Hårddisk problem

Permalänk
Medlem

Hårddisk problem

Jag har partionerat min IBM 46.1 GB hdd i tre partioner.
Hur ska jag formatera den i win 2k ?
jag får den inte att funka..
Hjälp snälla

Visa signatur

//Zyron

Permalänk
Medlem

högerklicka på partitionen i utforskaren sen formatera och sen är det bara att formatera, så ska det bli bra.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk

jag föredrar att helst formatera diskar i fdisk vi startdiskett

Permalänk
Medlem

BlackCola hur lyckas du formatera i fdisk?
men det är ju mycket smidigare att fixa partitionerna om du högerklickar på den här datorn på skrivbordet sen väljer hantera sen diskhantering, och där kan du pilla bäst du vill med partitionerna, ändra enhetsbeteckning och lite sådant. Sen tror jag att disken formateras automatiskt efter man har partitionerat den i diskhanteringen.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk

nej förlåt nu yra jag till det...jag menar naturligt vis att jag brukar föredra att formatera från diskett.....var ngt annat jag diskuterad om fdisk här så att det satt kvar i kolan på mig...sorry

alltså att formatera diskar partionera diskar i dos är mycket säkrare en att gör det i windows, risken för att fel uppstår är betydligt större i wins egen diskhanterare eller tex partition magic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackCola
ok, du kanske har ntfs partitioner, dom kommer du nog inte åt i dos då för att formatera

det är sant men tänkte mest på hur du skrev att du föredrog att formatera i fdisk och så vitt jag vet så måste man formatera efter i dos/windows efter man har partitionerat i fdisk

tycker det är mycket smidigare att pilla i diskhanteringen, det går fortare man slipper hålla på med disketter och liknande.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

det beror på vilket os du har... om du har w2k installerat så tillåter in windows att du formaterar C-enheten och måste då använda tex startdisk från win98 eller dyligt om du har FAT32 på disken kör du ntfs så kan du använda win2k eller XP installskivan för att formatera ... bara följ med i installen så kommer det så småningom upp dialiger om att partitionera formatera disken i olika format .... annars finns det tredjeparts program som fixar alla diskformat kommer inte på något för tillfället

Visa signatur

Som dator finner jag din tro på teknologi underhållande =)

Permalänk
Medlem

det är så att win2k inte hittar hdd när jag är inne i till exempel utforskaren. det är det som är problemet! men om jag kör igång win 2k installation hittar den då den hdd så att jag kan formatera osv?

Visa signatur

//Zyron