dock inte vara några problem vad jag kunde se med själva mekaniken. Armarna gick precis som de skulle över hela ytan, och verkade inte ha några problem. Så frågan är ju om det inte kan vara kontrollerkortet som buggat ur. Men den riktigt stora fråga är: Hur får man tag i ett fungerande kontrollerkort till en 75GXP på 45 gig ?
IBM lär ju knappast vilja skicka ut ett...

Permalänk

du har nu bränt dina broar till att kunna skicka in din HDD till reperation!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det tänkte jag ändå inte göra. Har inte de finansiella resurserna till det. Köpte en ny 120-gigs 180GXP istället.

Jag tror dessutom inte att det hade varit något problem. Minsta dammkorn syns väldigt tydligt på diskytan, så det var ingen fara.

Och att skicka in den till IBM är egentligen inget alternativ, eftersom jag troligtvis hade fått tillbaka en 75GXP. Och den hade jag inte ens vågat anförtro mina tillfälliga internetfiler till.

Permalänk

jo d e ju klart....om man nu har såna viktiga filer som du har å som kostar pengar,så kan man ju inte lita på samma HDD igen=/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goc
Det tänkte jag ändå inte göra. Har inte de finansiella resurserna till det. Köpte en ny 120-gigs 180GXP istället.

Jag tror dessutom inte att det hade varit något problem. Minsta dammkorn syns väldigt tydligt på diskytan, så det var ingen fara.

Och att skicka in den till IBM är egentligen inget alternativ, eftersom jag troligtvis hade fått tillbaka en 75GXP. Och den hade jag inte ens vågat anförtro mina tillfälliga internetfiler till.

Du kanske skulle kunna snackat med dom skickat den till holland och kanske skulle du inte fått en ny disk? Kanske samma reparerad tillbaks. Men att du skulle fått en gxp75 tillbaks kan du nog glömma.
Men tyvärr vad i h-vete skulle du öppna den för istället för en frakt till holland det enda du behövt betala.
Och ni andra att öppna en disk och tro att man kan repa den, Glöm det med en gång.
Skit samma det är försent, Begriper inte?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

"Du kanske skulle kunna snackat med dom skickat den till holland och kanske skulle du inte fått en ny disk? Kanske samma reparerad tillbaks."
Jag snackade med supporten. Inte en chans i helvete att de skulle reparera den. De hade skickat ut en annan disk istället. De reparerar aldrig diskar, utan om man vill få sin disk reparerad måste man lämna in den till ett externt företag och samtidigt ge dem ett lastbilssläp fullt med pengar.

"Men att du skulle fått en gxp75 tillbaks kan du nog glömma."
Det är vad alla andra i detta forumet verkar ha fått, om man läser ett antal tidigare trådar.

"Men tyvärr vad i h-vete skulle du öppna den för istället för en frakt till holland det enda du behövt betala."
Hade ändå inte kunnat lita på disken jag fick tillbaka, så jag hade ändå aldrig kopplat in den. Vad är det då för mening med att ha den ? Då är det bättre att man i varje fall försöker. Det kanske är max 1% chans att jag hade lyckats, men det är i varje fall bättre än inget.