Permalänk

Nvidia kort startar om i windows

Har ett problem med mitt nya Nvidia kort som startar om när jag arbetar i Widows 7. Vanligen när jag surfar via Firefox, men också när jag spelat Sacred2.
Resultatet blir en hastig svart skärm, varpå bilden kommer tillbaka då windows har ändrat sitt tema och stängt av Aero. Samt att grafik kortet coil whinar mer än vanligt. Vilket den också gör när man kör mer krävande spel utan prestanda problem. Ger annars inte ett ljud ifrån sig.

Kortet är ett: 560 Ti amp edition från Zotac som är fabriks klockad och har ej modifierats av mig på något sätt.
Jag kör med drivrutinerna 280.26 men har testat äldre.

Felet är oförutsägbart och jag har ingen ledtråd från fel loggen i windows eller några tekniska fel från nät aggregatet som enligt bios samt speedfan ger stabilt med ström.
Testat med att köra furmark, 3Dmark 11 och Heaven DX11 utan märkbara resultat och värmen är realistiskt stabil.
Dock coil whinar kortet som det inte finns en dag imorgon när jag kör Heaven DX11.

Nu frågar jag er teknik gurus här! Vad kan ha hänt med datorn? Är det lönt att reklamera?
Tack

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som problem med fabriksöverklockningen av kortet. Inte helt ovanligt med 560 vill jag minnas? Testa sänka 100MHz eller liknande. Fungerar det då: RMA.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har testat så att strömmen invändigt och via mjukvara stämmer och har stressat datorn i dagar resultatlöst.
Minnena funkar bra och är Memtestade ca 24 timmar.

Det slog mig häromdagen att jag inte har uppdaterat firmware på min Corsair SSD F80A vilket jag ska göra ikväll och testa.
Och jag ska också följa ditt råd MultiMan och sänka hastigheten på kortet till den normala och se om det gör skillnad.

Det här problemet uppstår med dagar/veckor mellan. Datorn har kört bra i två år fram tills nu då jag installerade en blueray, 560Ti samt en NZXT Sentry 2 LCD Fan controller. Den är formaterad och mjukvaran uppdaterad efter konstens alla regler.

Tack för hjälpen ni! Ska bli skönt när man får det konfirmerat att det är 560 kortet som spökar, den var dyr.

Win7 64 kör stabilt då jag enbart väljer väluppdaterade och testade produkter. Tack för synpunkten Erben!

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gammalt är nätagget? Första modellen av Fractals 1000W hade multirail med på tok för känslig strömbegränsning och kunde krångla redan vid 18-19A/lina. De som säljs idag är enbart singlerail utan sådana problem. Titta på etiketten så ser du om du har 4*20A eller 1 på 75A. Inte troligt att du har gamla modellen, men vill bara upplysa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag måste först berömma dig Multiman för att du har koll på hårdvaran.
Jo jag sitter med en 1000W R2 som jag köpte först efter att den blev rekommenderad i ett antal stress tester.

Tack för informationen, jag ska vara extra noga!

Visa signatur