För att göra en androidapplikation så bör du först ha någon programmeringskunskap och inte vara helt grön. Därefter rekommenderar jag att köpa en bok, det brukar vara enklast så. (smidigt att läsa, samt man får allt i en klump)
T.ex: Android Application Development for Dummies 138 kr
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=047077018X En nybörjarbok
Du kan då m.h.a. av denna bok koda en applikation, det går alltifrån att göra en enkel till en mer avancerad. (exempel i boken medföljer) Och gott om duktig hjälp finns på olika forum när problem uppstår vid kodningen.
Sedan rapporten, ja där skriver du kortfattad om hur androidsystemet fungerar, en stor del av texten hittar du från boken. Du får dock inte kopiera rakt av utan får blanda denna kunskap med sådan du får från internet och skriva ner vad du kommer fram till.
Sedan såklart en del där du tar upp applikationen som du utvecklade, hur du löste de olika delarna.
Jag anser att detta är ett av de enklaste områdena inom programmering för projektarbete i gymnasiet, till att göra ett arbete som ser mer ut än vad det är. För tar vi en pc-applikation, så försvinner ju en hel del text om systemet. (alltså datorn) Likaså om du t.ex. gör en hänggubbe i java på pcn eller androidversionen, så imponerar androidversionen mycket mer, även om det inte är så mycket extra arbete. (bokstavsinmatningen blir dock mer komplicerad)
*edit*
Observera än en gång att man bör dock inte vara helt grön på programmering, då blir det för mycket arbete. Men har man en bra bok, så kan man göra en applikation genom att enbart följa den och ändra lite efter sitt behov. Där man ska tänka på att man inte får utge sig för att ha gjort något som någon annan gjorde. (d.v.s. fuska)
*edit2*
Jag bytte bokexempel, föregående var inte bra för nybörjare inom programmering, mer nybörjare inom android systemet. Nå vilken bok som passar dig bäst, är nog bäst att fråga på ett lämpligt forum. Den boken jag gav nu, är väldigt grundläggande och kanske för enkel?